جامعه

چینی ها برای خود در تهران محله می سازند؟

درحالی‌که تفاهم‌نامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی با چینی‌ها برای انتقال تکنولوژی صورت گرفته است، عضو شورای شهر تهران نسبت به ساخت‌وساز چینی‌ها در پایتخت اعتراض دارد.

آرنا نیوز :: «محله‌‌‌سازی توسط شرکت‌های چین در مقیاس بالای ۱۰۰۰ واحد بر روی زمین‌‌‌های ذخیره در مناطق ۹ تا ۱۶ شهر تهران اجرا می‌شود»، این را معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران حمیدرضا صارمی می‌گوید.

به گزارش سرویس جامعه آرنا، مشکل کمبود مسکن، طولانی‌بودن زمان ساخت و افزایش نرخ اجاره باعث شد که تفاهم‌نامه‌ای با چینی‌ها برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بسته شود تا تهرانی‌ها بتوانند در مدت‌زمان کوتاه صاحب‌خانه شوند.

سرعت ساختمان‌سازی در چین بالاست به‌طوری‌که در ایام کرونا ظرف چند روز یک بیمارستان ۱۰۰۰ تخته ساختند و همچنین یک پل ۱۲ لاینه در کمتر از ۲ روز ساخته شد.

دولت فعلی وعده ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی را در سال داده و شهرداری هم با ایجاد قرارگاه مسکن به‌دنبال مانع‌زدایی در این زمینه است. شهردار تهران علیرضا زاکانی، 2 سفر در چند ماه گذشته به چین داشت و تفاهم‌نامه‌ای درخصوص ساخت واحدهای مسکونی با چینی‌ها بست؛ البته این تفاهم‌نامه هنوز به مرحله قرارداد نرسیده است.

چینی‌ها قرار است ۵ میلیارد یورو منابع وارد کشور در حوزه مسکن، هتل‌سازی و گردشگری کنند. تعداد اندکی مهندس هم برای انتقال تکنولوژی به ایران آمده و بعد از آموزش، کار به پیمانکاران ایرانی واگذار می‌شود. یک‌سری تجهیزات هم وارد کشور می‌کنند که ایران آن‌ها را خریداری می‌کند و برای ادامه کار مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ کل مصالح ساختمانی هم برای این واحدها از ایران تامین می‌شود.

چینی‌ها در محلات الگو در مناطق ۱۸، ۱۹، ۲۱ و ۲۲ و همچنین در بافت فرسوده خانه‌سازی می‌کنند و مدت‌زمان ساخت به‌گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران سید مهدی هدایت به‌نصف می‌رسد و این سازه‌ها در برابر زلزله مقاوم خواهند بود و اصلا قرار نیست آن‌ها در تهران محله‌ای برای خود بسازند.

کمبود مسکن فقط مخصوص ایران نیست. در کشورهای عربی، آفریقایی و… هم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و درحال حاضر چینی‌ها که در کشور خود در بحث مسکن اشباع شده‌اند، برای آن‌ها مسکن‌سازی می‌کنند.

درحالی‌که رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر مهدی عباسی می‌گوید «ایران در صنعت ساختمان‌سازی پیشرو است و در وزارت دفاع کارخانه‌ای وجود دارد که صنعتی‌سازی ساختمان انجام می‌دهد و باید از ظرفیت‌های ملی استفاده کرد». نایب رییس شورای شهر تهران پرویز سروری می‌گوید «قبلاً ترک‌ها هم در ایران (مسکن مهر) ساختمان‌سازی کردند و اگر بتوان از ظرفیت چینی‌ها در مسکن استفاده کرد، باید دست شهرداری را هم بوسید».

به‌گفته کارشناسان مسکن، اگر عرضه مسکن بیشتر شود تا حدودی قیمت متعادل می‌شود؛ ولی اثر مطلق ندارد. باید مسکن از یک کالای سرمایه‌ای خارج شود. برای تعادل در قیمت اجاره‌داری باید دولت و شهرداری ورود کنند مانند آمریکا و اروپا که شهرداری‌هایشان واحدهایی ساخته و خودشان با قیمت پایین به شهروندان در جهت کنترل بازار واگذار می‌کنند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا