بین الملل

پیروزی بزرگ ترامپ در سه شنبه شگفت انگیز

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا پس از پیروزی های گسترده در سه شنبه بزرگ گفت: این روز شگفت انگیز و الهام بخش بود.

آرنا نیوز:: ترامپ شامگاه سه‌شنبه به وقت آمریکا در سخنرانی خود در فلوریدا گفت: «آنها به دلیلی آن را سه‌شنبه بزرگ می‌نامند. این یک شب شگفت‌انگیز، یک روز شگفت‌انگیز بود، این یک دوره زمانی باورنکردنی در تاریخ کشور ما بود. از بسیاری جهات هم غم‌انگیز بود، اما فکر می‌کنم الهام‌بخش خواهد بود، زیرا ما کاری را انجام خواهیم داد که، رک و پوست کنده بگویم، کسی نتوانسته است برای مدت طولانی این کار را انجام دهد.»

به گزارش سرویس بین الملل آرنا به نقل از ایسنا، ترامپ در ۱۲ انتخابات مقدماتی از ۱۵ رقابت مقدماتی جمهوری‌خواهان پیروز شده و نتایج از سوی ایالت‌های آلاسکا، ورمونت و یوتا فعلا منتشر نشده است.

شبکه ان‌بی‌سی نیوز اعلام کرد که ترامپ تاکنون رای ۹۱۱ هیات نمایندگی را به دست آورده، در حالی که نیکی هیلی، رقیب او که سابقا سفیر آمریکا در سازمان ملل بود، به رای ۷۸ هیات نمایندگی دست یافته است.

ترامپ برای تضمین نامزدی جمهوری‌خواهان به رای ۱۲۱۵ هیات نمایندگی نیاز دارد.

دونالد ترامپ طی سخنانش در فلوریدا به نیکی هیلی اشاره خاصی نداشت، اما جو بایدن را به باد انتقاد گرفت و او را «بدترین رئیس‌جمهور تاریخ کشورمان» توصیف کرد.

با مشخص شدن نتایج رای‌گیری‌های روز سه‌شنبه، بایدن و ترامپ در واقع یک گام به رقابت با یکدیگر در نوامبر نزدیک‌تر شدند.

این نامزد پیشتاز جمهوری خواهان همچنین از دوره ریاست جمهوری ۲۰۱۷-۲۰۲۱ خود به‌عنوان دوره‌ای یاد کرد که «کشور ما در حال متحد شدن بود» و به رای‌دهندگان یادآوری کرد که او هیچ جنگ جدیدی را رهبری نکرد و روابط خود را با چین و کیم جونگ، رهبر کره‌شمالی گسترش داد. او همچنین مدعی شد که کشورش را در مسیر سلطه انرژی قرار داده بود.

او گفت که در پنجم نوامبر ۲۰۲۴ (روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) «کشورمان را پس می‌گیریم» و آن روز به‌عنوان «مهم‌ترین روز در تاریخ کشورمان ثبت خواهد شد.»

جو بایدن هم در شانزده ایالتی که دموکرات‌ها در آن انتخابات مقدماتی دارند، تاکنون به رای ۵۷۵ هیات نمایندگی دست یافته است. پیش‌بینی می‌شود ترامپ و بایدن در تمام ایالت‌هایی که شاهد رای‌گیری هستند، به موفقیت برسند. البته بایدن در میان دموکرات‌ها رقیب و چالش خاصی ندارد.

در همین حال «جان راست» نامزد جمهوری‌خواهان برای مجلس سنای ایالات متحده از ایالت ایندیانا، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «پیروزی قاطع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که او نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات سراسری آمریکا در ماه نوامبر خواهد بود و رقیبش، نیکی هیلی، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل، باید از انتخابات کناره‌گیری کند.»

پانزده ایالت آمریکا از جمله آلاباما، کالیفرنیا، کلرادو، مین، ماساچوست، تگزاس و ویرجینیا، انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان را در روز سه‌شنبه برگزار کردند، در حالی که آلاسکا و یوتا در حال برگزاری جلسات حزبی هستند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، با فرا رسیدن «سه‌شنبه بزرگ» در روند انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، با وجود این که نه جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا و نه دونالد ترامپ که هر دو، نامزدهای احتمالی حزب خود خواهند بود، امسال، مجبور به رقابت سختی درون حزب نشده‌اند، اما سه‌شنبه بزرگ هنوز حائز اهمیت است.

در سه‌شنبه بزرگ، به جای یک رای‌گیری مقدماتی یا نشست‌ها یا همان گردهمایی‌های حزبی، ۱۵ ایالت برای جمهوری‌خواهان و ۱۶ ایالت هم برای دموکرات‎ها، در یک روز، در سراسر این کشور انتخابات برگزار می‌کنند.

هم‌چنین در روند انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، ذکر این نکته حائز اهمیت است که رای‌گیری مقدماتی به روند رای‌دهی در سطح یک ایالت اطلاق می‌شود که در آن رای‌دهندگان نامزدهای حزبی را انتخاب می‌کنند که سپس در مراحل بعدی، یکی از این نامزدها به نمایندگی از حزب در انتخابات ریاست جمهوری رقابت خواهد کرد. براساس مقررات انتخابات و رای‌گیری مقدماتی، روند رای‌دهی سری است.

گرچه نشست‌های حزبی هم مانند رای‌گیری مقدماتی، روشی برای احزاب سیاسی است تا نامزد مورد نظر را برای انتخابات ریاست‌جمهوری برگزینند، اما برخلاف رای‌گیری مقدماتی، ‌نشست‌های حزبی نوعی گردهمایی‌های محلی است که در تاریخ مشخص برگزار شده و چندین ساعت طول می‌کشد. شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها پیرامون نامزدها گفت‌وگو کرده و رای‌گیری در این نشست‌ها علنی است. در گذشته نشست‌های حزبی متداول‌ترین روش برای انتخابات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود، البته در عصر جدید شمار معدودی از ایالت‌ها به این روش متکی بوده و آن را همچنان حفظ کرده‌اند.

 


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا