بین الملل

تیر خلاص الکتور‌ها به ترامپ| آیا دست و پا زدن‌های ترامپ در کنگره نتیجه می دهد؟

با رای مجمع برگزینندگان به «جو بایدن»، ترامپ امید دارد تا در کنگره بتواند پیروزی رقیب دموکراتش را به چالش بکشد.

به گزارش سرویس بین الملل آرنا ، بامداد امروز سه شنبه «مجمع برگزینندگان» آمریکا یا همان «کالج الکترال»، پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را تایید کرد. این مجمع اعلام کرد جو بایدن توانسته است از حد نصاب ۲۷۰ رأی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری عبور کند و با ۳۰۲ رأی الکترال پیروزی‌اش تایید شود.

پیش از این، دعوای حقوقی ترامپ نه در دادگاه‌های ایالتی آمریکا و نه در دیوان عالی این کشور به نتیجه‌ای نرسید و شش ایالت میشیگان، آریزونا، جورجیا، نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین که ترامپ با شکایت‌های حقوقی سعی در تغییر نتیجه آراء آن‌ها را داشت، به بایدن رأی داده‌اند و تمام تلاش‌های ترامپ برای تغییر در نتیجه انتخابات را ناکام گذاشته اند.

دیوان عالی آمریکا نیز ۹ عضو دارد که ۶ عضو آن جمهوری خواه هستند. ترامپ برنامه‌ریزی کرده بود در صورت شکست در انتخابات با ادعای تقلب گسترده در یک دعوای حقوقی به دیوان عالی شکایت کند و با رای اکثریت قضات جمهوری خواه این دیوان بتواند حتی در صورت شکست نیز رئیس جمهور شود. اما ماجرا به نحو دیگری رقم خورد که ترامپ انتظار آن را نداشت، حتی «ایمی برت» قاضی منتخب دونالد ترامپ، که با تلاش بسیار زیاد رئیس جمهور آمریکا توانست سه ماه پیش کار خود را در دیوان عالی آغاز کند هم دست رد به سینه ترامپ زد و به شکایات او مبنی بر تقلب در انتخابات رای باطل داد.

جو بایدن امروز پس از تایید پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در یک سخنرانی زنده گفت: «بیش از ۸۱ میلیون آمریکایی به من و کامالا هریس رأی دادند، که یک رقم بی‌سابقه تاریخی است». بایدن در ادامه سخنرانی خود به تلاش‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای تغییر نتیجه انتخابات پرداخت و گفت: «ستاد انتخاباتی ترامپ، چندین شکایت را علیه این انتخابات ارائه کرد، همه آن‌ها بار‌ها شنیده شده و در دادگاه بررسی شده اند و مشخص شد که بی‌اساس بودند».

اشاره بایدن به صحبت‌های ترامپ بود که از ماه‌ها قبل از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در حال تکرار آن است. ترامپ چندین ماه است که می‌گوید انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا فاسدترین انتخابات تاریخ این کشور است و یک تقلب بزرگ در این انتخابات رخ داده است. با استناد بر همین ادعاها او پس از اعلام نتایج، پیروزی رقیب دموکراتش یعنی جو بایدن را نپذیرفت.

جو بایدن در واکنش به پیشتازی خود در آراء برگزینندگان این کشور، در بیانیه‌ای گفت که اکنون زمان شروعی تازه و رقم زدن صفحه‌ای جدید در تاریخ این کشور است. بایدن امروز در حالی از پیروزی خود با اکثریت آرا سخن می‌گوید که جامعه آمریکایی دچار دو دستگی بزرگی شده است و بسیای از مردم این کشور حاضر به پذیرش نتایج انتخابات نیستند و جو بایدن را رئیس جمهور خود نمی‌دانند. این همان موضوعی بود که بسیاری از کارشناسان آمریکایی قبل از انتخابات از وقوع آن ابراز نگرانی می‌کردند و بنابر گفته کارشناسان این دو دستگی آمریکا را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد.

آیا ترامپ می‌تواند نتیجه انتخابات را در کنگره تغییر دهد؟

با اینکه ترامپ ماه گذشته گفته بود در صورتی که کالج الکترال به جو بایدن رای دهد او نتایج را خواهد پذیرفت اما عملکرد ترامپ نشان می‌هد که او سعی دارد در کنگره پیروزی جو بایدن در کسب اکثریت آرا را به چالش بکشد، تلاشی که با توجه با وضعیت موجود به جایی نخواهد رسید.

در شش ژانویه،۲۰۲۱ (۱۷ دی) اعضای مجلس نمایندگان و سنا در قالب کنگره آمریکا به ریاست معاون ترامپ یعنی «مایک پنس» تشکیل جلسه می‌دهند و در این جلسه آرای الکترال مربوط به هر ایالت شمارش می‌شود. اگر حداقل یک عضو از هر مجلس با برخی آرای گزینشگران به صورت کتبی با آرای نامزدی مخالفت کند، مجلس نمایندگان و سنا به طور جداگانه برای بحث و گفتگو در این زمینه تشکیل جلسه می‌دهند.

هر دو مجلس باید رای گیری کنند تا اعتراض مطرح شده مورد پذیرش قرار گیرد، یعنی هم سنا و هم مجلس نمایندگان باید اعتراض را وارد بدانند. اما با توجه به اینکه اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات‌ها قرار دارد، این فرآیند قانونی هم موفق نخواهد شد تا آرای ایالتی را باطل کند و در نهایت جو بایدن پیروز خواهد شد.

چالش‌های حقوقی کارزار انتخاباتی ترامپ به پایان خط خود نزدیک شده است. اما با این حال به نظر نمی‌رسد ترامپ بخواهد تا روز تشکیل جلسه کنگره ساکت بماند. او مدام می‌گوید جنگ تازه آغاز شده و هوادارانش را به لشکرکشی‌های خیابانی دعوت کرده است.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا