بین المللویژه ها

بایدن پیروز “سه‌شنبه بزرگ” شد

نتایج انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در 14 ایالت آمریکا در روز موسوم به «سه‌شنبه بزرگ» حاکی از آن است که «جو بایدن» با کسب 47 درصد آراء و 566 موکل انتخاباتی در صدر نامزدهای دموکرات قرار گرفت.

روز سه‌شنبه هفته جاری، انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها به طور همزمان در ۱۴ ایالت «آلاباما»، «آرکانزاس»، «کالیفرنیا»، «کلرادو»، «مین»، «ماساچوست»، «مینه‌سوتا»، «کارولینای شمالی»، «اوکلاهما»، «تنسی»، «تگزاس»، «یوتا»، «ورمونت» و ویرجینیا برگزار شد.

بنا به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، نتایج کلی انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در روز موسوم به «سه‌شنبه بزرگ» حاکی از آن است که «جو بایدن» معاون «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا با کسب ۴۷ درصد آراء و ۵۶۶ موکل انتخاباتی موفق به پیروزی در این انتخابات شد.

«برنی سندرز» سناتور ایالت «ورمونت» آمریکا با کسب ۴۱ درصد آراء و ۵۰۱ موکل انتخاباتی در جایگاه دوم و «الیزابت وارن» با کسب پنج درصد آراء و ۶۱ موکل انتخاباتی جایگاه سوم رقابت‌های نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را به خود اختصاص داد.

اعلام نتایج انتخابات درون حزبی در ۱۰ ایالت آلاباما، آرکانزاس، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهما، تنسی، تگزاس، ورمونت و ویرجینیا به طور کامل اعلام شده است و بیش از ۹۰ درصد از نتایج آراء انتخاباتی در دو ایالت کالیفرنیا و مین گزارش شده است و با شمارش نزدیک به ۸۰ درصد از آراء انتخاباتی در دو ایالت کلرادو و یوتا، برنی سندرز در این دو ایالت صدرنشین شده است.

در ایالت مهم کالیفرنیا با مجموع ۴۱۵ موکل انتخاباتی، سندرز با کسب ۱۵۵ موکل انتخاباتی صدرنشین است و بایدن با ۹۳ موکل انتخاباتی در جایگاه بعدی قرار دارد. «مایکل بلومبرگ» میلیاردر آمریکایی نیز در این ایالت ۱۴ موکل انتخاباتی به دست آورد و «الیزابت وارن» نیز موفق به کسب ۹ موکل انتخاباتی شد که در مجموع ۲۷۱ موکل انتخاباتی از ۴۱۵ موکل انتخاباتی این ایالت نظر خود را اعلام کردند.

آمار و ارقام منتشر شده حاکی از آن است که بایدن در ۱۰ ایالت از ۱۴ ایالتی که روز سوم مارس (۱۳ اسفندماه) در آنجا انتخابات درون حزبی برگزار شد، صدرنشین شد و سندرز نیز در چهار ایالت کالیفرنیا، کلرادو، یوتا و ورمونت صدرنشین شد.

اعلام نتایج انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در روز سه‌شنبه بزرگ در حالی صورت گرفته است که «مایکل بلومبرگ» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا علی‌رغم صرف هزینه‌های هنگفت برای کسب نامزدی حزب به دلیل عملکرد ضعیف در سه‌شنبه بزرگ، به نفع بایدن از ادامه رقابت‌ها انصراف داد.

رأی‌گیری روز گذشته به «سه‌شنبه بزرگ» معروف است که به دلیل برگزاری همزمان انتخابات در ۱۴ ایالت به چنین نامی معروف شده است. در سه‌شنبه بزرگ، تکلیف یک سوم کل مجموع موکلان انتخاباتی مشخص خواهد شد. نامزدی که در نهایت به ۱۹۹۱ موکل انتخاباتی دست پیدا کند، می‌تواند نامزد نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و رقیب «دونالد ترامپ» شود.

انتخابات درون حزبی بعدی دموکرات‌ها در تاریخ ۱۰ مارس (۲۰ اسفندماه) در ۶ ایالت آیداهو، میشیگان، میسیسیپی، میسوری، داکوتای شمالی و واشنگتن برگزار خواهد شد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا