بین المللویژه ها

ترامپ برخی جزئیات «معامله قرن» را امروز رونمایی می‌کند

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که رئیس‌جمهوری این کشور در جریان دیدار خود با نخست‌وزیر اسرائیل و رقیب سیاسی وی در واشنگتن طی روز دوشنبه، برخی از جزئیات طرح موسوم به «معامله قرن» را فاش می‌کند.

یک مقام آگاه آمریکایی به خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه( امروز) با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل و «بنی گانتس» رئیس ائتلاف «آبی- سفید» دیدار خواهد کرد و انتظار می‌رود که برخی جزئیات مربوط به طرحش برای صلح در خاورمیانه را رونمایی کند.

طبق گفته این منبع، ترامپ در ابتدا دیداری با نتانیاهو خواهد داشت و سپس با گانتس نشست برگزار می‌کند و این دیدارها در روز سه‌شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

رئیس‌جمهوری آمریکا، پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود که طرح ادعایی‌اش برای صلح در خاورمیانه که رونمایی از آنها بارها به تعویق افتاده است، سه‌شنبه آینده اعلام خواهد شد.

طرح «معامله قرن» طرحی است که از سوی آمریکا و با چراغ سبز برخی کشورهای عرب منطقه به‌ویژه عربستان سعودی، برای به اصطلاح پایان دادن به منازعه اسرائیل با فلسطین و ‌به‌عنوان مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی- اسرائیلی کلید خورده است.

در مذاکرات بعدی این طرح آمریکایی- صهیونیستی، بحث انتقال آوارگان فلسطینی به «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی مطرح و «حق بازگشت» حدود 6 میلیون آواره فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

رهبری فلسطین مخالفت قاطع خود با «معامله قرن» را اعلام کرده و اظهار داشته است که چنین طرحی، حقوق مشروع ملت فلسطین را نقض می‌کند.

تهدید تشکیلات خودگردان به خروج از «معاهده اسلو»/ وقتی ابومازن به تماس‌های ترامپ پاسخ نمی‌دهد

در همین راستا، منابع فلسطینی به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که طبق طرح جنجالی «معامله قرن»، شهرک شعفاط واقع در شمال شرقی قدس اشغالی پایتخت آینده فلسطین خواهد شد.

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت، طرح موسوم به «معامله قرن» تشکیل کشور مستقل فلسطین در مساحت 70 درصد از اراضی کرانه باختری به پایتختی شهرک شعفاط را پیشنهاد می‌دهد.

ناظران معتقدند که اعلام احتمالی شهرک شعفاط به عنوان پایتخت کشور فلسطین بسیار تعجب‌آور است؛ چرا که این منطقه از نظر جغرافیایی از دیگر مناطق کرانه باختری جدا است و شهرک‌های «بسغات زئیف»، «رمات شلومو» و «التله الفرنسیه» باعث این انزوای جغرافیایی شعفاط شده‌اند و این منطقه را به منطقه جغرافیایی مجزا از بقیه روستاها و شهرک‌های فلسطینی در قدس کرده‌اند.

طبق گزارش یدیعوت آحارونوت، شهر قدس همچنان تحت اشغال رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند. تمامی اماکن مقدس و مسجد الاقصی نیز به طور مشترک میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها اداره می‌شود.

در این طرح اشاره‌ای به تقسیم بیت‌المقدس نشده است و فلسطینی‌ها صرفا می‌توانند کنترل تمامی آنچه که خارج از دیوار حائل قرار گرفته را در دست داشته باشند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا