مجله آرنا

اعتیاد به شبکه های اجتماعی چیست؟راهکارهای مقابله با آن

اعتیاد به اینترنت یکی از انواع اعتیاد رفتاری است، که پیامدهای جدی بر سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد.

به گزارش آرنا :: اعتیاد به شبکه های اجتماعی social media addiction در زندگی امروزی بسیار شابع است، اگر پس از استفاده از رسانه های اجتماعی متوجه شدید که ساعت هاست که در این فضا وقت گذرانده اید و متوجه گذشت زمان نشده اید این روند عادی نیست.

مسئله اعتیاد به شبکه ‌های اجتماعی هیچ ربطی به سن و سطح تحصیلات ندارد، گاهی افراد آنقدر دچار اعتیاد به فضای مجازی می شوند که باید مانند روند ترک اعتیاد برای درمان آن اقدام کنند، در این مطلب سایت آرنانیوز به بررسی دقیق علائم اعتیاد به شبکه های اجتماعی و راه های درمان آن از دید علم روانشناسی می پردازیم.

اعتیاد به شبکه های اجتماعی چیست؟

آزمایشی برای تشخیص رسمی “اعتیاد به شبکه های اجتماعی” وجود ندارد، اما استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی امروزه به طور فزاینده ای عادی شده است، و ممکن است پیامدهای جدی بر سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد.

درواقع اعتیاد به اینترنت باعث بروز استرس در افراد می شود، که باید برای رفع این مسئله از روش های کنترل استفاده از آن بهره گیریم.

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به شکل بی‌قراری و عطش سیر نشدنی برای سرکشی و وقت گذرانی در فضای مجازی خود را نشان دهد.
برای مثال ممکن است شما به صورت اجباری و بیش از اندازه از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و آنقدر به این گشت و گذار در اینترنت عادت کنید که این عادت غلط در تمام زمینه‌های زندگی شما اختلال ایجاد کند.

این اعتیاد بیشتر در میان نوجوانان و جوانان رایج است و با توجه به شرایط قرنطینه و کرونا، و در ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بسیار بیشتر و شدید‌تر نیز شده است.
شاید در ظاهر به نظر برسد که شبکه‌های اجتماعی سرگرمی آرامش بخش و بی دردسری باشند، اما در واقعیت این گذاره درست نمی‌باشد و آن‌ها تاثیر بسیار زیادی بر روان و عملکرد مغز شما دارند.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانید موقعی که شما وارد توییتر، اینستاگرام، یوتیوب یا هر برنامه‌ دیگری می‌شوید، ترشح هورمونی به نام دوپامین در مغز شما به شدت افزایش می‌یابد و این انتقال دهنده‌های عصبی با لذت مرتبط هستند، در نهایت باعث می‌شوند که شما احساس رضایت و خشنودی داشته باشید.
در واقع این احساس باعث می‌شود که هرگاه شروع به استفاده از شبکه‌های اجتماعی کنید، مغز شما دستور ترشح هورمون دوپامین را بدهد، در نتیجه مغز شما این فعالیت را به عنوان پاداشی که باید آن را مدام تکرار کنید در نظر می‌گیرد.

مثلاً هر زمان که توییتی می‌کنید یا پستی را به اشتراک می‌گذارید و بازخورد مثبتی هم می‌گیرید، ممکن است همچین واکنشی بیشتر احساس شود، پس یکی از دلایلی که می‌تواند باعث این اعتیاد شدید به شبکه‌های اجتماعی شود، حس تایید شدن و گرفتن بازخورد‌های مثبت از سمت دیگران است، اما به یاد داشته باشید که این احساسات خوشانید گذرا هستند و در ادامه و مثلاً در زمان گرفتن بازخورد منفی می‌تواند تاثیر بسیار بد و مخربی روی روان شما بگذارد.

حال شما کی متوجه این اعتیاد می شوید، اگر زمان زیادی از ۲۴ ساعت خود را درشبکه های اجتماعی سرگرم هستید (از جهت سرگرمی) و نمی توانید این عادت خود را مدیریت کنید به احتمال زیادی دچار اعتیاد به شبکه ‌های اجتماعی شده اید.

5 علل مهم اعتیاد به شبکه های اجتماعی؟

  • تفریح و سرگرمی
  • دریافت تایید اجتماعی
  • فرار از مشکلات زندگی واقعی
  • برآورده نشدن نیاز‌های اجتماعی
  • برونگرا بودن افراد

5 مورد از مهم ترین ضررهای اعتیاد یه شبکه های اجتماعی؟

  • بروز اضطراب یا انواع بیماری افسردگی
  • عدم توانایی در تمرکز و افزایش حواس پرتی
  • بروز اختلال اضطراب اجتماعی در موارد شدید اعتیاد به فضای مجازی
  • انزوا و تنهایی را افزایش می ‌دهد
  • عزت نفس را به شدت پایین می آورد، که ممکن است با درک نادرست از اینکه زندگی دیگران “بهتر” از شماست، برانگیخته شود

راهکارهای مقابله با اعتیاد به شبکه های اجتماعی:

1.برنامه ریزی مناسب برای استفاده از اینترنت :

برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز روز تعطیل در نظر بگیرید، اگر وابستگی زیادی به فضای مجازی دارید در ابتدا دو هفته یک روز و در ادامه هفته‌ای یک روز شبکه‌های اجتماعی را تعطیل کنید و ۲۴ ساعت به سراغشان نروید.

این یک عادت بسیار خوب است که به مرور زمان می‌توان تعداد روز‌های آن را اضافه کرد، قطعا اگر یک روز به سراغ شبکه‌های اجتماعی خود نروید احساس خواهید کرد که چقدر آرامش بیشتری دارید، حتما در پایان این روز‌ها احساس رضایت خواهید داشت.

نکته بسیار مهم برای این برنامه ریزی ساعت های مهم طول روز تا شب است، گذراندن صبح بدون شبکه‌‌های اجتماعی و اخبار، و نیم ساعت قبل از خواب شب تحول بسیار بزرگی ایجاد کرد.

2.ایجاد سرگرمی در زندگی روزمره :

گاهی اوقات به جای تاکید بر محدود کردن و قدرت اراده، استراتژی بهتر تمرکز بر چیزی است که میزان بیشتری از آن لازم است، مطالعه بیشتر، زمان گذاشتن بیشتر با خانواده بدون استفاده از اینترنت و فضایی برای فکر کردن.

برای مثال برای درک بهتر این موضوع، یکی از دلایلی که رژیم‌های غذایی خیلی خوب عمل نمی‌کنند این است که تمرکز بیشتر بر محدودیت‌ها و نبایدهاست، نه بایدها و توصیه شده‌ها در واقع، به جای دوری کردن، بر اضافه کردن کارهای ضروری تمرکز کنید.

3.بهبود روابط خانوادگی :

هرچقدر دنیای واقعی جذابتر باشد، فرزندتان کمتر نیاز به پناه بردن به دنیای مجازی خواهد داشت، اگر مشکلاتی با کار، همسر یا خانواده‌هایتان دارید سعی کنید با استفاده از کمک‌های حرفه‌ای مشکلاتتان را حل کنید تا محیط منزلتان آشفته و پر تشویش نباشد.

شبکه های اجتماعی آسیب های زیادی را بر افراد در هر رده سنی وارد می کند، استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی به معنی سبک زندگی نادرست و برنامه ریزی غلط می باشد، در این مقاله از مجله آرنانیوز سعی کردیم راهنمایی مفید را به صورت اختصار به شما ارائه دهیم تا با استفاده درست از شبکه های اجتماعی، از آسیب های آن دور باشید.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا