بین الملل

پوتین: تحریم‌ها علیه سوریه غیرقانونی است

رئیس جمهور روسیه در نشست مجازی سران کشورهای ضامن روند آستانه بر استقلال و حاکمیت ملی سوریه تاکید کرد و تحریم‌ها علیه این کشور را غیرقانونی خواند.

به گزارش سرویس بین الملل آرنا ، رئیس جمهور روسیه در نشست مجازی سران کشورهای ضامن روند آستانه بر استقلال و حاکمیت ملی سوریه تاکید کرد و تحریم‌ها علیه این کشور را غیرقانونی خواند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در نشست مجازی سران کشورهای ضامن روند «آستانه»، ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت تعدادی از شهروندان ایرانی در انفجار روز گذشته گفت: ما از طریق روند آستانه توانستیم کارهای بسیار زیادی انجام دهیم و زمینه لازم را برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه با کمک سازمان ملل فراهم کنیم.

وی افزود: مطمئنا استقلال و حاکمیت ملی سوریه یکی از اهداف اصلی ماست که باید دنبال شود و اگر بخواهیم شرایط را تحلیل کنیم، می‌توانیم کارهای تکمیلی را انجام دهیم تا اینکه شرایط به سمت عادی سازی پیش برود و قدم‌های بلندتری در این خصوص برداشته شود.

پوتین گفت: به اقدامات تکمیلی نیاز داریم که اقدامات تروریست‌های باقیمانده در سوریه را خنثی و به حاکمیت دولت بر کل کشور کمک کنیم و اکنون یکی از مناطق شرق فرات است که در آنجا همچنان مشکل وجود دارد. با همکاران ترکیه‌ای در حال همکاری براساس توافقی که در سال ۲۰۱۸ به امضا رساندیم و مارس امسال نیز یک پروتکل الحاقی داشتیم، هستیم تا خشونت‌ها را کاهش دهیم.

رئیس‌جمهور روسیه به پیگیری روند آتش بس در مناطق کاهش تنش نیز اشاره کرد و گفت: باید کمیته قانون اساسی در ژنو را پیگیری و به اعضای کمیته برای نائل شدن به اهدافشان کمک کنیم. ما در چارچوب گفت‌وگوی ملی در ۲۰۱۸ به آن پرداختیم و کشورهای ضامن روند آستانه نیز در آن حضور داشتند و آن را مورد تایید قرار دادند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بحث توسعه اقتصادی و بازگشت آوارگان و بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه پرداخت و گفت: رسیدگی به این مسائل نیازمند اقدامات و همکاری‌های هماهنگ‌تر و فعالانه‌تر است.

پوتین افزود: مشکلات در سوریه باقی است، به‌خصوص در زمینه اقتصادی و تحریم‌هایی که با دور زدن سازمان ملل علیه سوریه اعمال می‌شود، مشکلات را بیشتر می‌کند و البته این تحریم‌ها غیرقانونی است.

رئیس‌جمهور روسیه متذکر شد: با توجه به همه این مسائل و فشارهایی که تحریم‌ها به سوریه وارد می‌کند باید سعی و تلاش خود را برای کمک به این کشور انجام دهیم به خصوص اینکه اکنون صحبت از اعمال تحریم‌های جدید است و مطمئنا این تحریم‌ها در راستای وخیم‌تر کردن شرایط اقتصادی در آن کشور پیش بینی شده و باید از طریق کانال‌های موجود، کمک‌های انسان‌دوستانه را ارائه دهیم.

او درباره بیانیه پایانی نشست امروز نیز گفت: در بیانیه تهیه شده که منعکس کننده نظرات سه کشور است؛ به مسئله مناطق کاهش تنش و لزوم خنثی سازی تمامی گروه‌های تروریستی می‌پردازیم و طرف روسی از این بیانیه مشترک که توسط کارشناسان سه کشور تهیه شده و به ایجاد ثبات هر چه بیشتر در سوریه کمک می‌کند، حمایت می‌کند.

پوتین در پایان اظهاراتش عنوان کرد: برای سفر به ایران بعد از اینکه شرایط برای چنین کاری فراهم شود، اعلام آمادگی می‌کنم.

این برای نخستین بار است که این نشست مهم به شکل مجازی برگزار می شود. قرار بود این نشست در اسفند ۱۳۹۸ با حضور سران سه کشور حاضر در مذاکرات روند آستانه به میزبانی تهران برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.

مذاکرات موسوم به روند آستانه در پایتخت قزاقستان از سال ۲۰۱۵ به این سو برگزار می‌شود و در آن نمایندگانی از ایران، روسیه و ترکیه برای رفع هرچه زودتر بحران در سوریه تلاش دارند. اما طی سالهای اخیر مذاکرات در این چارچوب به میزبانی پایتخت‌های این سه کشور نیز برگزار شده است.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا