بین الملل
موضوعات داغ

مرگ مشکوک ناوالنی مردی که پوتین از بردن نامش هم می ترسید

با مرگ الکسی ناوالنی چشم انداز سیاسی روسیه تاریک تر شد. الکسی ناوالنی زمانی نماینده یک آینده جایگزین برای روسیه بود: کشوری که در آن امید به آینده وجود داشته باشد آنهم فارغ از حکومت تک نفره ولادیمیر پوتین. 

آرنا نیوز:: الکسی ناوالنی در روز ولنتاین، آخرین پست او در تلگرام، عکسی از خود در کنار همسرش یولیا منتشر کرد. او نوشت: عزیزم، همه چیز مثل یک آهنگ با توست: بین ما شهرها، چراغ های پرواز فرودگاه ها، طوفان های آبی آبی و هزاران کیلومتر وجود دارد. اما من احساس می کنم که شما هر ثانیه نزدیک هستید و من شما را بیشتر و بیشتر دوست دارم.

سرویس بین المللبه گزارش آرنا به نقل از سی ان ان در گزارشی درباره مرگ مشکوک الکسی ناوالنی، مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در زندان نوشت:

الکسی ناوالنی زمانی نماینده یک آینده جایگزین برای روسیه بود: کشوری که در آن امید به آینده وجود داشته باشد آنهم فارغ از حکومت تک نفره ولادیمیر پوتین.  با مرگ رهبر اپوزیسیون در زندانی در سیبری، چشم انداز سیاسی تیره و تار روسیه اکنون بسیار تاریک تر شده است. ناوالنی عمیقاً نماد تلاش بی امان پوتین برای پاک کردن آخرین بقایای مخالفت های سیاسی از روسیه بود و کتمان این حقایق سخت است.

ناوالنی و حامیانش در طول سالیان فعالیت خود شاهد تعطیلی تجمعات اعتراضی توسط پلیس ضد شورش بودند.به دفاتر آنها یورش بردند. دستگیری های بی شمار فعالان را به زندان انداخته یا آنها را مجبور به خروج از کشور کرد.

خود ناوالنی بهای بسیاری برای فعالیت‌هایش پرداخت. ناوالنی تحت نظارت مداوم سرویس‌های امنیتی پوتین از یک مسمومیت تقریباً کشنده توسط عامل اعصاب نوویچوک جان سالم به در برد، اما به جای اینکه در تبعید راحت بماند، با سرکشی به روسیه بازگشت. او بلافاصله پس از بازگشت به مسکو دستگیر شد.

آنچه پس از آن به وقوع پیوست سواستفاده از سیستم قضایی علیه ناوالنی بود؛ دادستان های روسیه اتهاماتی را علیه او که همچنان به انتقاد از پوتین ادامه می داد، مطرح کردند.  در یکی از دادگاه‌ها از طریق لینک ویدیویی، یک ناوالنی نحیف – که از اعتصاب غذا لاغر شده بود – رئیس‌جمهور را مورد تحقیر قرار داد و گفت: «می‌خواهم بگویم که پادشاه شما برهنه است و بیش از یک پسر کوچک این برهنگی را فریاد می زنند، اکنون میلیون ها نفر می گویند پادشاه لخت است.  پادشاه برهنه شما می خواهد تا آخر حکومت کند، او به کشور اهمیتی نمی دهد، او به قدرت چسبیده است و می خواهد تا بی نهایت حکومت کند.»

اما حتی در طی یک تور بی‌رحمانه از سیستم کیفری روسیه، ناوالنی خونسردی و حس شوخ طبعی خود را حفظ کرد.

جالب‌تر اینکه ناوالنی در روز ولنتاین، آخرین پست او در تلگرام، عکسی از خود در کنار همسرش یولیا منتشر کرد. او نوشت: “عزیزم، همه چیز مثل یک آهنگ با توست: بین ما شهرها، چراغ های پرواز فرودگاه ها، طوفان های آبی آبی و هزاران کیلومتر وجود دارد. اما من احساس می کنم که شما هر ثانیه نزدیک هستید و من شما را بیشتر و بیشتر دوست دارم.”

مرگ ناوالنی در حالی اتفاق افتاد که پوتین که از شب سال نو  1999 قدرت را در دست دارد، برای پنجمین دوره ریاست جمهوری آماده می شود.  انتخابات ریاست جمهوری مارس یک نمایش سیاسی خواهد بود: بوریس نادژدین، تنها کاندیدای مخالف جنگ پوتین در اوکراین، از شرکت در انتخابات منع شده است و این رای به روس ها و جهان پیامی خواهد داد: مردم روسیه پشت پوتین و پشت جنگ با اوکراین هستند.  در آستانه کارناوال انتخاباتی در رسانه های دولتی جایی برای پرداختن به ناوالنی وجود ندارد.

مرگ رهبر اپوزیسیون همچنین پایان یک دوره برای روسیه است. ناوالنی پس از ترور بوریس نمتسف، منتقد صریح پوتین در سال 2015، در لنز کرملین، به عنوان برجسته ترین رهبر اپوزیسیون روسیه ظاهر شد. آن قتل جامعه روسیه را عمیقاً تکان داد اما زمان بسیار متفاوتی بود. در زمان قتل او، نمتسف و تیمش در حال تحقیق در مورد استقرار نیروهای روسی در منطقه دونباس در شرق اوکراین بودند، چیزی که دولت روسیه رسما آن را رد کرد.

اکنون پس از تهاجم تمام عیار به اوکراین در فوریه 2022، این جنگ آشکار شده و روسیه قوانین سختگیرانه جدیدی را وضع کرده  که انتقاد از ارتش را غیرقانونی می کند. تظاهرات گسترده ضد فساد که زمانی ناوالنی در روسیه و البته قبل از حمله این کشور به اوکراین به راه می انداخت، اکنون بعید است که در طول زندگی پوتین تکرار شود.

مقاله‌ها و ویدیوهای تحقیقی ناوالنی و تیمش که زمانی به صورت آنلاین منتشر می‌کردند و به میلیون‌ها نفر در روسیه می رسد با سانسور دیجیتال خفه‌کننده  رو به رو می‌شوند.

پس پاسخ کرملین به مرگ ناوالنی مشخص است. پوتین معروف بود که از بر زبان آوردن نام ناوالنی خودداری می کند و نگرانی عمیقی داشت که با اسم بردن از او به ناوالنی به عنوان مخالف خود مشروعیت ببخشد.

در یک کنفرانس مطبوعاتی در سال 2017 در مورد اینکه چرا دولتش از رقابت با  ناوالنی می ترسد، پوتین باز هم از بر زبان آوردن نام ناوالنی امتناع کرد و با اشاره به «شخصیت هایی که نام بردید» و «کسانی که نام بردید» در مورد این موضوع صحبت کرد.  او به صراحت گفت که اپوزیسیون دموکراتیک روسیه را یک تهدید وجودی می‌داند.

پوتین در این داستان تحریف شده که بر زبان راند گفت که ناوالنی معادل میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهور سابق گرجستان  یا معادل اوکراینی‌هایی است که در میدان میدان کی یف برای مخالفت با رئیس‌جمهور طرفدار روسیه، که در اوایل سال 2014 از کشور فرار کرد، تجمع کردند.

او گفت: «در مورد افرادی که به آنها اشاره کردید آیا می خواهید ده ها نفر مانند ساکاشویلی در اینجا راهپیمایی به راه بیندازند؟ کسانی که نام بردید نسخه روسی ساکاشویلی ها هستند. آیا می خواهید چنین ساکاشویلی هایی کشور شما را بی ثبات کنند؟ می خواهید از این میدان به میدان دیگر کوچ کنید؟ تلاش کنید از کودتا جان سالم به در ببرید؟ ما قبلاً این را پشت سر گذاشته ایم. آیا می‌خواهید دوباره همه اینها را تکرار و تجربه کنید؟

پاسخ ناوالنی دوباره حس شوخ طبعی او را نشان داد. او در توییتر به شوخی گفت: «به مجموعه «کلماتی که برای اسم بردن از  ناوالنی استفاده می‌شود»، «اسم هایی که نام بردید» اضافه شده است.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا