برگزیده هابین الملل

بالا گرفتن تنش میان سوریه و ترکیه؛ اردوغان با پوتین تماس گرفت

رئیس جمهور ترکیه که نیروهای نظامی‌اش به صورت غیر قانونی در سوریه حضور دارند، در گفت‌وگو با همتای روسی خود، مدعی شد که حملات دولت سوریه، «تلاش‌ها برای صلح را از بین می‌برد» این در حالی است که توپخانه ارتش ترکیه مواضع ارتش سوریه را در شمال این کشور گلوله باران کرد.

شبکه خبری «تی.آر.تی» گزارش داد اردوغان در تماس با پوتین مدعی شد که حمله به نیروهای مسلح ترکیه، به منزله ضربه به تلاش‌های مشترکی است که برای برقراری صلح در سوریه صورت می‌گیرد.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین ادعا کرد که نیروهای این کشور، «مأمور حفظ امنیت در ادلب هستند و حمله نظام سوریه، تلاشهای صلح را از بین می‌برد».

وی خاطر نشان کرد که آنکارا با قاطعیت به هرگونه حمله جدید دولت سوریه پاسخ خواهد داد.

اردوغان همچنین گفت که اگر حملات مشابه دیگری به نیروهای ترکیه‌ای انجام شود، آنکارا از حق دفاع از خود، استفاده خواهد کرد.

اردوغان بعداز ظهر امروز تاکید کرد که آنکارا اجازه نخواهد داد نیروهای سوری هیچ بخشی از خاک ادلب را تصرف کنند. این در حالی است که نظامیان ارتش ترکیه به صورت غیرقانونی در خاک سوریه حضور دارند.

در همین حال خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک منبع نظامی سوری گزارش داد که حضور «نیروهای ترکیه [در سوریه]، غیر قانونی بوده و یک اقدام خصمانه آشکار است».

وی در عین حال تأکید کرد که ارتش سوریه، کاملا آماده است که به هرگونه حمله از سوی نیروهای ترکیه‌ای به نیروهای سوری حاضر در این منطقه پاسخ دهد.

این منبع تصریح کرد که گروه‌های تروریستی در منطقه «کاهش تنش» در ادلب، همچنان به افراد غیرنظامی حمله می‌کنند و آنان را گروگان گرفته‌ و در شهر راهبردی «سراقب» و منطقه «تل طوقان» از آنها به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کنند.

عملیات سرنوشت‌ساز ارتش سوریه و متحدان در استان ادلب، به عنوان مهم‌ترین منطقه تحت اشغال تروریست‌ها در سوریه از ماه دسامبر سال گذشته میلادی آغاز شده است و در این میان ترکیه تلاش دارد به هر نحوی مانع این پیشروی‌ها شود.

در همین ارتباط، تی‌آر‌تی ترکیه امشب گزارش داد که توپخانه ارتش ترکیه مواضع ارتش سوریه را در شمال این کشور گلوله باران کرد.

این شبکه خبری اضافه کرد که نیروهای ترکیه‌ای که در ریف جنوبی ادلب و ریف غربی و شمالی حلب مستقر هستند، مواضع ارتش سوریه را هدف قرار دادند.

بر اساس گزارش تی‌آرتی، پایگاه «سلحب» و فرودگاه «جب الرملة» که فرودگاه نظامی ارتش سوریه است در این گلوله باران هدف قرار گرفته شده است.

وزارت دفاع ترکیه صبح روز دوشنبه از کشته و زخمی شدن سیزده نظامی خود در پیشروی‌های ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در منطقه کاهش تنش ادلب خبر داد. بعد از آن رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شد که توپخانه‌ها و جنگنده‌های ارتش ترکیه به حداقل ۴۰ موضع از ارتش سوریه حمله کرده و حدود ۳۰ سرباز سوری را نیز از پای درآورده‌اند.

 


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا