اقتصادبرگزیده ها

جزییات تازه از تعیین دستمزد کارگران در سال 99

رئیس کمیته دستمزد با بیان اینکه در جلسه کمیته دستمزد، نمایندگان کارگری از نمایندگان مرکز آمار تقاضا کردند که نمایندگان محاسبه کننده نرخ تورم در جلسه حضور یابند، گفت : تورمی که از سوی مرکز آمار اعلام می شود با تورم انتظاری در جامعه فاصله زیادی دارد.

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور درباره جلسه کمیته دستمزد گفت: در جلسه ای که گذشت نمایندگان بخش صنعت مرکز آمار حاضر شدند و با ارائه مستنداتی بحث تأثیر مزد بر قیمت تمام شده را بررسی کردند، در کمیته دستمزد این مباحث مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: نمایندگان کارفرمایان در این جلسه اعتقاد داشتند که روش محاسبه آنها برای نقش دستمزد بر قیمت تمام شده کالا با نمایندگان مرکز آمار متفاوت است. مقرر شد که نقش دستمزد در قیمت تمام شده در چند شرکت بررسی شود و اعداد و ارقام در روش های مختلف راستی‌آزمایی شود. قرار شد یکبار برای همیشه اعداد وارقام بررسی و راستی آزمایی شود و سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا یکسان محاسبه شده و در تصمیم سازی ها مورد استناد قرار گیرد.بررسی و تبادل نظر درباره مزدهای منطقه ای از دیگر مباحث مورد بررسی در این جلسه بود.
رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار افزود: از دیگر مباحثی که بررسی شد بحث تعیین مزد در سال 1327تا 1355 بود که مورد بررسی قرار گرفت. مشاهده کردیم که تا سال 55 مزد به صورت منطقه ای و مزد صنف اعلام می شد. اما از سال 55 تا 57 مزد صنف اعلام می شد و مزد منطقه ای حذف شد. اما آنچه در تمام بخشنامه موجود است و در آرشیو ها وجود دارد و در جلسه اعلام شد، این بود که قانون گذار به صراحت اعلام کرد که دستمزد چه به صورت منطقه ای و چه به صورت صنف نباید از حداقل دستمزدی که براورده کننده معیشت یک خانوار چهار نفره است کمتر باشد. قانون گذار از سال 27 به این طرف، به صراحت اعلام کرده است که حداقل دستمزد باید سبد معیشت خانوار را تأمین کند و در شرایط مختلف رقم حداقل دستمزد می تواند بیشتر باشد.
توفیقی با اشاره به وجود تورم حدود 60 تا 67 درصدی در شهرهای کمتر برخوردار گفت: سبد حداقلی معیشتی که سال گذشته با رقم 3میلیون و 800 هزار تومان تعیین شد، فاصله زیادی با دستمزد مصوب دارد، به تبع آن نمی توانیم حداقل دستمزد را به شرط منطقه ای فکر کردن از سبد معیشت حداقلی که عناصر تاثیرگذار شهرهای بزرگ در آن دیده نشده است، کمتر اعلام کنیم. در حال حاضر نرخ تورم استان های کم برخوردار به شدت بالا است. همین میزان سبد معیشت را با نرخ تورم محاسبه کنیم عدد عجیب و غریبی می شود، ما فرض می گیریم اگر مزد بخواهد به صورت منطقه ای تعیین شود،در آنجا در خوشبینانه ترین حالت که واقعیت ندارد، سبد معیشت سال قبل، سبدی حداقلی و غیرقابل قبول برای کارگران بود، اما برای اینکه به یک عدد مشترک برسیم عدد و رقم سبد معیشت را قبول کردیم و امضا شد را ملاک حداقل دستمزد بگیریم قدم اول برای ورود به مزد منطقه ای را برداشته ایم ( میزان سبد معیشت کارگران درسال قبل حدود 3 میلیون و 800 هزار تومان بود). اگر امسال این میزان را برای عدد و رقم سبدمعیشت در استان کمتر برخوردار در نظر بگیریم، آیا می پذیرند که حداقل دستمزد سراسری 3میلیون و 800 هزار تومان برای کل کشور تعیین شود.
رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار با بیان اینکه به احتمال زیاد جلسه بعدی کمیته دستمزد 16دی ماه است بیان کرد: قیمت اقلام از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده هر روز رصد می شود اما ما به آن دسترسی نداریم. درخواست کردیم در جلسه بعدی کمیته مزد، نمایندگان وزارت صمت قیمت اقلام در سبد معیشت را بیاورند. در این جلسه نمایندگان کارگری از نمایندگان مرکز آمار تقاضا کردند که نمایندگان محاسبه کننده نرخ تورم در جلسه حضور یابند، چرا که تورمی که از سوی مرکز آمار اعلام می شود با تورم انتظاری در جامعه فاصله زیادی دارد و باید همانند بحث قیمت تمام شده دستمزد در قیمت کالا در آن نیز به اشتراک تصمیم سازی برسیم.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا