اقتصاد

خطر یکسان شدن تورم در تمام استان‌ها

تورم سالانه 19 استان کشور بالاتر یا برابر 41درصد اعلام شده که این امر بیانگر کاهش فاصله میان تورم کل و تورم استانی همچنین نزدیکی تورم استان‌ها به یکدیگر است.

به گزارش سرویس اقتصاد سایت آرنا، براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، تورم سالانه 19 استان کشور بالاتر یا برابر 41درصد اعلام شده که این امر بیانگر کاهش فاصله میان تورم کل و تورم استانی همچنین نزدیکی تورم استان‌ها به یکدیگر است.

تا فروردین سال جاری 15 استان تورمی بالاتر یا برابر تورم کل 38.9درصدی داشتند که برای اردیبهشت تورم 4 استان دیگر نیز از تورم کل فراتر رفت.

با استناد به این گزارش بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه به استان کردستان ٤٦.٢درصد و کمترین آن مربوط به استان قم ٣٧.٥درصد اختصاص داشته است.

درخصوص تورم نقطه‌ای نیز 23 استان نرخ تورمی بالاتر از تورم نقطه‌ای کل کشور دارند. بدین معنا که ساکنان این استان‌ها حتی برای خرید کالا و خدمات یکسان در اردیبهشت سال جاری، هزینه‌ای بیشتر از تورم نقطه‌ای کشور پرداخت کردند.

برابری در تورم سالانه؛ به زودی

مرکز آمار در گزارش اخیر خود به بررسی تورم در استان‌ها پرداخته است. براساس آنچه منتشر شده، تورم استانی بین 37.5 تا 46.2 درصد قرار دارد و فاصله تورم سالانه استان‌ها در فروردین که بین 35.8 تا 42.9درصد بوده، تغییر داد.

براساس آمارهای رسمی استان‌های مرزی مانند کردستان، کرمانشاه و ایلام تورم بالاتر از 44درصد را در اردیبهشت سال جاری از آن خود کردند.

این در حالی است که تورم پایتخت که از لحاظ جمعیت نیز بیشتر از سایر استان‌هاست، از تورم سالانه کل کشور کمتر و 40درصد گزارش شده که این امر نشان می‌دهد تورم در استان‌های مرزی که اغلب درگیر بیکاری گسترده نیز هستند تا چه میزان می‌تواند بر ساختار اقتصادی کل کشور تاثیر بگذارد.

با توجه به روند فعلی قیمت‌ها در بازار کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای، به نظر می‌رسد بازه تورم در کشور کوچک‌تر شود. قرار بود در اردیبهشت سال جاری تورم سالانه به تورم هدفگذاری شده بانک مرکزی در 22درصد مثبت و منفی 2درصد برسد که در این صورت باید بازه تورمی برای استان‌ها نیز از حدود 17 تا 25درصد باشد که این مهم محقق نشد.

کاهش تورم ماهانه در کشور

تورم ماهانه استان‌های کشور در بازه منفی 0.3 تا 3.9درصد قرار داشت؛ همدان بیشترین و هرمزگان کمترین تغییرات قیمتی در اردیبهشت ماه را به نام خود ثبت کردند.

به جز همدان، استان‌های بوشهر، اردبیل و آذربایجان غربی نیز تورم ماهانه منفی داشتند. گفتنی است که استان بوشهر در فروردین ماه بیشترین تورم ماهانه با 4.4درصد دراختیار داشت که در اردیبهشت جزو استان‌های با کمترین تورم لقب گرفت.

در فروردین ماه تهران، با کمترین تورم ماهانه را از آن خود کرده بود که در ماه گذشته جزو استان‌های میان رده در تورم ماهانه با 1.1درصد بود. روند تورم ماهانه کاهشی بوده و این مهم در اغلب استان‌های کشور مشاهده شده است.

کارشناسان اقتصادی، کاهش قیمت میوه و گوشت حتی به میزان جزیی را مهم‌ترین دلیل این کاهش می‌دانند. از سوی دیگر آمارهای اخیر نشان می‌دهد که 24 استان تورم نقطه‌ای بالاتر از تورم کشور دارند و کمترین تورم نقطه‌ای در اردیبهشت مربوط به استان قم با 41.6درصد بود.

حداقل تورم نقطه‌ای خوراکی استانی

51.5 درصد

نکته نگران‌کننده در گزارش مرکز آمار بالا بودن تورم نقطه‌ای گروه کالایی خوراکی و آشامیدنی برای 15 استان کشور است. تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در اردیبهشت 61.5 درصد گزارش شده که بازه تورمی 15 استان از 61.9 تا 71 درصد برآورد شده بود.

بدین معنا که در این استان‌ها هر خانواده مجبور است بیشتر از 61.5 درصد هزینه بیشتری بابت خرید یک سبد مشخصی از کالاهای خوراکی و آشامیدنی نسبت به اردیبهشت سال 99 بپردازد.

کمترین تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها مربوط به قم و خراسان جنوبی با 51.5درصد است. اما آنچه می‌تواند بالا رفتن تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها را جدی‌تر کند، گزارش وزارت صمت از افزایش قیمت خوراکی‌ها در سال 99 است که با نوسان نرخ دلار و نااطمینانی در بازارها، می‌تواند به سال جاری نیز کشیده شود.

براساس گزارش این وزارتخانه قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، میوه، حبوبات و برنج، روغن، مرغ زنده طی سال 1399 بیش از صددرصد افزایش داشته و بین ۲ تا ۴ برابر شده و قیمت ۴۱ کالا نیز ۵۰ تا صددرصد گران شده است.

با استناد به آمارهای وزارت صمت تنها قیمت پیاز ۳۹.۱درصد کاهش داشته و از ۸۹۰۰ تومان در اسفند سال ۱۳۹۸ به ۵۴۰۰ تومان در اسفند سال گذشته رسیده است.

تورم نقطه‌ای کالاهای غیر خوراکی، بین 13 تا 67.3درصد

در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار، جداولی از تورم نقطه‌ای کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز منتشر شد که بخش ارتباطات با 13درصد کمترین و بخش مبلمان و لوازم خانه با 67.3درصد بیشترین تورم نقطه‌ای را از آن خود کردند.

بالا بودن تورم لوازم خانگی در حالی است که زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش مجدد قیمت لوازم خانگی ساخت داخل به گوش می‌رسد.

هر چند همچنان این صحبت‌ها جدی نشده و حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی نیز بر این باور است که تولیدکنندگان لوازم خانگی به‌ طور کلی موافق افزایش قیمت‌ نیستند اما نوسانات نرخ ارز، مواد اولیه و حقوق و دستمزد را عاملی تاثیرگذار بر قیمت لوازم خانگی می‌داند.

نکته دیگری که در اینجا باید به آن اشاره کرد بالا بودن تورم نقطه‌ای 17 استان در بخش بهداشت و درمان نسبت به تورم 43.5درصدی کل کشور است. بیشترین تورم نقطه‌ای مربوط به استان ایلام با 64.5درصد گزارش شده که این امر می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی افراد تاثیر بگذارد.

تفریح و فرهنگ، بر مدار گرانی

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که گروه کالایی تفریح و فرهنگ با تورم نقطه‌ای 57.4درصد سومین گروه کالایی است که تورم نقطه‌ای بالایی دارد.

بازه تغییرات تورمی در این گروه کالا نیز بسیار زیاد است؛ از 39.2 تا 87.3درصد. استان‌های سمنان و فارس کمترین و بیشترین تورم نقطه‌ای این گروه کالا را به خود اختصاص دادند.

بدین معنا که یک فرد ساکن استان فارس برای خرید یا استفاده از کالاها و خدماتی که در این گروه جای می‌گیرند، در اردیبهشت 1400 نسبت به سال 99 باید 87.3درصد هزینه بیشتری دهد.

این امر می‌تواند در آینده تقاضا برای بلیت سینما یا استفاده از خدمات فرهنگی مانند کتابخانه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا