جامعه

سال ۱۴۰۰ با ثبات‌تر از سال ۹۹ است ا اظهارات رییس بانک مرکزی

تورم، موضوع کلان اقتصادی است که با تصحیح سیاست گذاری اقتصادی هم در دولت و بودجه و هم در بخش سیاست گذاری پولی حاصل می شود.

به گزارش سایت آرنا، همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: بانک مرکزی در راستای محقق کردن شعار سال ۱۴۰۰و اجرای عملی بیانات رهبر معظم انقلاب درایام نوروز و در چارچوب وظایف قانونی خود اقدامات زیر را در اولویت خود خواهد داشت:

مهار تورم، با بهره گیری از ابزار‌های سیاست پولی و نیز ارتقای و تعمیق عملیات بازار باز. تورم، موضوع کلان اقتصادی است که با تصحیح سیاستگذاری اقتصادی هم در دولت و بودجه و هم در بخش سیاستگذاری پولی حاصل می شود.

تقویت ارزش پول ملی، با کنترل انتظارات و محدود کردن رشد نقدینگی از هر دو طریق:محدودکردن رشد پایه پولی و تداوم اقدامات اجرایی برای کاهش ناترازی بانک‌ها و تنظیم و اعمال محدودیت درخلق نقدینگی بانکها.

ارتقای ثبات بازار، مدیریت نوسانات و تلاش برای پیش بینی پذیر کردن روند نرخ ارز و سایر متغیر‌های اقتصادی و تقویت اقدامات برای آزاد‌سازی منابع مسدود ارزی درخارج از کشور.

بستر سازی هدایت منابع بانکی به سمت تولید و رفع موانع پشتیبانی بانک‌ها از تولید. خصوصاً تاکید برتأمین مالی زنجیره تولید و نیز محدود سازی بنگاهداری بانکها.

ارتقای شفافیت و مقابله با هرگونه پولشویی از طریق تکمیل اقدامات نظارتی بر تراکنش‌های بانکی و نیز بستن منافذ فساد درنظام بانکی از طریق نظارت و پایش اعتبارسنجی در اعطای تسهیلات و نحوه هزینه کرد آن و وصول مطالبات معوق.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: براساس مجموعه شاخص‌ها و درغیاب شوک جدید به اقتصاد ایران، به‌طور طبیعی سال ۱۴۰۰ با ثبات‌تر از سال ۱۳۹۹ است و احتمال غالب آن است که رشد اقتصادی تداوم یافته و تورم هم به مسیر بلندمدت خود برگردد. البته این بدان معنا نیست که احتیاط‌ های لازم را درپیش نگرفته و تدابیر لازم اتخاذ نشود.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا