سیاست

روحانی: کادر درمان در همه حوادث در خط مقدم بوده است

روحانی گفت: کادر درمانی نه تنها در دوران کرونا بلکه در سیل، زلزله در همه حوادث، با همه وجود در خط مقدم حضور داشت.

به گزارش سرویس سیاسی آرنا،  حسن روحانی روز یکشنبه در آیین بزرگداشت روز پرستار اعلام کرد: روز ولادت حضرت زینب (س) را روز پرستار نامیدند که این امر، بار مسوولیت پرستاران را بالاتر می‌برد. چه الگویی بالاتر از حضرت زینب (س)، پرستاری که از یک طرف عزیزانش و شهدا روی زمین بودند و از طرف دیگر عده‌ای از کودکان زیر شلاق ستمکاران بودند و عده‌ای در کنار شعله آتش و در آن شرایط او از امام سجاد (ص) هم پرستاری می‌کرد.

وی افزود: در جنگ تحمیلی بیمارستان‌های ما در خط مقدم بودند و در بعضی از عملیات‌ها بیمارستان ما با خط مقدم ۱۰ کیلومتر فاصله نداشت و حتی در برد خمپاره قرار داشت اما جراحان و پرستاران ما در آن شرایط همه داوطلب بودند.

رییس جمهوری یادآور شد: آن فداکاری که پزشکان، پرستاران و کادر درمان در میدان جنگ داشتند، آن حالت را یک مقدار می‌شود به صحنه کربلا و پرستاری زینب کبرا تشبیه کرد. در طول سفر اسارت حضرت زینب کبرا هم الگوی مدیریت و پرستاری از آن جمع بودند و هم حقایق را برای جامعه ای که با آن روبرو بودند، می گفتند.

پیروی از راه حضرت زینب افتخار پرستاران است

روحانی با بیان اینکه پرستاری و سرپرستی و جهاد و ایستادگی و مقاومت و سخن گفتن حضرت زینب همه در کنار هم بود، ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران مدال افتخاری بر سینه پرستاران ما زده شده که آنها رهرو راه حضرت زینب کبری علیهاالسلام میباشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قرآن اینطور تعبیر می‌کند شما را به دنیا آورده‌ایم تا معلوم شود چه کسی بهتر عمل می‌کند و بهترین‌ها شناخته شوند، کسی که از فرصت بهتر استفاده می‌کند و از شرایط برای جامعه، خانواده و هموطنش بهتر استفاده می‌کند. به تعبیر قرآن، زیباترین و نیکوترین عمل دلیل خلقت شما است و شما برای همین به این دنیا آمده‌اید و موضوع دیگری نیست و تمام زندگی همین است.

رییس جمهوری ادامه داد: البته یک روزهایی به تعبیر قرآن روزهای امتحان روشن است. یعنی آزمایشی که روشن و آشکار است. برای پدر و مادری که چند فرزند خود را در راه حق شهید می‌بینند این بلای مبین و آشکار است.

روحانی اضافه کرد: دوران ۸ سال مقاومت و جنگ تحمیلی یک دوران آزمایش بسیار بزرگی برای ملت بزرگ ما بود. ملت ما به تنهایی ایستادگی و مقاومت کرد و کار عظیم و بزرگی انجام داد. پزشکانی که به خط مقدم جبهه می‌آمدند، بوی گلوله‌ها و بمب‌های شیمیایی که منفجر می‌شد را هم استنشاق می‌کردند. بسیار آزمایش بزرگی است که شخص هر لحظه می‌بیند که خطری جان و زندگی‌اش را تهدید می‌کند و آن وقت داوطلبانه می‌آید و این بسیار مهم است.

وی جنگ تحمیلی اقتصادی را یکی از مواردآزمایش ذکر کرد و گفت: ما سه سال است در جنگ تحمیلی اقتصادی قرار داریم و بار بسیار سنگینی بر دوش ما است. کدام کشور است که در محاصره کامل بتواند زندگی مردم را به‌صورت حداقل و نه حداکثر، اداره کند.

رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: شما الان می‌بینید در کشور ما نه قحطی و بلاست و نه برای هر ماده غذایی صف‌های طولانی است. در دوران کرونا در برخی کشورهای پیشرفته هم روزهای اول صف‌های طولانی وجود داشت، ولی در کشور ما بحمدالله نبود. البته ممکن بود دو- سه روزی ما مشکلی داشته باشیم ولی بعد همه چیز به وفور در اختیار مردم قرار داشت.

روحانی با بیان اینکه کرونا در کنار جنگ اقتصادی برای ما یک آزمایش است، اظهار کرد: موضوع کرونا یک موضوع غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل تصور حتی برای جامعه پزشکی و متخصصین است. ما از سال ۱۹۱۸ که حادثه مهم اپیدمیک در دنیا بود، بگذریم بعد آن در این ۱۰۰ سال چنین حادثه‌ای در دنیا نداشتیم.

وی گفت: هنوز نمی‌دانیم پایان این بیماری چه روزی است. شرایطش به چه شکلی است و یا موتاسیون و جهش‌های آن چگونه خواهد بود و این هنوز برای ما روشن نیست و ما وسط راه هستیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: این یک آزمایش بسیار مهمی برای ملت بود و جامعه پزشکی و مدافعان سلامت ما در خط مقدم این آزمایش بزرگ الهی قرار گرفتند. انصافا امتحان خوبی پس دادند و نمره خوب گرفتند. پزشک، پرستار و جامعه پزشکی ما همواره در میان مردم محترم بوده و جایگاه و منزلت الهی بالایی داشته‌اند.

منزلت اجتماعی پرستاران در ایام کرونا اوج گرفت

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه در ۱۰ ماه گذشته، منزلت اجتماعی پرستاران بالاتر رفت، خاطرنشان کرد: مردم دیدند که پرستاران واقعا در روز خطر از میدان فرار نمی‌کنند و در خط مقدم می‌ایستند.

روحانی به ابتلای جمع زیادی از پرستاران به بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: دیدیم خانم پرستاری که ماه‌هاست به خاطر فعالیت در محیط بیمارستان برای نجات بیماران چندین ماه گرفتار بیماری شده و هنوز هم به حالت عادی برنگشته است. گرچه بعضی‌ها یک دوره بیماری کوتاه در حد ۲ یا سه یا چهار هفته داشتند، اما برای بعضی هم بیماری طولانی شد و آثارش طولانی مدت است یا خدای نکرده ممکن است ماندگار شود.

وی با تقدیر از روحیه ایثار و فداکاری پرستاران کشور گفت: ممکن است پرستاران عزیز ما مشکلی داشته باشند و مشکلشان را مطرح کنند ولی تاکید می‌کنند که ما تا آخر ایستاده ایم و اگر یک یا دو سال دیگر هم این وضعیت ادامه پیدا بکند ما هستیم و می‌ایستیم. گاهی بعضی از پرستارها از خانواده و فرزندانشان گذشتند. برخی پرستاران با مسایل عاطفی مواجه شدند و دو هفته در بیمارستان بودند و در زمان استراحت می‌توانستند به خانه بروند اما باز هم احتیاط می‌کردند و به خاطر خانواده و بچه هایشان به خانه نمی‌رفتند.

رییس جمهوری، خدمات کادر درمان و جامعه پزشکی و پرستاری در دوره بیماری کرونا را خدمتی بزرگ عنوان کرد و افزود: یک وقتی هست که تعداد پرستار ما به اندازه نُرم بین المللی است؛ یک وقتی بیشتر و وقتی هم کمتر است. ما الان از نرم خیلی پایین‌تر هستیم که شرایط سخت‌تر می شود.

روحانی با بیان اینکه پزشکی ما سال‌هاست که سربلند است، گفت: فردی که در اروپا زندگی می کند، ولی موقع عمل جراحی به ایران می آید و من به این افتخار می کنم. درست نقطه مقابل ۵۰، ۶۰ سال پیش که اگر کسی عمل جراحی داشت التماس می‌کرد به شکلی در فلان کشور اروپایی عملش انجام شود؛ امروز اینطور نیست. نه به خاطر اینکه اینجا ارزانتر است بلکه به خاطر اینکه اینجا مطمئن‌تر است و اطمینان بیشتری به جامعه پرستاری و پزشکی ما و همه کادر درمان ما دارند.

وی، شرایط خوب بیمارستان‌های کشور را نتیجه تلاش همه کادر درمان دانست و افزود: همه کادر درمان دست به دست هم می‌دهند تا شرایط مطلوب حاصل شود و اگر بیمار به آزمایشگاه هم اطمینان نداشته باشد، نمی‌تواند به ایران بیاید و حتی اگر به نظافت بیمارستان هم اطمینان نداشته باشد، نمی‌آید. در واقع حرفه پزشکی وابسته به دیگر مشاغل بیمارستان است به طوری که حتی کار آشپز بیمارستان هم تاثیرگذار است و اگر او غذای سالم درست نکند تمام زحمات پزشک از بین می رود.

رییس جمهوری افزود:مجموعه کادری که بار مسئولیت بهداشت و درمان را به دوش دارد امروز مورد اعتماد ایرانی‌ها و بسیاری از افراد غیرایرانی است و بسیاری از افراد غیرایرانی از کشورهای اطراف که دسترسی به پزشک خارجی و بیمارستان‌های مجهز دارند، برای درمان به شیراز و تهران می‌آیند که این موضوع نشان می‌دهد که جامعه پزشکی ما امتحان خوبی پس داده است.

کادر درمانی در همه حوادث در خط مقدم حضور داشت

رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنانش گفت: در طول این ده ماه ما فراز و نشیب داشتیم. موج اول و بعضی جاها موج دوم و الان هم از موج سوم عبور می‌کنیم. در همه این مراحل کسی پشت در بیمارستان نماند و کسی نبود که بگویند ما تخت نداریم این وضع در کشورهای پیشرفته پیش آمد. حتی زمانی که هوا سرد نبود، تخت‌ها را در فضای باز گذاشتند اما این کشور الحمدلله همه فداکاری کردند. البته تنها در کرونا نبود در سیل زلزله در همه حوادث کادر درمانی ما با همه وجود در خط مقدم بود.

رییس جمهوری گفت: یکی روز بعد از زلزله به سرپل ذهاب رفتم از بیمارستانی که بازدید کردم پزشک و جراحی را دیدم که درست نمی‌توانست بایستد رییس بیمارستان به من گفت او در مدت ۴۸ ساعت یک لحظه استراحت نکرده است این فداکاری و ایثار می‌خواهد.

روحانی تلاش‌ها و فداکاری‌های کادر درمان را ناشی از روحیه بلند کادر درمان و الگو گیری از حضرت زینب عنوان کرد و گفت: به خاطر این الگوست که پرستار ما با قدرت، صبر، مقاومت، استقامت و ایثار و فداکاری جان خودش را هم برای جامعه خودش برای هم وطن خودش برای عزیزان خودش فدا می‌کند.

وی اظهار داشت: البته ما در دولت یازدهم و دوازدهم و از آغاز در تبلیغات انتخاباتی سال ۹۲ اعلام کردم که اگر موفق شوم یکی از اولویت‌های من بحث بهداشت و درمان است و این جزو قول‌های من در انتخابات بود و از آغاز سال ۹۳ به دنبال طرح تحول سلامت رفتیم.

کسی نتوانست منکر خدمت طرح تحول سلامت شود

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت جزو مواردی بود که دست و دشمن نتوانست منکر این خدمت شود. حتی همه کسانی که با دولت خوب نبودند، نتوانستند در کار بزرگ مخالفت کنند.

روحانی با اشاره به هزینه‌های بالای درمانی مردم قبل از اجرای طرح تحول سلامت تاکید کرد: وقتی طرح تحول سلامت اجرا شد بیماران وقتی برای حسابداری رفتند و به آنها گفتند ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کنید. در حالی که این ۲۰ میلیون برای پرداخت آماده کرده بود، باور نمی‌کردند و از شوق گریه می‌کردند و این کار بزرگ و عظیم انجام شد.

وی ادامه داد: سال بعد مساله عمومی کردن بیمه برای همه مردم را اجرا کردیم و با اجرای بیمه سلامت مردم پول زیادی پرداخت نمی‌کنند.

رییس جمهوری با اشاره به برنامه دولت برای رایگان کردن برق و گاز برای شهروندان کم مصرف گفت: اکنون ۳۰ درصد جمعیت کشور گاز و برق شان رایگان است البته آب ۳۰ درصد نیست وما تلاش می‌کنیم کسانی که کم مصرف هستند پولی پرداخت نکنند.

روحانی گفت: در بهداشت و درمان هم هزینه‌ها خیلی پایین آمده است. ما در کووید ۱۹ پولی نگرفتیم مردم درمان شدند حتی افرادی که ایرانی نبودند آنها را هم تحت پوشش دادیم.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا