برگزیده هاسیاست

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: قرنطینه خوب است اما توانش را نداریم

حیدرعلی عابدی درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در پهنه کشور گفت: آمار و ارقام مرتب از طریق تلویزیون پخش می‌شود و آقای جهانپور به عنوان مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی آمار و ارقام را گزارش می‌دهد. بنده نقطه نظری که دارم و می‌خواهم آن را با مردم مطرح کنم این است که مردم احساس می‌کنند این آمارها واقعی نیست و پنهان کاری صورت می‌گیرد؛ به مردم می‌گویم کسی نمی‌تواند قصد پنهان کاری داشته باشد و ندارد؛ اما آنچه مهم است ماهیت بیماری‌های واگیردار است که معمولا بیماری واگیردار خودش را پنهان می‌کند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: در دروس اپیدمیولوژیک بیماری‌هایی که واگیردار هستند و در جامعه منتشر می‌شوند را به کوه یخ تشبیه می‌کنند به این معنا که از بخشی از یک کوه یخ که بیرون است و دیده می‌شود، چنین حدس می‌زنند که یک جسم وسیع تر و بزرگ‌تری در آب قرار دارد. ما هم وقتی تعدادی بیمار می‌بینیم، می‌توانیم حدس بزنیم بیماران بیشتری در سطح جامعه وجود دارد.

عابدی در پاسخ به این سوال که به نظر شما این بیماری چقدر جدی است که برای کنترل آن نیاز به قرنطینه داشته باشیم؟ گفت: حقیقت این است که سیستم سلامت جامعه‌مان ضعیف است. مثلا اگر خواستیم قرنطینه کنیم مفهومش این است که مرکز تلفن داشته باشیم و مردم به این مرکز تلفن زنگ بزنند و نیروها و تیم‌ها را برای این که به داخل منازل اعزام کنیم. سیستم بهداشت و درمان ما طوری طراحی شده که متاسفانه سیستم سلامت جامعه نداریم. مثلا پرستاران بهداشت جامعه باید یک مرکز داشته باشد و در این مرکز آماده بنشینند و به محض این که به آنها تلفن زدند تیم مورد نظر اعزام شود و به منازل بروند که اینها را نداریم. قرنطینه تعدادی ابزار می‌خواهد که ما آنها را نداریم. مثلا در نیروی انتظامی به اندازه کافی نیرو نداریم که اگر اعلام قرنطینه کردیم کسی از خانه بیرون نیاید و اگر کسی بیرون آمد جلوی او را بگیرند؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: مثلا نمی‌توانیم قرنطینه کنیم و مدام شروع به انتقاد کنیم، درست نیست یا مثلا توجیهات علمی بیاوریم و بگوییم قرنطینه لازم نیست و مربوط به گذشته است، خیر؛ ما اگر بتوانیم قرنطینه کنیم (خوب است) ولی توانایی‌اش را نداریم، نه تنها ما بلکه در چین هم باور نکنید که توانسته باشند شهر را قرنطینه کنند. در چین هم یک بازی سیاسی راه انداختند و شهر ووهان را بر سر زبان‌ها انداختند و بقیه کشورشان را آزاد کردند. مثلا ما هم اگر شهری را قرنطینه اعلام میکردیم تردد بقیه شهرهایمان به سایر نقاط راحت‌تر بود. بارها در صحبت‌هایم گفتم کشور ایران نه قابل تحریم است، نه قابل محاصره و نه قابل قرنطینه‌سازی؛ چراکه مرزهای بسیار متعددی در اطراف کشور و همسایه‌های زیادی داریم و روش‌ها و راه‌های مختلفی برای تعامل و تردد با دنیا داریم. خیلی سخت است بتوانند مرزها را کنترل کنند، اینها همه‌اش شعار است.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا