برگزیده هامجله آرنا

15 روش خانگی پیشگیری از سردرد

آرنا نیوز :: مجله آرنا | برای پیشگیری از سردرد ابتدا باید دلالیل ایجاد سردرد را بشناسید و سپس برای جلوگیری از بروز سردرد، برخی نکات را رعایت کنید.

در ادامه این مطلب، 15 روش خانگی پیشگیری از سردرد را بخوانید و از بروز سردرد جلوگیری کنید.

دلایل ایجاد سردرد

هر کسی ممکن است دچار سردرد شود و هیچ تفاوتی ندارد که چه سنی، چه نژادی یا چه جنسیتی داشته باشید. تشخیص این که علت سردرد چیست همیشه راحت نیست.

چه چیزهایی ممکن است علت سردرد شما باشد؟

شغل
رژیم غذایی
زندگی اجتماعی
وزن
هورمون‌ها
عادت‌های هنگام خواب
استرس بالا
فعالیت شدید
کمبود آب بدن

پیشگیری از سردرد

کنترل، پیشگیری و یا درمان سردرد تنها به کارهایی که فرد انجام می‌دهد بستگی دارد. در ادامه می‌توانید چند نکته برای پیشگیری از سردرد را بخوانید:

به اندازه کافی آب بنوشید

کمبود آب در بدن یکی از دلایل بروز سردرد است. افرادی که دچار کم‌آبی مزمن در بدن هستند، می‌توانند با نوشیدن آب، علائم سردرد را در عرض 30 دقیقه تا سه ساعت از بین ببرند. کمبود آب در بدن همچنین می‌تواند به ضعف تمرکز و کج‌خلقی منجر شود که علائم سردرد را بدتر می‌کند.

در خوردن قرص زیاده‌روی نکنید!

اگر یک با دو بار در ماه دچار سردرد تنشی می‌شوید، مصرف یک آسپیرین یا سایر داروهای ضدالتهاب مشابه آسپیرین می‌تواند موقر واقع شود. قطعاً بسیاری از ما نیز چنین فر می‌کنیم.

مصرف بیش از حد این داروها موجب تشدید سردرد می‌شود. زیاده‌روی در خوردن قرص را می‌توان به خاراندن یک زخم تشبیه کرد. هر چه بیشتر زخمی را بخارانید، بیشتر تحریک شده و بیشتر احساس خارش می‌کنید.

ورزش کنید

انجام تمرینات ورزشی را می‌توان اقدامی پیشگرانه تلقی کرد. زیرا با انجام ورزش اضطراب از شما دور می‌شود. ورزش در حین سردرد به شرطی که خیلی شدید نباشد، به کاهش درد کمک می‌کند. با ورزش از شدت سردردهای تنشی کم کنید.

نکته: از ورزش کردن هنگام سردردهای شدید بپرهیزید، چرا که موجب تشدید آن‌ها (به خصوص سردردهای میگرنی) می‌شود.

تنفس عمیق

تنفس عمیق به آزاد شدن عضلات منقبض شده کمک می‌کند. نشانه انجام صحیح تنفس عمیق آن است که حین تنفس، ناحیه شکم بیش از قفسه سینه حرکت کند.

زیاد نخوابید!

خوابیدن موجب رفع سردرد در بسیاری از افراد می‌شود. البته زیاد خوابیدن آن‌هم در تعطیلی آخر هفته وسوسه انگیز است. اما از این‌کار اجتناب کنید. چرا که در غیر اینصورت احتمالاً با سردرد از خواب بیدار خواهید شد.

چرت نزنید!

اگر چه ممکن است چرت زدن هنگام سردرد شما را از درد برهاند اما اگر سردرد ندارید از چرت زدن بپرهیزید، زیرا چرت زدن می‌تواند به بروز میگرن منجر شود.

صاف بخوابید

کج و معوج خوابیدن، حتی خوابیدن به روی شکم، سبب انقباض عضلات گردن و در نتیجه شروع سر درد می‌شود. برعکس، خوابیدن به پشت به انبساط عضلات کمک کرده، مانع بروز سردرد می‌شود.

استفاده از سربند

روش مادربزرگ‌ها که برای رفع سر درد دستمالی را محکم به دور سر می‌بستند، چندان هم بی‌ارزش نیست. این عمل باعث کاهش جریان خود پوست سر و در نتیجه کاهش ضربان در سردردهای میگرنی می‌شود.

در معرض نور زیاد قرار نگیرید

نور زیاد، خواه نور خورشید و خواه نور حاصل لامپ، تلویزیون، مانیتور… باعث جمع و فشرده شدن چشم‌ها و در نهایت سردرد می‌شود. اگر سردرد دارید، در معرض نور زیاد قرار نگیرید. همچنین استفاده از عینک‌های آفتابی در فضای باز، روش خوبی برای پیشگیری از سردرد است.

تنظیم مقدار کافئین

اگر مقدار کافئینی که به آن عادت دارید مصرف نشود، عروق گشاد شده و احتمالاً سردرد عارض می‌شود. البته مصرف بیش از حد کافئین خود باعث سردرد می‌شود. پس مصرف کافئین را به 2 فنجان یا یک لیوان قهوه در روز محدود کنید.

از برخی غذاها بپرهیزید

برای بسیاری از افراد شیر می‌تواند یک عامل محرک باشد. اگر دچار سردرد شدید، در صورت امکان از نوشیدن شیر خودداری کنید. علاوه بر شیر غذاهای دیگری هم وجود دارند که می‌توانند باعث بروز و یا تشدید سردرد شوند:

غذاهای حاوی نیترات مثل سوسیس و خردل
شیرینی
شکلات
آجیل
الکل
بستنی

سیگار نکشید

کشیدن سیگار باعث می‌شود که بدن منوکسیدکربن جذب کند. این گاز بر نحوه جریان خون در مغز اثر منفی می‌گذارد.

با زندگی سازش کنید

سردرد در جوانان شایع‌تر است. این افراد تحت فشار عصبی بیشتری هستند، چرا که در حال تلاش برای امرار معاش یا حمایت از خانواده خود هستند. پایین آوردن سطح انتظار از خود و دیگران نه تنها ضرری ندارد، بلکه مفید است.

مدیریت استرس

استرس یکی از شایع‌ترین دلایل بروز سردرد در افراد مختلف است. باید منشا استرس را پیدا کنید تا بتوانید آن‌را مدیریت کنید. برای مقابله با استرس می‌توانید ورزش کنید.

مصرف آسپیرین و ویتامین C در ارتفاعات

ارتفاع را می‌توان عامل محرکی برای شروع سردرد دانست. مصرف آسپیرین و ویتامین C قبل و هنگام اسکی به شما در تطبیق با محیط اطراف کمک می‌کند. مصرف 3000 تا 5000 میلی‌گرم ویتامین C روز قبل از اسکی و نیز دو قرص آسپیرین یک روز قبل از اسکی توصیه می‌شود.

نکته: لازم است قبل از هر چیز از پزشک خود مشورت بگیرید. قبل از مصرف دوز بالای هر نوع ویتامین باید از پزشک خود کسب اجازه کنید.

چه موقع سردرد یک مشکل جدی محسوب می‌شود؟

سردردهای تنشی ممکن است بر هر فردی عارض شوند. این مساله چندان مهم و خطرناک نیست. اما گاهی سردرد علامتی هشدار دهنده برای بیماری‌های جدی تلقی می‌شود.

ابتلا به سردرد در موارد زیر هشداد دهنده است:

افراد بالای 40 سال که تاکنون سابقه سردرد راجعه نداشته‌اند.
تغییر محل سر درد
تشدید سردرد
کم شدن فواصل سردرد

سردردهایی که علت و الگوی مشخصی ندارند

سردردهایی که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کنند و باعث ترک محل کار توسط فرد در موقعیت‌های مختلف می‌شوند.
سردردهایی که علائم سیستم عصبی از قبیل سرگیجه، تاری دید، بی‌حسی و نقصان حافظه همراهند.
سردردهایی که با درد و سایر مشکلات پزشکی توأمند.چنانچه با هر یک از موارد فوق مواجه شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

/زوم لایف


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا