اقتصاد

تغییر اقلیم در سند ملی توانمندسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سند ملی توانمندسازی که به‌زودی با حضور مسئولان ارشد کشور رونمایی می‌شود، موضوع تغییر اقلیم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به گزارش سرویس اقتصاد آرنا، “محمد آیینی” در حاشیه هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم از توجه به موضوع “تغییر اقلیم” در سند ملی توانمندسازی خبر داد که یکی از مفاد اصلی آن تاکید بر پیش‌نگری است و گفت: در موضوع پیش نگری به دنبال آن هستیم تا بتوانیم جریانات جمعیتی و مهاجرت‌ها را پیش بینی کنیم، زیرا آثار کالبدی مهاجرت‌ها تشدید حاشیه نشینی و تشدید تراکم جمعیت در بافت‌های فرسوده است.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان‌کرد: با توجه به اینکه ۲۰ درصد سطح شهرهای کشور که یک سوم جمعیت شهری در آن زندگی می‌کنند در محدوده بازآفرینی شهری است، به شدت از آثار زیانبار تغییرات اقلیمی در کشور تاثیر خواهیم پذیرفت.

وی یادآور شد: تغییرات اقلیمی می‌تواند با آثاری همچون خشکسالی، کم بارشی، گرد و غبار و غیره همراه باشد و بر نحوه معیشت بخش‌هایی از شهرها یا روستاهایی که اقتصادشان مبتنی بر کشاورزی یا دامپروری است، تاثیر گذاشته و ساکنان آنها ناچار به مهاجرت شوند.

آیینی ادامه‌داد: به این ترتیب افراد ناچار به مهاجرت به شهرهای کوچک و بزرگ می‌شوند و نظام سکونتی و استقرار جمعیت در کشور تغییر می‌کند که نمود عینی آن، تراکم جمعیتی در شهرها تشدید حاشیه نشینی و افزایش تمرکز یک جمعیت آسیب پذیر در محدوده‌های بافت‌های فرسوده است.

سرویس اقتصاد آرنا

وی اضافه کرد: همین مساله موجب فزایندگی فقر شده و به‌تدریج این تراکم جمعیت منجر به فرسودگی بیشتر کالبد می‌شود؛ یعنی جمعیت کم توانی که امکان مرمت، مقاوم‌سازی و نوسازی ندارد؛ بر این اساس موضوع مدیریت یا مطالعه کاهش آثار تغییرات اقلیمی در حوزه بازآفرینی شهری می‌تواند بسیار مهم باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امروز در چابهار، حاشیه اهواز و حتی در استان‌های فارس و کرمان شاهد حاشیه‌نشینی‌های جدی هستیم که ناشی از تغییرات اقلیمی است و مهاجرت‌هایی که به ویژه از خوزستان به سمت مرکز یا شمال کشور انجام می‌شود متاثر از مشکل گرد و غبار و کم آبی است.

وی معتقد است: برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند زمینه هم‌افزایی و استفاده از تجارب دیگر کشورها را فراهم کرده و جمع‌بندی جهانی در این موضوع می‌تواند در مدیریت و کاهش آثار زیانبار تغییرات اقلیمی تاثیرگذار باشد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا