سیاست
موضوعات داغ

خطیب‌زاده : اروپا باید اول برادری خود را ثابت کند| به چانه‌زنی جدید در برجام احتیاج نداریم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: دوستان ما در اروپا بدانند باید برادری خود را ثبات کنند و بعد ادعای ارث و میراث کنند

به گزارش سرویس سیاسی آرنا، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: دانشگاه سرمنشاء تحولات در جامعه است و عدالت‌خواهی، کمال‌خواهی و آرمان‌خواهی سرلوحه جنبش دانشجویی بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تحولات سیاست خارجی در هفته گذشته، گفت: امروز میزبان اولین سفر خارجی فیصل مقداد به عنوان وزیر امور خارجه جدید سوریه هستیم. او علاوه بر وزیر امور خارجه با رئیس‌جمهور و دیگر مقامات کشور دیدار می‌کند. روز چهارشنبه هم وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به تهران سفر می‌کند و با روسای‌جمهور و مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار خواهد کرد.

وی در ادامه به تغییرات در وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: آقای غلامرضا انصاری معاون پیشین وزیر امور خارجه بازنشسته شده است. وی دوران موفقیت‌آمیزی در وزارت خارجه داشته و نقش موثری در ایجاد دیپلماسی اقتصادی داشته و سکان این معاونت را به آقای مهاجر، سفیر پیشین ایران در سوئد سپرده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در ادامه موج محکوم کردن شهادت شهید فخری‌زاده، روز جمعه وزیر امور خارجه کرواسی با ظریف تماس گرفت، روز پنجشنبه هم وزیر امور خارجه در کنفرانس سالانه گفت‌وگو‌های مدیترانه‌ای شرکت و مواضع ایران را تبیین کرد. همچنین ایشان با وزیر امور خارجه بلژیک نیز گفت‌وگویی داشت و همتای بلژیکی نیز ترور شهید فخری‌زاده را محکوم و در خلال آن در خصوص مسائل دوجانبه گفت‌وگو کرد. همچنین آقای بورل با ظریف تماس گرفته و ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کرد. وزیر امور خارجه هم در این گفت‌وگو مسئولیت‌های اتحادیه اروپا را یادآور شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «اخیرا آقای ظریف در نشست گفت‌وگو‌های مدیترانه‌ای تاکید کردند که آمریکا و کشور‌های اروپایی می‌توانند به تعهدات برجامی خود بازگردند و در این صورت نه تنها قانون «لغو اقدام راهبردی لغو تحریم ها» اجرا نمی‌شود، بلکه اقداماتی که طبق بند ۳۶ برجام برداشتیم، لغو خواهد شد. آیا وزارت خارجه سیاست این را دارد که از این قانون، با وجود مخالفت، به عنوان یک ابزار چانه زنی با غرب استفاده کند؟»، اظهار کرد: مصوبه اخیر مجلس هنوز تبدیل به قانون نشده است و مراحل قانونی خود را طی می‌کند.

وی افزود: نظر رئیس‌جمهور و دولت درقبال این قانون کاملا روشن بوده است و وزارت خارجه هم نظرات تخصصی خود را گفته است. ما موافق این نبودیم که این نظرات تخصصی لحاظ نشود. طبیعی است که مجلس شورای اسلامی مسیری را رفته و براساس برداشت‌های خود مصوبه‌ای را داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اگر این مصوبه تبدیل به قانون شود و تمام مراحل قانونی خودش را طی کند یقینا وزارت خارجه به این قانون پایبند خواهد بود و این قانون را اجرا خواهد کرد. البته بسیاری از موارد این قانون به سازمان انرژی اتمی مربوط می‌شود.

خطیب‌زاده تاکید کرد: طبق آنچه آقای ظریف گفته است، مصوبه مجلس و مصوبات شورای عالی امنیت ملی در زمینه کاهش تعهدات هسته‌ای، همگی مشروط هستند تا روزی که غربی‌ها به تعهدات خودشان برگردند. طبیعی است اگر اروپا و آمریکا تعهدات خود را اجرا کنند، ما هم در ذیل برجام تعهدات خود را کامل اجرا خواهیم کرد. این یک توازنی است که در برجام دیده شده است.

برجام قابل چانه‌زنی مجدد نیست

وی افزود: گفته‌ها و شنیده‌هایی از دولت جدید آمریکا شنیده می‌شود این است که مایل هستند به تعهدات خودشان برگردند و روش غلط قبلی را اصلاح و تروریسم اقتصادی را متوقف کنند. امیدواریم اروپا هم عدم پایبندی به برجام را خاتمه دهد و اگر اینطور باشد در مسیر درستی گام برمی‌دارند و طبیعی است که ایران به آنچه امضا کرده پایبند خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما نیازی به چانه زنی دوباره برای برجام نمی‌بینیم، زیرا برجام نوشته شده و تمام جزئیات در آن وجود دارد و نیاز به هیچ چانه زنی ندارد.

وی درباره درخواست چند کشور منطقه برای حضور در مذاکرات احتمالی با ایران گفت: برخی کشور‌ها تمامی حیثیت خود را گذاشتند که در دوران رئیس‌جمهور در حال خروج از کاخ سفید، به اهداف خود برسند. آن‌ها پول مردم خودشان را خرج کردند تا برای چند روزی امنیت برای خودشان بخرند پس مشخص است آن‌ها امروز نگران باشند. پیام تهران به این کشور‌ها آن است که ایران لنگرگاه ثبات در منطقه است، ایران کشور تاریخی در منطقه است و مانند برادر بزرگ‌تر سعی کرده خطا‌های دیگران را نادیده بگیرد، ولی آن‌ها باید بدانند جایگاه‌شان چیست و تا چه اندازه می‌توانند سخن بگویند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آلمان در باره مذاکرات احتمالی با ایران گفت: مواضع ایران درباره برجام، تداوم‌آور و بدون تغییر است. برجام که نتیجه مقاومت ایران بوده، یک بار مذاکره شد و امضا شد و در قطعنامه ۲۲۳۱ هم درج شده است. ایران چیزی که یک بار مذاکره شده را مجدداً مذاکره نمی‌کند و الزام‌آور بودن قطعنامه ۲۲۳۱ هم از آن کم می‌شود. امیدواریم اروپا جایگاه و ظرفیت‌های خود را شناخته و سقف و کف روابط خود را در نظر بگیرد.

خطیب زاده ادامه داد: طرف‌های اروپایی یکی از طرف‌هایی است که به تعهدات خود عمل نکرده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضامن اجرای برجام بود و کشور‌هایی مانند آلمان حتی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. بار‌ها گفته ایم که ایران در خصوص امنیت ملی خود مذاکره و مصالحه نمی‌کند، ایران به حقوق و مسئولیت خود آشناست و حقوق و مسئولیت‌های طرف مقابل را هم یادآوری کرده ایم. آنچه با فشار حداکثری به دست نیامد با روش‌های دیگر هم به دست نمی‌آید.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی گفت: در این خصوص طبیعی است که دبیر خانه خودش باید توضیح دهد، موضع وزارت خارجه روشن است که در این مصوبه به آن توجه نشده است. مابه لحاظ قانونی این مصوبه را دارای ایراد می‌دانیم.

وی درباره درز اطلاعات هسته‌ای ایران به رسانه‌ها از سوی آژانس و مسئولیت آژانس در حفظ این اطلاعات گفت: متاسفانه این اولین بار نیست که اسناد به رسانه‌ها درز می‌کند. ایران نه این بار که دفعه‌های قبل نیز به طور قطعی مسئولیت آژانس را متذکر شد و دوباره هم رسماً اعلام کردیم و هم در ملاقات‌ها گفته شده است. متاسفیم برخی جریان‌های درون آژانس به دنبال به هم زدن مسیر فنی آژانس هستند، آژانس در این خصوص مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سخنان مقامات آلمانی برای دستیابی به توافق جدید با ایران گفت: مقامات آلمانی در حالی برای دستیابی به توافق جامع‌تر با ایران سخن می‌گویند که به تعهداتشان در برجام عمل نکردند، البته همه آزاد هستند به خاطر سیاست داخلی یا ناآشنایی با رویه‌ها حرف بزنند، ولی دلیلی نمی‌شود که ما هم به آن‌ها توجه کنیم.

اروپا باید برادری خود را ثبات کند و بعد ادعای ارث و میراث کند

خطیب زاده گفت: موارد عدم پایبندی اروپا به برجام و تعهدات شان روشن است و به اروپا گفته شده، اینکه برخی فکر کنند مسیری که آمریکا و رژیم ترامپ با سیاست فشار حداکثری به دست نیامد را می‌توانند از طرق دیگر مانند گفت‌وگو و مذاکرات جدیدی به دست آورند، اما کسی در تهران خریدار این نکات نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی ظریف و بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: موارد عدم پایبندی اروپا روشن است و به اروپا گفته شده و اینکه برخی فکر کنند مسیری که آمریکا و رژیم ترامپ با سیاست سبوعانه فشار حداکثری به دست بیاورند از طریق دیگر اسم آن را گفت‌وگو یا مذاکرات جدید بگذارند و به آن برسند کسی در تهران خریدار این نکات نیست.

وی تصریح کرد: دوستان ما در اروپا بدانند باید برادری خود را ثبات کنند و بعد ادعای ارث و میراث کنند، مسیر طبیعی آن است که فرصت جدیدی برای ادامه مسیر درست قبلی فراهم شده است. طرف مقابل متعهدانه به مسیر اجرای تعهدات‌شان برگردد. ایران هم گفته اقدامات کاهشی انجام‌شده، برگشت‌پذیر است و ایران در مقابل اجرای تعهدات دیگران، تعهداتش را انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در حال حاضر فرصتی ایجاد شده که طرف‌های مقابل یک بار مسیر درست را ادامه و به تعهداتشان برگردند و ایران هم گفته در چارچوب تصمیمات اعلامی قبلی اقدامات کاهشی انجام شده که آن هم در چارچوب برجام انجام شده و آن گام‌ها برگشت پذیر هستند.

خطیب زاده درباره اموال بلوکه شده ایران در کشور‌های مختلف و اینکه وزارت خارجه عملکرد قابل قبولی در این خصوص نداشته است، گفت: کارشناس زیاد در کشور داریم. آشنایان به موضوع بانک مرکزی و دیگر نهاد‌ها می‌دانند وزارت خارجه در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد بانک مرکزی و نهاد‌های دیگر باید جزئیات را بگویند و وقتی بتوانیم، روایت این سال‌ها را خدمت مردم خواهیم گفت. برخی کشور‌ها به خاطر تحریم‌های فراقانونی آمریکا و ترسی که از آن‌ها دارند و رفتار آمریکا برای مسلح کردن دلار در برابر ارز‌های دیگر و اینکه بانک مرکزی خود را بانک مرکزی دنیا کنند، دچار سکته‌هایی در بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران هستند. از مجاری مختلف این را پیگیری و برخی را دریافت کردیم و در برخی کشور‌ها اشکالات جدی وجود دارد که در حال ادامه مسیر هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره خروج ایران احتمالی ایران از معاهده NPT گفت: جامعه ایران جامعه کاملاً چند صدایی است. در داخل رسانه‌ها و اندیشکده‌ها صحبت‌هایی می‌شود. سیاست اصولی نظام سیاستی است که نهاد‌های رسمی نظام اعلام می‌کنند. ما عضو و پایبند به این معاهده بودیم و تا مادامی که اتفاق بزرگی نیفتد و حرکت اشتباه راهبردی از طرف مقابل نبینیم به همکاری با آژانس ادامه می‌دهیم. وزارت خارجه مجری تصمیمات نظام است.

خطیب زاده درباره برگزاری نمایشگاه کشت زعفران در قطر و حضور سفیر ایران در این مراسم با توجه به ممنوعیت صادرات پیاز زعفران گفت: درباره همکاری‌های ایران با دولت برادر و دوست قطر باید بگویم که روابط ابعاد بسیار مختلف و گسترده‌ای دارد. تمامی اقدامات در چارچوب دستورالعمل‌هاست و جزئیات این موضوع قبلاً گفته شده است. یکی از اصول اساسی و اصیل دیپلماسی اقتصادی ما حمایت از تولید داخلی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص مصوبه هسته‌ای مجلس گفت: مسیر قانونی کاملا روشن است و اگر این مصوبه تبدیل به قانون شود لازم الاجراست. مسائل فنی آن با سازمان انرژی اتمی است و برخی ابعاد سیاسی دارد که وزارت خارجه باید پیگیری کند.

وی افزود: ما فکر می‌کنیم ملاحظات دولت و وزارت امور خارجه به عنوان مرجع این داستان رعایت می‌شد و شود ولی مسیر قانونی روشن است. بسیاری از قوانینی که مخالف نظر ما بوده است براساس تکلیف قانونی انجام دادیم و این قانون را هم انجام خواهیم داد. جزئیات این قانون توسط بخش‌های مختلف اعلام خواهد شد. تا زمانی که این مصوبه تبدیل به قانون شود، مسیری را طی می‌کند. منتظر می‌مانیم تا نتیجه این مسیر را ببینیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ژاپن هم اخیرا اعلام کرده که مایل است در گفتگوهای برجامی شرکت کند و آیا ایران از این پیشنهاد استقبال می‌کند؟، اظهار کرد: ما در دنیا دوست زیاد داریم و می‌توانیم یک کلوپ دوستان درست کنیم. برجام یک مسئله‌ای مربوط به گذشته است و دیگران نباید برای اِنده آن چیزی را قائل شوند. چیزی در گذشته طی سال‌ها مذاکره شده، موافقین و مخالفین خودش را داشته، نکات با ظرافت و دقت لحاظ شده و امضا شده و مهر و موم شده و هرگونه دست زدن به این توافق، به معنای پایان برجام است.

خطیب‌زاده گفت: اینکه انقدر برجام در فضای بین‌المللی باعث آبروی برخی می‌شود، جالب است ام برجام چیزی مربوط به گذشته است. همکاری‌های ایران با ژاپن در مجاری خودش ادامه پیدا خواهد کرد. برجام موضوعی مربوط به رفع تحریم و عادی‌سازی پرونده هسته‌ای صلح آمیز ایران بود و در همین حد هم باقی خواهد ماند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درصورت بازگشت آمریکا به برجام، کدام یکی از مواد مصوبه هسته‌ای مجلس می‌تواند ملغی شود؟، گفت: بازگشت آمریکا به تعهدات خودش ذیل قطعنامه 2231 است. این قطعنامه کاملا روشن و الزام آور است. آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات این قطعنامه هم پایبند نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکایی ها متوجه شده‌اند که باید مسیر درست را اصلاح کنند. حتی دولت فعلی ایالات متحده نیز متوجه شده که مسیر فشار حداکثری، مسیر شکست خورده‌ای بوده است و به هیچکدام از اهدافشان نرسیدند. این یک موضوع متفاوت از مسیر مصوبه مجلس است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: مصوبه مجلس کاملا روشن است و تفسیربردار نیست و به روشنی گفته که چه مسیری را برای نهادهای داخلی تکلیف می‌کند. ما معتقدیم این مصوبه می‌توانست در چارچوب مصوبه‌های قبلی شورای عالی امنیت ملی، بهتر نوشته شود. مجلس شورای اسلامی مستقل است و بر اساس نظر خودش عمل کرده است.

تغییری در نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد نداریم

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا قرار است سید عباس عراقچی به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل معرفی شود؟، اظهار کرد: من خیلی اهل تکذیب کردن نیست اما این خبر از اساس درست نیست. ما تغییری در نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد نداریم و در سطح سفیر و نماینده دائم، آقای تخت روانچی کار خودشان را ادامه می‌دهند و آقای عراقچی همچنین معاون سیاسی وزارت امور خارجه هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا گفته است به مهار نسبی ایران در دریا دست پیدا کردند و احترام متقابلی بین نیروی دریایی ایران و سپاه پاسداران وجود دارد، آیا این ادعا را تائید می‌کنید؟ اظهار کرد: درابره این سوال سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح باید صحبت کند. اما ایران همواره در آب های سرزمینی خود و خلیج فارس همواره یک رفتار حرفه‌ای داشته است ولی متاسفانه آمریکا در موارد بسیار زیادی تقریب‌های غیر حرفه‌ای به نیروی دریایی ایران داشته و تذکرات لازم هم داده شده است.

منبع اصلی ناآرامی‌های منطقه آمریکاست

خطیب‌زاده گفت: آمریکا اساسا چندین هزار مایل آن طرف‌تر از آب های خودش یعنی در خلیج فارس کاری ندارد. منبع اصلی ناآرامی‌های منطقه همین رفتار جنگجویانه، نظامی و حضور غیرمحترمانه آمریکاست. پیام ما در همه مواجهه‌ها کاملا روشن بوده است و خوشحالیم طرف مقابل این پیام را دریافت و رفتارش را محترمانه‌تر کرده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت امور خارجه هماهنگی برای واردات واکسن کرونا با کشورهای تولید کننده داشته است؟، گفت: موضوع واکسن کرونا یک مسئله ملی است و ما از روز اول اقدامات خود را انجام دادیم. ایران عضو کنسرسیوم کواکس است و در این کنسرسیوم که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی است، مسیر خیلی جدی طی شده و کارهای اولیه و پیش خرید انجام شده و منتظریم که کواکس اعلام کند که واکسن را به مراحل تولید رسانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مسیر قانونی این مسئله در وزارت بهداشت است و این وزارتخانه مسیرهای جدی و استانداردهای جدی دارد. با کشورهای مختلف صحبت شده و ما تمام تسهیلات را در چین آماده کردیم و هرگاه وزارت بهداشت آمادگی داشته باشد، این تسهیلات را فراهم خواهیم کرد؛ ما این مسیر را پیگیری می‌کنیم اما مردم باید بدانند ایالات متحده از تمامی ابزارهای خودش استفاده می‌کند تا درد را به ملت ایران وارد کنند اما نمی‌دانند که این سیاست سال‌هاست که شکست خورده است.

عربستان هرچه زودتر از مسیر غلط خودش برگردد

وی در پاسخ به سوالی درخصوص موضع ایران درقبال عادش شدن روابط قطر و عربستان، گفت: ما از هرگونه حل و فصل تنش ها در خلیج فارس استقبال کرده‌ایم و وزیر امور خارجه هم موضع‌گیری کرده و گفته است که درچارچوب اصولی حسن همسایگی، ما از هرگونه حل این بحران استقبال می‌کنیم. مسیری که امارات و عربستان برای محاصره قطر طی کردند، مسیر قلدری بوده است و باید هرچه سریعتر با حل و فصل سیاسی موضوع، مرتفع و شرایط خلیج فارس عادی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روابط ایران و قطر متاثر از عامل سوم نیست بلکه روابط دوستانه ای است و ایران در زمان سختی و گشایش در کنار همسایگان خودش بوده و خواهد بود.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که واکنش شما به اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی براینکه باید ممنوعیت دائم غنی سازی ایران وضع و از تاسیسات نظامی ایران بازدید شود، چیست؟ گفت: اینکه بیش از حد به جایگاه یک کشور متوسط در منطقه بپردازیم، کمکی به ما نمی کند. جایگاه کشورها در نظام منطقه و بین الملل کاملا روشن است. عربستان رفتار نامناسبی نسبت به همسایگان خودش اعم از ایران، عراق، قطر و یمن بروز داده است و متاسفانه در مسیر غلطی حرکت کرده است.

وی افزود: عربستان هرچه زودتر از مسیر غلط خودش برگردد به نفع خودش و منطقه است. هر کشوری می‌تواند صحبت کند اما باید هرکسی در حد و حدود خودش سخن بگوید تا باعث بی آبرو شدن بیشتر نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت: جلسه کمیسیون مشترک درچارچوب مسائل فنی انجام خواهد شد. کمیسیون روتینی است و درصورت لازم می‌تواند در سطح وزرای خارجه هم برگزار شود. صحبت هایی در این زمینه بوده است ولی باید دستور کار مشخص شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال آیا عربستان می‌خواهد وابستگی عراق به ایران را کم کند؟ گفت: روابط ایران و عراق یک روابط تاریخی و عمیق و طبیعی است بنابراین اگر کشوری و قدرتی بخواهد جنس این روابط را تغییر دهد طبیعی است که با موانع زیادی روبه رو است زیرا این ایران و عراق هستند که مرزهای بسیار زیاد و روابط گسترده مردمی دارند. این یک روابط طبیعی است و کسی نمی‌تواند در این روابط مداخله مصنوعی کند.

وی افزود: ما معتقدیم روابط عراق با همه همسایگان خودش به گسترش صلح و ثبات در منطقه و بهبود وضعیت مردم این کشور کمک می‌کند.
تغییر در معاونت اقتصادی ما یک تغییر اداری بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با وجود تغییرات در حوزه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، آیا قرار است رویکرد این وزارتخانه در بحث دیپلماسی اقتصادی تغییر خواهد کرد؟ گفت: تغییر در معاونت اقتصادی ما یک تغییر اداری بوده است. معاونت اقتصادی ما بازنشسته شدند.

خطیب‌زاده گفت: درخصوص روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها، نمایندگان مجلس در مقام مطالبه گری و نظارت این حق را دارند که تذکر دهند. اما در روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها، وزارت امور خارجه تنها نقش هماهنگی را دارد. نهاد‌های بی‌شماری در ایران هستند که مسئولیت توسعه صادرات و همکاری‌های بازرگانی را دارند.

وی تاکید کرد: معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه معاونت بسیار موفقی بوده است. در چند روز آینده شاهد بزرگترین طرح و پروژه مشترک میان ایران و افغانستان خواهید بود و راه آهن خواف و هرات افتتاح خواهد شد. همکاران ما با همسایگان به چندین میلیارد می‌رسد و اتفاقی نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات اخیر بایدن درباره بازگشت به برجام و شرایط لغو تحریم‌ها، گفت: اینکه آمریکا می‌خواهد به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد و می‌خواهد مسیر غلط رژیم ترامپ را در نقض تمامی معاهدات بین المللی اصلاح کند، مسیر درستی است و ما هم گفتیم اگر آمریکا به تعهداتشان برگردد، ما هم به تعهدات‌مان بازمی‌گردیم.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران پیش خرید‌هایی را در چارچوب کنسرسیوم کواکس برای خرید واکسن انجام داده است؟، گفت: ما عضو این کنسرسیوم هستیم و وزارت بهداشت اعلام کرده است که این مسیر پیش خرید انجام شده است و در نقل و انتقالات مالی پیشرفت‌های خوبی داشتیم که وزارت بهداشت و بانک مرکزی باید در جای خودشان آن را اعلام کنند.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی ما اقداماتی در این زمینه انجام داده و ما این اقدامات را تسهیل کردیم و آمادگی داریم هرچه زودتر تسهیلاتی را برای انجام این کار، صورت دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای دیدار وزیر خارجه سوریه با رهبر انقلاب پیش بینی شده است؟ گفت: سفر ایشان به ایران همراه با ملاقات‌هایی با مقامات ایران خواهد بود، ولی معمولا در این سطح برنامه‌ای برای ملاقات با رهبر انقلاب دیده نمی‌شود.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه منظور شما از تبدیل شدن مصوبه هسته‌ای مجلس به قانون چیست چراکه هم شورای نگهبان آن را تائید کرده و هم رئیس مجلس آن را ابلاغ کرده است، گفت: در تمام مراحل برای قانونی شدن مصوبه مجلس، امضای رئیس جمهور لازم است. البته اگر توسط رئیس‌جمهور ابلاغ نشود، مسیر دیگری وجود دارد که بین سران قوا باید هماهنگ شود.

وی افزود: درخصوص بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم خود دبیرخانه شورا باید توضیح دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مسئله قره باغ گفت: بار‌ها گفتیم مسئله قره باغ باید درچارچوب حل و فصل سیاسی مرتفع شود. نگرانی‌هایی که ایران درقبال این مسئله دارد درباره جریانات تکفیری بود که در منطقه وجود دارند، روابط ما با آذربایجان و ارمنستان بسیار خوب است و دارای ابعاد مختلفی است. سفر وزیرخارجه آذربایجان همکاری دوجانبه را تسریع خواهد کرد. برخی جریانات بدخواه در منطقه وجود دارند که همکاری‌های ما با ارمنستان و آذربایجان، ضامن عدم موفقیت‌شان است.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا