اقتصاد

آیا دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد؟

رییس کل بانک مرکزی ضمن اعلام اینکه تصمیمی برای سود سپرده بانکی نداریم، گفت: "واردکنندگان پیش بینی کاهش نرخ ارز را دارند لذا عرضه افزایش یافته و نرخ ارز کاهشی شده است."

عبدالناصر همتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری اعلام کرد: “پس از بازگشت از سفر شیراز به محض اطلاع از ماجرایی که برای بعضی از مهاجران و مشتریان شبکه بانکی در خصوص اخذ کد شهاب اتفاق افتاده بود، دستور تمدید مهلت یک ماهه به بانکها ابلاغ شد. کد شهاب همان کد ملی( اشخاص حقیقی) یا شناسه ملی( اشخاص حقوقی)و کد فراگیر (اتباع خارجی) است که بر اساس مصوبات شورای عالی مبارزه با پولشویی اخذ این کد اجباری است که افرادی که تراکنش بانکی دارند هویت شان نزد بانکها روشن باشد.”

وی افزود: “در خصوص قانون جدید چک در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون اقتصادی توضیح دادیم که این قانون پیچیدگی هایی دارد. در حال حاضر شرایط ثبت ، تایید و انتقال چک را به صورت اختیاری فراهم کرده ایم که مردم آشنا شوند و ان شاءالله از اوایل سال ۱۴۰۰ اجرای قانون الزامی خواهد شد.””

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: “بانک مرکزی نگران رشد نقدینگی است و تمام تلاش من در این مدت این بود که رشد نقدینگی منطقی باشد.”

به گفته وی، فضای بازار سرمایه و ارز متاثر از فعل و انفعالات سیاسی است. اگر به منابع دسترسی پیدا کنیم قدرت بازارسازی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت.

همتی گفت: “قیمت گذاری تولیدات و کالاهای با دوام به نرخ ارز حساس است. مردم کشورمان بدانند که شرایط قبلی را گذرانده ایم و شرایط سخت قبلی تکرار نخواهد شد. اینکه بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز است به هیچ وجه صحیح نیست و تمام تلاش ما در بانک مرکزی تعدیل نرخ است.”

رییس کل بانک مرکزی گفت: “طی سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تامین کردیم که هفت میلیارد دلار از آن از ذخایر بانک مرکزی بوده است. امسال نیز بخشی از نیازهای دولت را از ذخایر بانک مرکزی تامین کردیم.”

همتی اعلام کرد: “بانک مرکزی علیرغم تمام فشارها و مشکلات ارزی، کالای اساسی و دارو را تامین کرد. خوشبختانه وضعیت صادرات نفت در حال حاضر خیلی بهتر از قبل شده است و صادرات فرآورده‌ها نیز خیلی شرایط خوبی دارد.”

وی افزود:” در سفر عمان مذاکرات خوبی انجام شد و اراده قوی‌ برای گسترش روابط مالی و تجاری ایران و عمان مشاهده شد. خنثی سازی تحریم ها به خوبی انجام شده و پیگیری خواهیم کرد که سایر کشورها شرایط دسترسی ما به منابع ‌مان را هر چه زودتر فراهم کنند.”

به گفته رییس کل بانک مرکزی، بانک مرکزی طی سال جاری ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده است

وی افزود:” من مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستم اما باید ابعاد مختلف آن دیده شود و آسیبی به زندگی روزمره مردم وارد نشود.”

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: “بانک مرکزی و شبکه بانکی طی سال جاری ۱۲ هزار میلیارد تومان برای قانون اشتغال روستایی، ۲۱ هزار میلیارد تومان بابت مسکن روستایی، ۸۵ هزار میلیارد تومان برای بنگاه‌های کوچک پرداخت کرده‌اند. همچنین در سال جاری ۷۷۰ هزار وام ازدواج توسط شبکه بانکی پرداخت شده است. اگر مبلغ وام ازدواج افزایش یابد، قدرت پرداخت بانکها کاهش می‌یابد چرا که باید از منابع قرض‌الحسنه پرداخت کنند. نکته دوم این است که مبلغ اقساط زیاد می‌شود و تضامین درخواستی بانکها نیز تغییر می کنند که ممکن است منجر به سخت گیری شود. بنابراین منابع و مصارف تسهیلات پرداختی باید متوازن باشد.”

همتی اظهار کرد: “برای موضوع تملیک واحدهای تولیدی توسط بانکها، کمیته ای متشکل از معاونان بانک مرکزی و دادستانی و بانک‌ها تشکیل شده که مقر شده موارد واحدهای تولیدی بررسی شوند. واحدهایی که تملیک شده اند غالبا متروکه بوده اند. بانک‌ها واحد فعال را تملیک نمی‌کنند.”

وی ادامه داد: “بازار سرمایه مسیر خوبی برای توسعه کشور است. نرخ بهره بین بانکی ربطی به بورس ندارد. آنچه می‌تواند بر بورس تاثیر بگذارد نرخ سپرده است که تغییری نکرد. می‌خواهیم نرخ بین بانکی میانگین کریدور باشد بین ۱۴ تا ۲۲. باتوجه به سیاست عملیات بازار باز مصمم هستیم که نرخ بین بانکی را در میانگین کریدور بیاوریم.”

وی گفت: “پیش بینی تورم هدف، (۲۲ درصد) بر اساس پیش‌فرض‌هایی همانند ارز نیمایی ۱۷ هزار تومان بود، اما نوسانات ارزی مانع شد.”

رییس کل بانک مرکزی همچنین یادآور شد: “پروژه ادغام شش بانک تدبیر مقام معظم رهبری بود و کار بزرگ و ارزشمندی بود که به نحو مطلوبی انجام شد. دو سال و نیم وقت و انرژی حوزه نظارت بانک مرکزی و بانک سپه و نیروهای مسلح صرف شد و با کمترین حواشی این پروژه به سرانجام رسید.”

همتی معتقد است تورمی که در حال حاضر شکل گرفته ناشی از شوک ارز و انتظارات است.

وی همچنین تصریح کرد: “فعلا تصمیمی درباره سود سپرده بانکی نداریم.”


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا