اقتصاد

نظارت شورای فقهی بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی: اگر هر مشکل و ایراداتی در بانک‌ها به وجود بیاید شورای فقهی بانک مرکزی و نظام بانک مرکزی، نظارت و کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد.

به گزارش سرویس اقتصاد آرنا، مصباحی مقدم در همایش توسعه صنعت مالی اسلامی که در تهران و با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس در حال برگزاری است، گفت: با شکل گیری شورای فقهی و شورای مشورتی در بانک مرکزی و با تصویب امهال مطالبات بین بانکی، یکی از اشکال‌های شرعی در نظام بانکی برطرف شد.
رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه بیان کرد: اقتصاد خُرد مفروضاتی دارد که باید با اقتصاد اسلامی در کشور اجرایی شود. هم اکنون ابزار‌های مالی اسلامی در سطح بین المللی در حال اجراست. منابع مالی که هدایت می‌شود به سمت بنگاه‌هایی با بازدهی بالاتر می‌رود و نقش اساسی در مهار تورم و رشد تولید دارد.
مصباحی مقدم افزود: ابزار‌های مالی اسلامی به طور اساسی مربوط به بازار‌های مالی است که در بازار کالا و خدمات نقش آفرینی می‌کند. در اقتصاد نوکلاسیک (علمی) یک تضاد وجود دارد، زیرا مهار تورم منجر به کاهش تولید می‌شود و کاهش تولید منجر به ایجاد نقدینگی و در نتیجه افزایش تورم می‌شود.
رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در خصوص ابزار‌های مالی اسلامی همچنین گفت: صنعت مالی اسلامی و ابزار‌های مالی اسلامی در رشد تولید تاثیر گذار است. مانند، اوراق گام که سبب تقویت زنجیره تولید می‌شود و یا اوراق ودیعه بر روی مهار تورم موثر است و با رپوی اسلامی (بیع نقد و بازخرید در آینده) برای مبادلات بین بانکی و جلوگیری از استقراض بانک مرکزی تاثیر دارد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا