اقتصاد

چرا تعرفه‌های پزشکی نباید افزایش پیدا کند؟

مهدی اسفندیار گفت: هزینه‌هایی که ما در پاراکلینیک، دارو و ... هزینه می‌کنیم به حدی زیاد است که فرصت ترمیم تعرفه‌های پزشکی را به بیمه‌ها نخواهد داد

به گزارش سرویس اقتصاد آرنا ،  یک کارشناس حوزه سلامت با بیان این‌که منابع در نظام سلامت ما به درستی هزینه نمی‌شوند، افزایش تعرفه پزشکی را مستلزم اجرا شدن پرونده الکترونیک سلامت و راهنمای بالینی و وجود نظارت بیمه‌ای دانست.

مهدی اسفندیار با بیان این‌که منابع در نظام سلامت ما به درستی هزینه نمی‌شوند، گفت: هزینه‌هایی که ما در پاراکلینیک، دارو و … هزینه می‌کنیم به حدی زیاد است که فرصت ترمیم تعرفه‌های پزشکی را به بیمه‌ها نخواهد داد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا پزشکان خواستار افزایش تعرفه‌های پزشکی هستند، تصریح کرد: تعرفه‌های کنونی در بخش پزشکان عمومی که درگیر پزشک خانواده هستند برازنده پزشکان خانواده و جبران‌کننده مسئولیت آن‌ها نیست اما تعداد پزشکان خانواده ما خیلی زیاد نیست اما مثلاً رشته‌هایی که می‌توانند کارهایی مانند آندوسکوپی، کولونوسکوپی، آنژیوگرافی و… انجام دهند درآمد خوبی دارند و همین تعرفه‌ها برای آن‌ها مناسب است البته اگر همین پزشکان نیز بخواهند مسیر درستی را طی کنند شاید درآمد معمولی داشته باشند.

وی ادامه داد: چون مسیر فساد در نظام سلامت باز است و سیستم درمانی ما در سال‌های اخیر به شکل عجیبی در برابر راهنمای بالینی، نظارت بیمه‌ای و پرونده الکترونیک سلامت مقاومت کرده است، شرایط رقابتی ایجاد شده و این مسئله بستری شده برای این‌که عده‌ای از مسیرهای اشتباه درآمد کسب کنند؛ بنابراین می‌توان گفت تعرفه‌های کنونی برخی پزشکان را به زیر خط فقر کشانده و برخی دیگر را نیز میلیونر کرده است.

واقعی شدن تعرفه‌ها باعث زمین‌گیرشدن سیستم بیمه‌ای شد

اسفندیار با بیان این‌که وقتی تجربه پیش روی ما است نباید به فرضیه‌ها بپردازیم، خاطرنشان کرد: در هیچ‌کجای دنیا، منابع، نامتناهی نیست و ثروتمندترین کشورهای جهان نیز منابع محدودی را برای یک امر در نظر می‌گیرند؛ تجربه واقعی شدن تعرفه‌ها در سال 93 به تمام معنا اتفاق افتاد اما دیدیم که سیستم بیمه‌ای ایران، کشش این افزایش را ندارد‌؛ در آن سال، تعرفه‌ها واقعی شد اما چون راهنمای بالینی، نظارت بیمه‌ای و پرونده الکترونیک سلامت نداشتیم، این تعرفه واقعی در سیستمی که خودارجاعی وجود دارد یعنی پزشک می‌تواند خودش برای بیمار یک مورد را تجویز کند و سپس خودش همان مورد را انجام دهد و کسب درآمد کند، باعث شد که سیستم بیمه‌ای زمین‌گیر شود.

درخواست افزایش تعرفه‌های پزشکی به‌دلیل توجه صرف به منافع شخصی

وی افزود: این‌که امروز باز هم عده‌ای افزایش تعرفه‌های پزشکی را درخواست می‌‌کنند به دلیل توجه صرف به منافع خودشان است البته این اعتراض و درخواست، طبیعی است و هر گروه صنفی حق دارد از منافع خود دفاع و صیانت کند اما حاکمیت باید به این مسئله بیندیشد که در شرایط مشابه قبلی، با افزایش تعرفه‌ها چه چیزی رخ داده است؟ گزارش‌ها نشان می‌دهد که ما پیشرفتی در شاخص‌های سلامتی کشور نداشته‌ایم و به‌جز ساخت‌وساز و بازسازی بیمارستان‌ها که امری مفید و لازم بوده است، در استقرار یک سیستم صحیح، شکست خورده‌ایم.

این کارشناس حوزه سلامت ادامه داد: در واقع سیاست واقعی شدن تعرفه‌ها به دلیل نبودن الزامات گفته‌شده، شکست خورده است.

لزوم حذف تعارض منافع از نظام سلامت

اسفندیار با تاکید بر لزوم اجرای پرونده الکترونیک سلامت و تدوین و استفاده از راهنماهای بالینی گفت: باید جلوی خودارجاعی‌ پزشکان گرفته شود و از فعالیت همزمان پزشکان در بخش خصوصی و دولتی ممانعت به عمل آید و تعارض منافع باید از ساختار نظام سلامت حذف شود در غیر این‌صورت به نظر می‌رسد با وضعیتی که در سازمان‌های بیمه‌ای وجود دارد، بحران‌های فراگیر و درازمدتی خواهیم داشت.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا