بین الملل
موضوعات داغ

دیدار بلینکن و بن سلمان با محوریت غزه

وزیر خارجه آمریکا که روز گذشته وارد عربستان شده با ولیعهد این کشور دیدار و در خصوص تحولات منطقه اعم از غزه و یمن گفتگو کرد.

آرنا نیوز:: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد که با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی درباره تلاش‌های انجام شده برای افزایش کمک‌های بشردوستانه فوری و اطمینان از دسترسی به آن در غزه، گفتگو کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل آرنا به نقل از الجزیره، بلینکن که دیروز دوشنبه وارد عربستان اولین ایستگاه دور تازه سفرهای وزیر خارجه آمریکا به غرب آسیا شد، مدعی شد که به تعامل و دیپلماسی در منطقه برای محدود کردن گسترش درگیری ادامه خواهد داد. وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای تأیید کرد که در این دیدار درباره نیاز فوری به کاهش تنش‌های منطقه‌ای از جمله توقف حملات یمن بحث شد.

خبرگزاری اس پی‌ ای گزارش داد که در این دیدار، دو طرف جنبه‌های روابط دو جانبه و چشم‌انداز همکاری‌های مشترک را بررسی و در مورد تحولات اوضاع منطقه و تلاش‌های انجام شده در راستای تحقق امنیت و ثبات گفتگو کردند.

انتظار می‌رود بلینکن در طول سفر خود به منطقه در مورد پیشنهاد آتش بس ماه گذشته در پاریس برای جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه که در نشستی که توسط مقامات ارشد آمریکایی، صهیونیستی، مصری و قطری برگزار شد، بحث و گفتگو کند.

سفر بلینکن تا پنجشنبه ادامه دارد و پنجمین سفر دوره‌ای او در منطقه از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ است. این تور همچنین شامل قطر، مصر، اراضی اشغالی و کرانه باختری است.

منابع آگاه گفتند که پیشنهاد آتش‌بس شامل یک آتش‌بس حداقل به مدت ۴۰ روز است که طی آن جناح‌های مقاومت اسرا را که در هفتم اکتبر گذشته به غزه برده‌اند، آزاد خواهند کرد. اما حماس تایید کرد که هنوز توافقی حاصل نشده است. حماس می‌گوید با آتش‌بس یا آزادی اسرای موافقت نمی‌کند مگر اینکه تضمینی برای خروج ارتش صهیونیستی از غزه و پایان دادن به جنگ دریافت کند. در همین حال برخی از مقامات صهیونیست مخالفت خود را با هرگونه امتیازی اعلام کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید می‌کند که متعهد به دستیابی به آنچه که پیروزی کامل می‌خواند، است و هرگونه توقف جنگ تا زمانی که نیروهای حماس آزاد هستند، موقتی خواهد بود.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس هفته گذشته گفت که برای ارائه پاسخ خود به پیشنهاد آتش‌بس به قاهره سفر خواهد کرد، اما حماس تاریخی برای سفر وی تعیین نکرد. یک مقام فلسطینی نزدیک به مذاکرات به رویترز گفت که پاسخ حماس ممکن است به زودی آماده شود، اما این بر عهده بلینکن است که از نتانیاهو بخواهد امتیازاتی بدهد که توافق را کامل کند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا