بین الملل

کارشناسان سازمان ملل: عفو کارکنان بلک واتر از سوی ترامپ، توهین به عدالت است

رسانه‌های خبری اعلام کردند کارشناسان سازمان ملل گفته اند اقدام ترامپ در عفو عاملان کشتار عراقی ها، توهین به عدالت محسوب می‌شود

به گزارش سرویس بین الملل آرنا به نقل از گاردین، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کردند که اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در عفو چهار نیروی شرکت بلک‌واتر که غیرنظامیان عراقی را در سال ۲۰۰۷ به قتل رساندند، نقض قوانین بین‌المللی و توهین به عدالت محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، «نیکلاس اسلاتن» در پرونده مرتبط با تیراندازی پیمانکاران آمریکایی در میدانی در بغداد و قتل ۱۴ غیرنظامی غیرمسلح عراقی به قتل درجه یک محکوم شد.

«پل اسلو»، «ایوان لیبرتی» و «داستین هرد» دیگر متهمان این پرونده نیز به کشتار داوطلبانه و اقدام به قتل محکوم شدند.
این چهار نفر که در شرکت خصوصیی امنیتی بلک واتر که متعلق به برادر وزیر آموزش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بود، کار می‌کردند، جزء کسانی بودند که قبل از کریسمس طی حکم صادره کاخ سفید مورد عفو قرار گرفتند.

در همین حال، «جلنا آپاراس» رئیس یک گروه فعال سازمان ملل در زمینه استفاده از مزدوران گفت: بخشش پیمانکاران بلک واتر، بی حرمتی به عدالت و قربانیان قتل عام میدان نیسور و خانواده هایشان است.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، کنوانسیون‌های ژنو، کشور‌ها را ملزم می‌کند از جنایتکاران جنگی بابت جنایاتشان مسئولیت بخواهند حتی زمانی که به عنوان پیمانکاران خصوصی امنیتی فعال هستند.

کارشناسان مزبور تاکید کردند که این بخشش ها، ناقض تعهدات آمریکا به قانون بین الملل بوده و قانون بشردوستانه و حقوق بشر را در سطحی جهانی تضعیف می‌کند؛ همچنانکه توهین به عدالت محسوب می‌شود.

این کارشناسان همچنین گفتند که دولت‌ها با اجازه دادن به پیمانکاران برای فعالیت با مصونیت در درگیری‌های مسلحانه، امکان نقض تعهدات شان به موجب قانون بشردوستانه را فراهم می‌کنند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا