بین الملل

ابراز نگرانی پامپئو از اقدامات ترکیه در مدیترانه شرقی

وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر استفاده از متد دیپلماتیک برای حل و فصل بحرانی بر سر منابع طبیعی گفت، ایالات متحده عمیقا نگران اقدامات ترکیه در مدیترانه شرقی است

به گزارش سرویس بین الملل آرنا ، تنش‌ها در مدیترانه شرقی بر ادعاها و ادعاهای متقابل ترکیه علیه یونان و قبرس بر سر حوزه‌های دریایی که گمان می‌رود غنی از گاز طبیعی باشد، بالا گرفته است.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه شنبه در جریان سفر به قبرس و دیدار با نیکوس آناستازیادس، رئیس‌جمهوری آن گفت: کشورهای واقع در این منطقه باید اختلافاتشان از جمله در حوزه امنیت و منابع انرژی و مسائل دریایی را از طریق دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند.

او گفت: تنش‌های نظامی روزافزون به هیچکس کمک نمی‌کند، جز دشمنانی که مایل هستند تا شاهد اختلاف در اتحاد ترانس آتلانتیک باشند.

ترکیه دو کشتی اکتشافی به دو محدوده جداگانه در این منطقه اعزام کرده است که با اعتراض شدید قبرس و یونان مواجه شده و آنها آنکارا را به فعالیت در فلات‌های قاره‌ای خودشان متهم می‌کنند.

ترکیه می‌گوید ادعای مشروعی روی این منطقه دارد. هیچ توافقی میان یونان و ترکیه وجود ندارد که فلات‌های قاره‌ای آنها را محدود کند، در حالیکه ترکیه هرگونه ادعایی از سوی قبرس را که هیچ رابطه دیپلماتیکی با آن ندارد، به چالش می‌کشد.

پامپئو گفت: ما عمیقا نگران عملیات‌های کنونی ترکیه هستیم. جمهوری قبرس حق دارد از منابع طبیعی خود شامل حق بهره‌برداری از هیدروکربن‌های کشف شده در منطقه اقتصادی انحصاری خودش استفاده کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت، در جریان دیدار با رئیس‌جمهوری قبرس نگرانی بر سر آنچه پولشویی روسیه خواند و قبرس هم مرتبا آن را رد می‌کند، مطرح کرد. علاوه بر این، پامپئو در سخنانش به حضور نیروی دریایی روسیه در بنادر این جزیره اشاره کرد.

مایک پامپئو گفت: می‌دانیم همه کشتی‌های نظامی روسیه که توقفی در بنادر قبرس دارند مشغول ماموریت‌های انسان‌دوستانه به سوریه نیستند و ما از جمهوری‌ قبرس و رئیس‌جمهوری آن می‌خواهیم تا نگرانی‌های ما را مدنظر داشته باشند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا