برگزیده هابین الملل

اظهارات جنجالی بولتون در کتابش

بر اساس گزارشی از کتاب در دست چاپ جان بولتون، ترامپ مه سال گذشته میلادی از وی خواسته بود تا تماس تلفنی میان رئیس جمهوری اوکراین و رودی جولیانی برقرار کند.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این دستور را در جریان نشستی در مه ۲۰۱۹ میلادی که در دفتر ریاست جمهوری برگزار شده بود، به جان بولتون، مشاور امنیت ملی وقت این کشور داده بود. بولتون در این کتاب نوشته که مایک مولوینی، رئیس دفتر موقت و پت سیپولون، مشاور کاخ سفید که رهبری دفاع از ترامپ در محاکمه استیضاح سنا را نیز بر عهده دارد، در این نشست حضور داشتند. بولتون نوشته که وی این تماس تلفنی را برقرار نکرد.

این ادعای جدید مطرح شده در کتاب در دست چاپ بولتون که قرار است در ماه مارس به بازار بیاید، در حالی مطرح می‌شود که سنا ظاهرا برای تبرئه ترامپ در محاکمه استیضاح آماده شده است؛ محاکمه استیضاحی که بر اتهامات سوء استفاده ترامپ از قدرتش برای تحت فشار گذاشتن اوکراین به منظور انجام تحقیقات از رقبای سیاسی‌اش متمرکز است.

ظاهرا ترامپ به بولتون گفته بود که با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تماس بگیرد و مطمئن شود که وی با رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ دیدن کرده است؛ جولیانی به انجام یک سیاست خارجه سایه در اوکراین متمرکز بر کسب اطلاعات مخرب علیه جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا متهم شده است.

این نشست ماه مه بیانگر اولین نمونه مشخص شده از مشارکت ترامپ در کمپین فشار علیه اوکراین است که باعث آغاز تحقیقات استیضاح شد.

بر اساس بیانیه‌ای که به دست پایگاه خبری هیل رسیده، ترامپ این ادعای تازه مطرح شده از سوی بولتون که در سپتامبر سال گذشته کاخ سفید را ترک کرده بود، رد کرد.

ترامپ در این بیانیه گفت: من هرگز به جان بولتون دستور ندادم تا نشستی برای رودی جولیانی، یکی از بزرگ‌ترین مبارزان با فساد در آمریکا و بهترین شهردار تاریخ نیویورک با رئیس جمهوری اوکراین فراهم کند. چنین نشستی هرگز رخ نداده است.

جولیانی نیز در مصاحبه‌ای مختصر با روزنامه نیویورک تایمز گفت که این ادعا درباره نشستی با حضور مولوینی و سیپولون به ضرس قاطع خلاف واقع است.

حضور سیپولون در نشست‌هایی درباره کمپین فشار بر اوکراین باعث ایجاد بررسی‌های دقیق‌تر درباره تیم حقوقی کاخ سفید می‌شود. سیپولون در حالی که رهبری دفاع از ترامپ در محاکمه استیضاح را بر عهده دارد، تاکید کرده که هیچ سند و مدرکی درباه خطاکار بودن رئیس جمهوری وجود ندارد و سنا نیازی به شنیدن شهادت بولتون ندارد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا