برگزیده هابین الملل

شرط چاووش‌اوغلو برای خروج نیروهای ترکیه از سوریه

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر پایبندی کشورش به تمامیت ارضی سوریه، گفت تا زمانی که راهکار سیاسی در این کشور اجرا نشود، نیروهای ترکیه از آن خارج نمی‌شوند.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (جمعه) بار دیگر پایبندی این کشور به تمامیت ارضی سوریه را تکرار کرد.

چاووش‌اوغلو طی سخنرانی در نشست گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در رم، گفت: «ما به تمامیت ارضی سوریه متعهد هستیم. عملیات نظامی ما فقط علیه تروریست‌های حاضر در مرز است».

وی با تاکید بر لزوم ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و کمکی که عملیات نظامی اخیر این کشور برای تحقق این امر داشت، توضیح داد:‌ «بازگشت سوری‌ها به خانه‌هایشان باید امن و داوطلبانه باشد».

وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی درباره تنش‌های اخیر که با آمریکا بر سر خرید سامانه پدافند موشکی «اس-400» از روسیه ایجاد کرده‌اند، تصریح کرد این اقدام سیاسی نیست بلکه به دلیل این است که نه آمریکا و نه کشورهای عضو ناتو نیاز آنکارا برای خرید سامانه‌های پدافند هوایی را تامین نکردند به همین دلیل ترکیه هم مجبور شد به سراغ همسایه‌اش یعنی روسیه برود.

چاووش‌اوغلو بعد از مواجه شدن با این اظهار نظر که ترکیه نباید هر زمان که به اختلاف با اتحادیه اروپا می‌خورد شروع به تهدید کند، به مسئله میزبانی کشورش از نزدیک به 4 میلیون آواره سوری اشاره کرده و گفت وقتی اروپایی‌ها به ترکیه کمک نمی‌کنند و فقط از عملیات‌های آن انتقاد می‌کنند پس آنکارا نیز مجبور به تهدید کردن است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه ترکیه هیچ تفاوتی بین گروه تروریستی داعش و جبهة‌النصره قائل نیست، دولت سوریه را به انتقال عناصر مسلح النصره به منطقه ادلب متهم کرد.

وزیر خارجه ترکیه درباره زمان احتمالی خروج نظامیان این کشور از سوریه نیز اظهار داشت: «خروج ما از سوریه اکنون به نفع تروریست‌ها است… تا زمانی که راهکار سیاسی در سوریه اجرا نشود، از آن خارج نمی‌شویم».

دولت ترکیه شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق سوری را شاخه‌ای از پ.ک.ک دانسته و چند هفته پیش برای عقب راندن آنها از مرزهای جنوبی خود، عملیات نظامی جدیدی با اسم رمز «چشمه صلح» در مناطق شرقی رودخانه فرات و شمال سوریه آغاز کرد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا