جامعه

آمار وحشتناک از بی دندانی در ایرانی ها

حدود ۵۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال همه دندان‌های خود را از دست داده‌اند و حتی یک دندان ندارند و افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله نیز...

آرنا نیوز :: گران‌بودن هزینه دندان‌پزشکی، تحت پوشش بیمه نبودن خدمات آن، ناآگاهی مردم درمورد چگونگی مراقبت از دندان‌ها و نیز کمبود دندان‌پزشک در برخی شهرها باعث شده که خیلی از مردم به‌طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه نکنند و خیلی از آن‌ها هم زمانی مراجعه می‌کنند که درد، امانشان را بریده است.

به گزارش سرویس جامعه آرنا، خیلی‌ها چون از نظر مالی از عهده ترمیم دندان خود برنمی‌آیند، عطای داشتنِ دندان را به لقای آن می‌بخشند و آن را می‌کِشند.

طبق آمارهای موجود، هر ایرانی حداقل ۶ دندان پوسیده دارد؛ بالای ۸۰ درصد افراد ۵ تا ۶ ساله به‌طور متوسط ۵ دندان شیری پوسیده، یا کشیده‌شده یا پرشده دارند، افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله که در سن فعالیت اجتماعی هستند، ۱۲ تا ۱۳ دندانِ ازدست‌رفته دارند. در گروه سنی بالای ۶۵ سال نیز بیش از ۵۵ درصد افراد دیگر هیچ دندانی برایشان باقی نمانده است.

به گفته پزشکان، یک تصور نادرست بین مردم رایج است که فکر می‌کنند پوسیدگی یا از دست دادن دندان‌ها در سنین بالا عادی است. درحالی‌که اگر از دندان‌ها به‌خوبی مراقبت کنیم، تا پایان عمر می‌توانیم آن‌ها را داشته باشیم و کیفیت بالایی از زندگی را تجربه کنیم. چراکه پیشگیری از پوسیدگی دندان، آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از درمان آن است.

خیلی از مردم تصور می‌کنند پوسیدگی دندان، فقط به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب می‌زند؛ درحالی‌که پزشکان تاکید دارند که پوسیدگی دندان می‌تواند موجب بروز انواع بیماری‌ها برای فرد شود. از مشکلات گوارشی گرفته تا عفونت فک، عفونت‌های قلبی و عفونت‌های مفصلی، تشدید مشکلات تنفسی، آسیب‌دیدن کلیه‌ها و کبد و زیبایی دندان و دهان که قاعدتا برای همه مهم است.

طبق یک پیمایش ملی در بین ۳۱ استان کشور، استان کردستان در هر دو رده سنی کودکان ۶ و ۱۲ سال دارای بیشترین تعداد در شاخص میانگین دندان‌های پوسیده، ازدست‌رفته و پرشده است. در این میان استان تهران در رده سنی کودکان ۶ سال و استان هرمزگان در رده سنی کودکان ۱۲ سال، دارای کمترین تعداد در شاخصِ یادشده هستند.

نتایج این پیمایش در زمینه سلامت دهان و دندان نشان می‌دهد که ۹۰.۹ درصد کودکان ۶ ساله و ۹۲.۱ درصد کودکان ۱۲ ساله دندان‌های خود را با مسواک تمیز می‌کنند. در حالی که تنها ۱۱ درصد از کودکان ۶ ساله و ۱۸.۶ درصد از کودکان ۱۲ ساله از نخ دندان استفاده دارند. همچنین مسواک‌زدن بیش از یک‌بار در روز در بین دانش‌آموزان ۶ و ۱۲ ساله به‌ترتیب ۴۷.۹ و ۵۵.۲ درصد گزارش شده است.

میزان استفاده از خدمات دندان‌پزشکی پیشگیرانه نیز در کودکان ۶ ساله فقط ۱۶.۶ درصد و در کودکان ۱۲ ساله ۱۱ درصد است. این درحالی است که پزشکان تاکید دارند که بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، پیشگیری از پوسیدگی است.

طبق پژوهش و پیمایش مرکز پژوهش‌های مجلس، از بین ۳۱ استان کشور، ۱۱ استان سرانه‌ای بالاتر از میانگین سرانه دندانپزشک در کشور دارند. مثلا استان تهران با سرانه کل ۱۱۶ دندان‌پزشک به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در رتبه نخست از نظر توزیع دندان‌پزشک در کشور قرار دارد. پس از آن، استان‌های یزد، اصفهان و فارس به‌ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار دارند. میانگین سرانه کل کشور نیز ۴۴ دندان‌پزشک به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

سرانه دندان‌پزشک در کشور به‌تفکیک دندان‌پزشکان عمومی و متخصص به‌ترتیب ۳۸ و ۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. استان‌های تهران و سیستان و بلوچستان به‌ترتیب با سرانه ۱۰۱ و ۱۵ دندان‌پزشک عمومی، ۱۶ و ۳ دندان‌پزشک متخصص به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، به‌عنوان برخوردارترین و محروم‌ترین استان از نظر سرانه دندان‌پزشکان عمومی و متخصص در کشور محسوب می‌شوند. اختلاف سرانه دندان‌پزشک عمومی و متخصص بین برخوردارترین استان و محروم‌ترین به‌ترتیب ۸۵ و ۱۲ دندان‌پزشک به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که عددی قابل تامل است.

این توزیع ناعادلانه دندان‌پزشک در استان‌های مختلف درنهایت منجر به کاهش دسترسی و در مواقع حادتر، عدم دسترسی به خدمت دندان‌پزشکی در مناطق محروم‌تر می‌شود. این مورد در کنار کاهش دسترسی مالی مردم به خدمت دندان‌پزشکی، می‌تواند سلامت دهان و دندان کودکان و بزرگسالان را تحت تأثیر قرار دهد و هزینه زیادی را به افراد یا خانواده‌ها تحمیل کند و در موارد زیادی منجر به عدم بهره‌مندی آنان از خدمات ضروری دندان‌پزشکی شود.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا