جامعه

رتبه‌بندی بخش آموزش کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱

آموزش به‌عنوان یک حق انسانی تلقی می‌شود و نقشی اساسی در توسعه انسانی، اجتماعی و اقتصادی دارد و برابری جنسیتی و صلح را تقویت کرده و شانس افراد برای داشتن فرصت‌های بهتر را افزایش می‌دهد.

به گزارش سایت آرنا، سطح تحصیلات در کشورهای مختلف جهان متفاوت است. به‌طورکلی، مردم در کشورهای کمتر توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته به آموزش باکیفیت دسترسی ندارند. همچنین، افراد در کشورهای پیشرفته سطح سواد بالاتر و حداقل آموزش پایه متوسطه را دارند.

۱۰ کشور برتر براساس رتبه‌بندی آموزش از سال ۲۰۱۸ تاکنون شامل انگلستان، ایالات‌متحده، کانادا، آلمان، فرانسه، استرالیا، سوئیس، سوئد، ژاپن و هلند هستند.

رتبه‌بندی آموزش به جنبه‌های مختلف یادگیری مانند اتمام دوره ابتدایی یا فارغ‌التحصیلی دبیرستان بستگی دارد.

برای مثال، کشورهای برتر بر اساس نرخ به پایان رساندن دوره ابتدایی شامل گرجستان، قرقیزستان، عربستان سعودی و مکزیک و کشورهایی با اتمام دوره متوسطه شامل قزاقستان، استونی، لتونی، کره جنوبی و ایرلند هستند.

همچنین کشورهای فنلاند، ژاپن، روسیه، قزاقستان و کرواسی در دسته به پایان رساندن دوره دبیرستان قرار گرفتند.

شایان‌ذکر است، کشورهایی با نرخ تکمیل سطح دانشگاه دولتی شامل چین، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، ژاپن و روسیه هستند.

نرخ تحصیلات کودکان در سراسر جهان

بیشتر یافته‌ها و رتبه‌بندی‌های مرتبط با آموزش در سراسر جهان شامل نرخ سواد بزرگسالان و سطح تکمیلی تحصیلات است.

یکی از بررسی‌های انجام شده در زمینه آموزش در سراسر جهان، شامل ۴۷۰ هزار دانش‌آموز ۱۵ ساله بود. در این بررسی، سوالات آزمون برای سنجش توانایی خواندن، ریاضی و علوم در نظر گرفته شده بود.

با مشاهده چگونگی عملکرد کودکان هر کشور در امتحانات، میزان سواد و سطح تحصیلات افراد از یک کشور به کشور دیگر مقایسه شد. بر اساس این بررسی، کشور چین با کسب نمره ۱۷۳۱ بالاترین امتیاز را در هر سه بخش کسب کرد.

بهترین سیستم آموزشی در جهان در مقابل بدترین سیستم آموزشی در جهان

کشورهای پیشرفته در سراسر جهان دارای سیستم‌های آموزشی و فرصت‌های بسیار خوبی برای آموزش عالی هستند که به شهروندان آن کشور کمک می‌کند تا شغل‌هایی با درآمد بالاتر و کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

البته فهرست مشخصی از کشورهای ارائه‌دهنده بهترین و بدترین آموزش یافت نشده است و سازمان‌ها، اتاق‌های فکر و نشریات از داده‌هایی مانند سواد یا میزان فارغ‌التحصیلی برای تعیین بهترین سیستم‌های آموزشی استفاده کرده‌اند.

یکی از این فهرست‌ها را سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) ارائه کرده است. این سازمان تعداد افراد بین ۲۵ تا ۶۴ سال را که دوره حرفه‌ای گذرانده یا مجبور به دریافت مدرک دو یا چهار ساله شده‌اند، بررسی کرده است.

از این داده‌ها برای تعیین کشورهایی با بیشترین تحصیلات استفاده و مشخص شد، کانادا تحصیل‌کرده‌ترین کشور است و بیش از ۵۶ درصد از بزرگسالان تحصیلات خود را در دوره دبیرستان ادامه داده‌اند.

کشور ژاپن در رده دوم قرار دارد و بیش از ۵۰ درصد از بزرگسالان این کشور به نوعی تحصیلات بعد از دبیرستان را گذرانده‌اند و کشورهای دیگر در این رتبه‌بندی شامل کره، انگلستان، ایالات‌متحده، استرالیا، فنلاند، نروژ و لوکزامبورگ بودند.

سنجش دیگر تحصیلکرده‌ترین کشورها بر اساس سه عامل سیستم آموزش عمومی پیشرفته، آموزش عالی و اینکه آیا پاسخ‌دهندگان قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را دارند، انجام می‌شود.

نتایج این سنجش نشان می‌دهد، کشور انگلستان بهترین سیستم آموزشی جهان را دارد و ایالات‌متحده در جایگاه دوم با حدود ۷۰ درصد فارغ‌التحصیل دوره آموزش عالی است. بعد از آن کانادا، آلمان و فرانسه قرار دارند.

لازم‌به‌ذکر است، فهرستی متفاوت از مجمع جهانی اقتصاد، فنلاند را به عنوان پیشرفته‌ترین آموزش در جهان رتبه‌بندی می‌کند.

با توجه به این‌که ایالات‌متحده جایگاه دوم در سیستم آموزشی در سطح جهان را دارد، در مواردی مانند ریاضی و علوم نسبت به کشورهای دیگر نمره پایین‌تری را کسب کرده است.

بر اساس گزارشی در سال ۲۰۱۸، رتبه‌بندی در نمرات ریاضی ۳۸ و در علوم ۲۴ بوده است. بر اساس کاهش ۳ درصدی بودجه آموزش، ایالات‌متحده در سه دهه گذشته با کاهش رتبه‌بندی آموزش مواجه شده است.

محققان دریافتند، کشورهایی که سیستم آموزشی خوبی دارند، معمولا بهترین دبیرستان‌های دنیا را دارا هستند تا دانش‌آموزان را برای دانشگاه آماده کنند. البته بسیاری از بهترین دبیرستان‌های جهان خصوصی هستند.

در مقابل، کشورهایی به دلیل درگیری داخلی، مشکلات اقتصادی یا موارد کمبود بودجه با سیستم آموزشی نامناسب روبرو هستند که برخی از آنها شامل کشورهای میانمار (کشوری در جنوب شرقی آسیا)، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دومینیکن، گینه استوایی (کشوری در آفریقا)، گرجستان، لیبریا (کشوری در آفریقای غربی)، لیبی، موناکو (کشور در اروپا)، پاکستان، سری‌لانکا و زامبیا هستند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا