جامعه

ماسک جراحی کارآمد‌تر از ماسک‌های پارچه‌ای

یک ابر رایانه ژاپنی شبیه سازی‌هایی انجام داده است که نشان می‌دهد ماسک‌های پزشکی بسیار موثرتر از ماسک‌های پارچه‌ای است

به گزارش سرویس جامعه آرنا ، با توجه به مدلسازی در سریع‌ترین ابررایانه جهان، ماسک‌های بهداشتی صنعتی نسبت به انواع دیگر ماسک‌ها، برای ممانعت از انتشار کووید ۱۹ از طریق قطرات تنفسی در هوا می‌توانند مؤثرتر باشند.

فوگاکو (Fugaku)، سریع‌ترین ابررایانه جهان که می‌تواند بیش از ۴۱۵ محاسبه در ثانیه انجام دهد، شبیه‌سازی‌هایی را انجام داده است که شامل سه نوع ماسک است. فوگاکو دریافته است که ماسک‌های صنعتی و غیردوخته شده در مسدود کردن اسپری ساطع شده هنگام سرفه‌ها، بهتر از ماسک‌های ساخته شده از کتان و پلی استر هستند.

ماسک‌های صنعتی به ماسک‌های پزشکی یکبار مصرف یا جراحی معروفند و معمولاً در فصل‌های اوج بیماری آنفلوانزا در ژاپن استفاده می‌شوند. این ماسک‌ها از پلی پروپیلن ساخته شده‌اند و قیمت مناسبی دارند.

ماسک‌های پارچه‌ای، از جمله مدل‌های مورد استفاده در شبیه سازی Fugaku، به طور معمول از پارچه‌هایی مانند کتان ساخته می‌شوند و پس از آن که بعضی کشور‌ها که در تولید ماسک پزشکی با کمبود مواجه شدند به ماسک‌های پارچه‌ای روی آوردند. این نوع ماسک‌ها قابل استفاده مجدد هستند و هنگام استفاده از آنها عموما آزادنه‌تر می‌شود تنفس کرد، اما طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) باید حداقل یک بار در روز در صابون یا مواد شوینده و آب حداقل ۶۰ درجه شسته شود.

طبق گفته کارشناسان ریکن (یک موسسه تحقیقاتی ژاپنی)، ماسک صنعتی یا همان پزشکی تقریباً تمام قطرات ساطع شده در یک سرفه را مسدود می‌کند اما ماسک‌های پنبه‌ای و پلی استر کمتر موثر هستند، این ماسک‌ها می‌توانند حداقل ۸۰ ٪ قطرات را مسدود کنند.

ماسک‌های جراحی یا پزشکی در مسدود کردن قطرات کوچکتر با اندازه گیری ۲۰ میکرومتر یا کمتر نفوذپذیری ۱۰ درصدی دارند، اما ماسک‌های پارچه پلی استری و پنبه‌ای اجازه می‌دهند تا ۴۰ درصد از قطرات کوچکتر فرار کنند.

ماکوتو تسوبوکورا، سرپرست تیم در مرکز محاسبات رایکن مردم را تشویق کرد تا علیرغم هوای گرما که در قسمت‌های وسیعی از ژاپن وجود دارد، حتما ماسک بپوشند.

تسوبوکورا گفت: ماسک نزدن بسیار خطرناک‌تر از زدن ماسکی با کارآیی کمتر است


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا