جامعه

برخی از شروط ضمن عقد ازدواج چیست؟

مطابق با قانون حق طلاق، خروج از کشور و برخی از حقوق دیگر پس از ازدواج با شوهر است و زوج باید درباره آنها تصمیم گیری کند اما مطابق با قانون می‌توان شروطی را در سندهای ازدواج قید کرد

به گزارش سرویس جامعه آرنا ، مطابق با قانون حق طلاق، خروج از کشور و برخی از حقوق دیگر پس از ازدواج با شوهر است و زوج باید درباره آنها تصمیم گیری کند اما مطابق با قانون می‌توان شروطی را در سندهای ازدواج قید کرد، ولی زن و شوهر می توانند آنها را در سند ازدواج بگنجانند.

یکی از شروط ضمن عقد شرط تحصیل است البته اگرچه حق تحصیل از حقوق اساسی هر فرد است، اما برای پرهیز از مشکلات احتمالی عبارت زوج، زوجه را در ادامه تحصیل تا هر مرحله که زوجه لازم بداند و در هر کجا که شرایط ایجاب نماید مخیر می سازد ذکر خواهد شد.

شرط اشتغال هم یکی دیگر از شروطی است که می‌توان در عقد ذکر کرد مطابق قانون، اگر شغل زن منافی با مصالح خانواده یا حیثیت شوهر یا زن باشد مرد می‌تواند همسر خود را از آن شغل منع کند.

بنا بر این با توجه به اینکه امکان تفسیرهای مختلف از این متن قانونی وجود دارد، گنجاندن عبارت زوج، زوجه را در اشتغال به هر شغلی که مایل باشد، در هر کجا که شرایط ایجاب نماید مخیر می کند در عقدنامه باید ذکر شود.

شرط اجازه خروج از کشور هم یکی از شروط مهمی است که می‌توان در عقدنامه ذکر کرد؛ مطابق قانون زنان متاهل فقط با اجازه کتبی همسر خود می‌توانند از کشور خارج شوند.

برای این منظور درج عبارت زیر در عقدنامه پیشنهاد می شود: زوج به زوجه، وکالت بلاعزل می دهد که با همه اختیارات قانونی بدون نیاز به اجازه شفاهی یا کتبی مجدد شوهر، از کشور خارج شود. تعیین مدت، مقصد و شرایط مربوط به مسافرت به خارج از کشور به صلاحدید خود زن است.

شرط وکالت مطلق زوجه در طلاق هم همان شرط طلاقی است که همه با آن آشنایی داریم بر اساس قانون، زن تنها در موارد بسیار خاص می تواند از همسر خود جدا شود اما با شرط زیر زن این اجازه را دارد تا در هر زمان و به هر دلیلی، خود مستقلا از دادگاه تقاضای طلاق کند. برای این امر درج عبارت به شکل زیر پیشنهاد می شود زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر می دهد تا زوجه در هر زمان و تحت هر شرایطی از جانب زوج اقدام به مطلقه نمودن خود از قید زوجیت زوج به هر قسم طلاق، اعم از بائن و رجعی و خلع یا مبارات، به هر طریقی اعم از اینکه اخذ یا بذل مهریه کند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا