سیاست
موضوعات داغ

از جریمه ۳ میلیونی تا ممنوع الخروجی برای بی حجاب ها

صحبت‌های امیرحسین بانکی‌پور، نماینده منتخب اصفهان درخصوص لایحه حجاب و عفاف که در شبکه افق بیان شده بود، بازخوردهای وسیعی در افکار عمومی پیدا کرد.

آرنا نیوز :: مهم‌ترین بخش از اظهارات بانکی‌پور مربوط به جریمه 3 میلیونی شهروندان به‌دلیل موضوع حجاب و برداشت پول مستقیما از حساب شهروندان بدون هرگونه اطلاعی است.

به گزارش سرویس سیاست آرنا، بانکی‌پور در ادامه درخصوص سلبریتی‌ها هم اظهارات عجیبی مطرح کرد. او گفت که سلبریتی‌هایی که به هر نوعی ترویج بی‌حجابی کنند، با مصادره اموال و جریمه‌های سنگین مانند ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌الکاری مواجه می‌شوند.

این اظهارات نماینده اصفهان در شرایطی رسانه‌ای شد که هنوز لایحه حجاب و عفاف در مسیر چندباره مجلس – شورای نگهبان قرار دارد و نشانه‌ای از انعطاف شورای نگهبان درخصوص محتوای این لایحه مشاهده نشده است؛ اما بانکی‌پور خبر داد که لایحه ظرف 3 روز آینده در شورای نگهبان تایید و نهایتا اجرایی می‌شود.

بلافاصله پس از پخش این برنامه، موضوع برخوردهای تند بر سر حجاب در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرد. برخی تحلیلگران این اظهارات را نخستین سیلی طیف‌های تندرو و افراطی مجلس به صورت شهروندان ارزیابی کرده و آن را تبعات عینی سیطره طیف‌های رادیکال در انتخابات مجلس ارزیابی کردند.

برخی دیگر از فعالان سیاسی هم اعلام کردند رادیکال‌های جناح راست، دیگر بدون نگرانی از واکنش‌های عمومی منویات افراطی خود را دنبال خواهند کرد و این تصمیم نخستین نشانه از ورود به این هنگامه تازه است. اما سکه واکنش‌ها، یک روی دیگر هم داشت، برخی حقوق‌دانان عنوان کردند در شرایطی که قانون هنوز مصوب نشده، طرح جزییات آن هیچ معنایی نمی‌تواند داشته باشد. این دسته از کارشناسان معتقدند احتمالا این فرد این اظهارات را مطرح کرده تا در کشاکش صف‌کشی‌های پساانتخاباتی سهم افزون‌تری در اردوگاه رادیکال‌های جناح راست به دست آورده باشد.

نهایتا دسته سوم از تحلیلگران تفسیر متفاوت دیگری از این اظهارات مطرح کردند. این گروه معتقدند جناح راست با طرح این اظهارات در صدا و سیما به دنبال آن است که واکنش‌های عمومی را درخصوص این تصمیم محک بزند. اگر واکنش‌ها فراگیر، وسیع و تند باشد از اجرای آن صرف‌نظر کرده و آن را از دستور کار خارج می‌سازد، اما اگر متوجه شود، واکنش‌ها تند نخواهد بود، با فراغ بال زمینه تصویب، ابلاغ و اجرای این قانون را فراهم می‌سازد.

با عبور از این ارزیابی‌های تحلیلی، نکته مشترک در همه تحلیل‌ها آن است قانونی که مبتنی بر مطالبات مردم و طیف‌های مختلف اجتماعی تهیه نشده باشد، هیچ ضمانتی برای اجرا نخواهد داشت و در لیست قوانین متروکی چون قانون ماهواره، قانون گشت ارشاد و… قرار می‌گیرد.

باید دید نهایتا این مسیر که تندروها در بهارستان و پاستور به دنبال تحقق آن هستند چه خواهد شد، آیا افراد و جریاناتی که به دنبال تصویب نادرترین طرح‌ها و لوایح هستند، موفق می‌شوند با عبور از حقوق شهروندی افراد، منویات خود را محقق کنند یا این‌که جامعه ایرانی موفق می‌شود از دل همه این تندروی‌ها، مطالبات خود را محقق کند؟


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا