سیاست

دو تابعیتی‌ها نمی‌توانند نامزد ریاست جمهوری شوند

با رای موافق نمایندگان، نداشتن تابعیت کشور‌های دیگر و گرین کارت، جزو شرایط اختصاصی نامزد‌های ریاست جمهوری تعیین شد

به گزارش سرویس سیاسی آرنا، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با اصلاح جزء ۲ بند الف ماده ۱ این طرح در ارتباط با شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری با ۱۹۳ رأی موافق، ۳۱ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

آقای سید محمود نبویان با ارائه پیشنهادی درباره اصلاح جزء ۲ بند الف ماده ۱ طرح مذکور درباره شرایط اختصاصی داوطلبان ریاست جمهوری گفت: واژه تابع ایرانی در این بخش ابهام دارد، کسی که تابعیت کشور‌های دیگر را داشته باشد، می‌تواند تابعیت ایران هم داشته باشد، لذا با توجه به حضور افراد دوتابعیتی و سه تابعیتی در این دولت، این واژه نمی‌تواند نافی نداشتن تابعیت دیگر کشور‌ها باشد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این بند باید اصلاح شود.

آقای ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه نیز پیشنهاد رفع ابهام در ارتباط با همین بند را مطرح کرد و گفت: نداشتن تابعیت کشور‌های دیگر در گذشته و حال به تنهایی کفایت نمی‌کند، لذا داوطلبان ریاست جمهوری باید سابقه اقامت در سایر کشور‌ها را نیز نداشته باشند.

در ادامه نمایندگان با رفع ابهام مطرح شده از سوی نماینده کرمانشاه نیز با ۱۵۲ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس اصلاحات صورت گرفته، جزء ۲ بند الف ماده ۱ طرح عبارت است از: “ایرانی الاصل و نداشتن تابعیت و اقامت یا مجوز آن (کارت سبز / Green Card) کشور‌های دیگر در گذشته و حال”.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا