سیاست

ارزیابی معاون وزیر کشور از عملکرد دولت در برگزاری انتخابات

بر اساس مؤلفه‌های اجرایی و مدیریتی، برگزاری انتخابات دوم اسفند 98 فصل جدیدی از نهاد تنومند انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران را رقم زد؛ چنان که در حوزه های امنیت و سلامت، انتخابات بدون کم ترین چالش برگزار شد.

‌به گزارش سرویس سیاسی آرنا ، رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور مطرح کرد: بر اساس مؤلفه‌های اجرایی و مدیریتی، برگزاری انتخابات دوم اسفند 98 فصل جدیدی از نهاد تنومند انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران را رقم زد؛ چنان که در حوزه های امنیت و سلامت، انتخابات بدون کم ترین چالش برگزار شد.

«جمال عرف»، رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور، در پاسخ به این سوال که عملکرد دولت روحانی به ویژه وزارت کشور را در برگزاری انتخابات چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به برنا گفت: برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در شرایط بسیار پیچیده سال 1398 با شعار «گام دوم انقلاب، قانون‌­مداری و بی­طرفی، انسجام ملی» با رویکرد تحقق ارکان چهارگانه سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت مطلوب، برنامه‌ریزی و سازماندهی شد. در شرایط خاص کشور طی سال 1398، برگزاری انتخابات و مدیریت فرایندهای مستقیم و غیرمستقیم آن از حساسیت مضاعف برخوردار بود، بنابراین وزارت کشور همه سعی خود را جهت تحقق مطلوب چهار رکن فوق، معطوف نمود.

او در پاسخ به این سوال که چه تلاش‌هایی برای اینکه این انتخابات به نحوی صحیح ، سالم و کم حاشیه برگزار شود صورت گرفته است؟ افزود: بر اساس برنامه‌ریزیِ دقیق و تدارک اجرایی ویژه، انتخابات دوم اسفند 1398 بدون بروز مسأله و مشکل جدی در سراسر کشور برگزار شد. برگزاری امن و سالم انتخابات، نیازمند درک درست موضوع،‌ بررسی همه جوانب کار و فراهم آوردن مقدمات انتخابات بود که از یک سال پیش، شروع و به‌رغم همه رویدادهای ناخواسته تمهیدات لازم عملی شد؛ اما جدا از ویژگی‌های خاص انتخابات مجلس شورای اسلامی، موضوعی که این دوره از انتخابات را با ادوار پیشین متمایز می‌کرد،‌ افزایش فشارهای داخلی و خارجی، دشمنی‌های متقاطع و چندلایه، تشدید بحران‌های زمینه‌ای اقتصادی و اجتماعی بود.

جمال عرف ادامه داد: از سوی دیگر، وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور به عنوان نهاد اصلی متولی اجرای قانون انتخابات و برگزاری انتخابات، اقدامات بنیادین و اساسی را در فرایندهای اجرایی انتخابات صورت بخشیدند که از شاخص‌ترین مصادیق آن، می‌توان به مواردی چون هماهنگی و همراهی ویژه با شورای نگهبان به عنوان نهاد نظارتی بر امر انتخابات در شئون مختلف برگزاری و اجرای انتخابات، ایفای نقش محوری وزارت کشور در قالب هماهنگ کننده بین بخشی میان نهادها و دستگاه ها در روند اجرای قانون انتخابات، برخورداری وزارت کشور از همراهی و کمک حدود یک میلیون نفر در فرایندهای مختلف در روند برگزاری انتخابات (همراه با آموزش، پشتیبانی و مدیریت آنان) اشاره کرد.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور با اشاره به مهم‌ترین اقدامات ابتکاری و نوین در انتخابات اخیر مجلس، بیان کرد: از جمله مواردی که می‌توان به آن‌ها پرداخت، آسیب‌شناسی فرایندهای اجرایی انتخابات در ادوار گذشته به منظور بهبود و ارتقاء شاخص های اجرایی انتخابات، ساخت و به کارگیری 58 هزار دستگاه احراز هویت الکترونیک، گسترش دامنه آموزش انتخابات به سطوح مختلف، ایجاد امکان محاسبه و مانیتورینگ میزان مشارکت در استان‌ها، برگزاری جلسات ویژه با فعالان حزبی طیف های اسیاسی مختلف با حضور وزیر کشور است.

او ادامه داد: از دیگر مواردی که باید به آن اشاره کرد، برگزاری جلسات متعدد با روسای ستاد انتخاباتی استان ها با موضوع مشارکت افزایی، برگزاری جلسات متعدد با اعضای فراکسیون‌های خانه احزاب ایران و نمایندگان جبهه‌های حزبی با موضوع مشارکت افزایی، سفرهای استانی و نشست‌های متعدد با فعالان حزبی استان‌ها، استقرار نماینده خانه احزاب ایران (میز احزاب) در ستاد انتخابات کشور، تهیه شناخت‌نامه‌های فضای سیاسی- انتخاباتی استان‌های سراسر کشور است.

عرف در پایان جمع بندی کرد و گفت: بدین ترتیب، بر اساس مؤلفه‌های اجرایی و مدیریتی، برگزاری انتخابات دوم اسفند 98 فصل جدیدی از نهاد تنومند انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران را رقم زد؛ چنان که در حوزه‌های امنیت و سلامت، انتخابات بدون کم‌ترین چالش برگزار شد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا