سیاست

قالیباف: جلوگیری از تحریم‌های ظالمانه، محور قانونگذاری در پساکرونا باشد

باید «دیپلماسی اقتصادی پارلمانی» و نقش آن را در پیشبرد رونق اقتصادی بین اعضاء پارلمان‌های آسیایی، مد نظر قرار داده و از آن حمایت کنیم که در این ارتباط دو پیشنهاد ارائه می شود.

‌به گزارش سرویس سیاسی آرنا ، رییس مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست مجازی مجمع مجالس آسیایی (APA) که به صورت ویدئویی برگزار شد، تاکید کرد که جلوگیری از تحریم‌های ظالمانه، محور اصلی قانونگذاری پارلمان‌ها در عصر پساکرونا باشد.

محمدباقر قالیباف امروز پنجشنبه در نخستین نشست مجازی مجمع مجالس آسیایی (APA) که به صورت ویدئویی و مجازی برگزار شد، به اهمیت نقش مجالس عضو و نحوه تعامل نظام قانونگذاران تاکید کرد و افزود: باید «دیپلماسی اقتصادی پارلمانی» و نقش آن را در پیشبرد رونق اقتصادی بین اعضاء پارلمان‌های آسیایی، مد نظر قرار داده و از آن حمایت کنیم که در این ارتباط دو پیشنهاد ارائه می شود.

وی ادامه داد: نخست دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی گزارش جامعی از نقش و ظرفیت‌های بالقّوه پارلمان‌های آسیایی برای نزدیک کردن افق‌های تجاری و اقتصادی کشورها و پارلمان‌ها و هم‌افزایی اقدامات میان آنها تهیه و ارائه کند. دوم اینکه بایستی محور اصلی قانونگذاری پارلمان‌ها در عصر پساکرونا، ارائه و تدوین چارچوب‌های قانونی، پیدا کردن راه‌حل‌های توسعه‌گرا، تسهیل‌گر و تسریع کننده روابط اقتصادی و حمایت از توافقنامه‌های دوجانبه و چندجانبه، ایجاد سازوکارهای حمایتی و تشویقی، حمایت از ایجاد چارچوب‌های نوین در پلتفرم‌های جدید و جلوگیری از هر نوع محدودیت و جهت‌گیریهای غیرقانونی همچون تحریم‌های ظالمانه که مانع از گسترش روابط اقتصادی باشد. این امور وقتی شتاب می‌یابد که سیاست‌ها و اتخاذ رویکردهای جمعی ما در مسیر درستی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه دنیا درحال تجربه یک دوره خاصی از تغییر و تحولات ناشی از همه‌گیری کووید ـ ۱۹ است،‌ عنوان کرد: در این شرایط سخت و پیچیده، هم فرصت‌های همکاری ایجاد شده و هم تهدیداتی متوجه دولت‌ها و ملت‌هاست که فراتر از محدوده‌های جغرافیایی است. نادیده گرفتن خطرات و فرصت‌ها، نامناسب‌ترین واکنشی است که می‌توان در برابر چنین وضعیتی نشان داد.

رییس مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد که در این شرایط، دیپلماسی و همکاری پارلمانی، بیش از گذشته اهمیت می‌یابد و مجامع پارلمانی، مسوولیت بزرگی دارند و افزود: معتقدیم که با استفاده از چنین فرصت‌های از طریق تعاملات چندجانبه پارلمانی، پیام‌های روشن و واحدی به جامعه بین‌المللی و ملت‌ها و در عین حال دولت‌ها، ارائه شود. ازسوی دیگر، از مسیر توانمندسازی و نقش‌آفرینی این مجامع با سایر نهادهای تاثیرگذار، میتوان اثرات منفیی کرونا را کاهش داد.

قالیباف اقتصاد را یکی از موضوعات مهمی که تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته عنوان کرد و گفت: معتقدم مواجهه اصولی و توسعه‌گرا با مسائل اقتصادی و تجاری در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بین کشورها اهمیت زیادی دارد که ضرورت بازنگری و بازاندیشی راهبردهای مناسبات بازرگانی و تجاری برای بازسازی اقتصاد را ایجاب می نماید.

وی با تاکید بر اینکه بعد از گذشت چند ماه از مواجهه جهانی با ویروس کرونا، تجربه ارزشمندی برای کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی پدیدار شده،‌ توضیح داد: کمک کشورهای عضو در پاسخ به نیازهای بهداشتی، دارویی، تجهیزات و اشتراک تجارب در این خصوص، افق جدیدی را برای توسعه مناسبات اقتصادی از جمله در حوزه سلامت گشوده است که با بهره‌گیری و تعمیق و تنوع آن به سایر حوزه‌ها، قدرت انعطاف پذیری بیشتری را به چیدمان جدید روابط تجاری و اقتصادی کشورها در شرایط کنونی و آینده، خواهد بخشید. به ویژه این که جهانن پساکرونا، جهانی متفاوت از گذشته خواهد بود.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش، جمهوری اسلامی ایران را در شمار نخستین کشورهایی دانست که با همه‌گیری ویروس خطرناک کرونا مواجه شد و تصریح کرد: با همّت همه مسوولان، ستاد ملی مبارزه با کرونا در کشور به فوریت تشکیل شد که نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی نیز در آن، حضورِ فعال دارند. همچنین مجلس شورای اسلامی با رعایت تمامی الزامات پزشکی و پروتکل‌های مربوط، جلسات خود را به طور منظم برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: در زمان همه‌گیری این ویروس خطرناک، به رغم فشارها و درخواست‌های سازمان‌های بین‌المللی برای رفع یا کاهش تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ملت‌ها، از جمله ایران، سیاست فشار حداکثری امریکا در شرایط بحران کرونا – علیه ملت‌ها – همچنان رو به افزایش است و این مسأله، شرایط مبارزه با این ویروس خطرناک و تلاش‌های جمعی را تا حدودی با مشکل مواجه ساخته است. بر همین اساس ضرورت دارد که در بررسی مسائل مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا، اقدام غیرانسانی آمریکا قویّاً محکوم شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم اشغالگر قدس عنوان کرد: طرح‌های اشغالگرانه این رژیم بدون توجّه به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و مخالفت‌های جهانی، درصدد الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین اشغالی فلسطین است که این اقدام غیرقانونی، تجاوزی جدید به حقوق مسلّم ملت فلسطین خواهد بود که می‌تواند منشأ درگیری و کانون بحران جدید در منطقه گردد. مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از ملت فلسطین و محکومیت این نیّات ضد بشری و غیر مشروع، از مجامع بین‌المللی و به ویژه مجمع مجالس آسیایی می‌خواهد تا در قبال آن، مواضع قاطع اتخاذ کرده و از تمامی ساز و کارهای پارلمانی برای توقف فوری اقدامات اشغالگرانه و توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی بهره جوید.

قالیباف در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی ایران در دوره جدید از تقویت هرچه بیشتر مناسبات و رایزنی‌های مؤثر با مجالس کشورهای جهان استقبال می کند، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن در صدد ارتقاء، گسترش و تعمیق روابط و تعاملات سازنده و دوستانه پارلمانی و گشودن فصل نوینِ همدلی، همکاری و همگرایی بیشتر – به ویژه – با مجالس آسیایی است و آمادگی کامل خود را برای کمک فعالانه و هدفمند به این امر مهم اعلام می‌کند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این نشست، گام مهمی در راستای کمک به پیشبرد اهداف مجمع مجالس آسیایی و همبستگی و تقویت همکاری های پارلمانی بین اعضاء در جلوگیری از همه‌گیری کووید ـ ۱۹ و بازسازی اقتصاد منطقه آسیا، در این شرایط خاص باشد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا