سیاست
موضوعات داغ

روحانی در سال آخر با چه دردسرهایی دست و پنجه نرم خواهد کرد؟

سال ۹۹ آخرین سال ریاست‌جمهوری حسن روحانی است اما به نظر می‌رسد که او در این سال با دردسرهای بزرگی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

‌به گزارش سرویس سیاسی آرنا ، سال آخر ریاست جمهوری حسن روحانی در حالی سپری می‌شود که وی بیش از سال‌های قبل مشکل و دردسر دارد. گذشته از شیوع ویروس کرونا که همه دنیا را به چالش کشیده است، دولت دوازدهم با چالش‌های جدی مضاعفی مواجه است. وضعیت بازار ارز، بازار خودرو و مسکن، قطعنامه اخیر شورای حکام، انتخابات آتی در آمریکا و مجلس جدید از جمله مهم‌ترین این چالش‌ها است.

وضعیت ارز

دلار بیست هزار تومانی درحالی از راه رسیده و زندگی مردم را تحت شعاع قرار داده که چندی قبل با آمدن عبدالناصر همتی به بانک مرکزی به تداوم ثبات ایجاد شده امیدوار شده بودیم، امیدی که چندان دوام نیاورد و یکباره شاهد اوج گرفتن قیمت‌ها شدیم. حل این معضل برای دولت روحانی بسیار جدی و حیاتی است زیرا هم اکنون از سوی برخی از تحلیل‌گران و بخشی از افکار عمومی متهم است به تعمد ایجاد این وضعیت به منظور تأمین هزینه‌های دولت! شاهد این مدعا اظهارات آلبرت بغازیان است که در گفت‌وگویی گفته بود: «معاون اقتصادی بانک مرکزی باید پاسخ دهد که چه کسی مسئول وضع کنونی است. جالب است بدانید که هر جنسی که در دنیا به قیمت دلاری‌اش ارزان شده در ایران قیمتش ضرب در۲۰ می‌شود. شاید دولت می‌خواهد با بالا بردن نرخ ارز کسری بودجه‌اش را جبران کند درصورتی که باید بداند با این کار پیامدهای سخت‌تری دامنش را می‌گیرد که مهم‌ترینِ آن افزایش تروم و کوچک‌تر شدن سفره مردم است».

بازار خودرو و مسکن

اوضاع در بازار خودرو و مسکن نیز بهتر از بازار ارز نیست. این درحالی است که چندی قبل وقتی وضعیت بازار خودرو خیلی بد بود، دعوا بین رئیس جمهور (بخوانید رئیس دفتر رئیس جمهور) و وزیر صنعت بالا گرفت و کار به برکناری رحمانی رسید. بعد از آن که آقای سرپرست به جای او نشست، وضعیت کمی بهتر شد اما این آرامش نیز چندان دوام نداشت و دوباره به همان شرایط بحرانی برگشتیم.

فقط خودور نیست و بحران در حوزه مسکن نیز همین قدر جدی است. نرخ اجاره‌ها سر به فلک کشیده و خانه خریدن هم برای اغلب مردم رویا است. همین است که در هفته‌های اخیر حسن روحانی ناگزیر به ورود به موضوع و صدور دستورات جدی برای ساماندهی به این بخش شد.

قطعنامه جدید و تبعات احتمالی

گذشته از اقتصاد، دردسرهای آقای روحانی در سیاست خارجی هم کم نیست. همراهی اروپا با آمریکا منجر به آن شد که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از هشت دوباره علیه ایران قطعنامه صادر کند و از چین و روسیه هم کاری برنیامد. تلاش آمریکا برای اجماع سازی علیه ایران ادامه دارد و با توجه به آن اظهارات کذب و دروغ گوترش درباره منشا ایرانی داشتن موشک‌های خورده به آرامکو باید منتظر بالا رفتن سطح ایران هراسی باشیم. تلاش مذبوحانه آمریکا برای ایجاد هزینه در مورد ایران در شورای امنیت نیز یکی دیگر از نگرانی های حسن روحانی است.

انتخابات آمریکا

انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در پیش است و معلوم نیست که ترامپ و جمهوری‌خواهان ماندی شوند یا بایدن و دموکرات‌ها روی کار بیایند. حضور دموکرات‌ها قطعا به نفع ایران خواهد بود و مسیر تعامل با این کشور را باز می‌کند اما نتیجه انتخابات مشخص نیست. بر این اساس دولت روحانی در یک دو راهی قرار دارد و نمی‌داند که باید روی کنار آمدن با وضعیت موجود و دولت ترامپ کار کند یا به آمدن دموکرات‌ها و روزهای روشن بعد از آن دل ببندد. گفتی است که محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان پیش بینی می‌کند ترامپ در کاخ سفید بماند لذا دولت باید در یک سال پایانی خود نیز با او سر و کله بزند.

حال باید دید که این دولت از فرصت تاریخی موجود که به گفته بسیاری ازتحلیلگران ترامپ برای افزایش محبوبیت خود بهتوافق با ایران نیاز دارد، استفاده می‌کند یا خیر. این طور که به نظر می‌رسد دولت روحانی به امکان داشتن دست یابی به یک توافق خوب در این شرایط بد امیدوار است. البته موضع کلی نظام جمهوری اسلامی عدم مذاکره است و شاهد این مدعا اظهارات محمدباقر قالیباف رئیس مجلس بلافاصله بعد از ابراز تمایل ترامپ به مذاکره است. او تاکید کرده بود که مذاکره با آمریکا مطلقا مضر و ممنوع اشت.

مجلس جدید

حسن روحانی در سیاست داخلی نیز کم دردسر ندارد. روی کار آمدن مجلس تماما اصولگرای یازدهم شاخص ترین این دردسرهای است. مجلسی که از روز نخست تا کنون یکی یکی وزرا را به صحن می‌خواند. آن هم در شرایطی که حتی استیضاح یک وزیر کابینه را از نصاب انداخته و ماجرایی جدید برای دولت رقم می‌زند.

دولت و مجلس در حرف بارها به تعامل باهم تاکید کرده اند و واقعیات در یک ماهه گذشته این طور تلقی می‌شود که روزهای آرام بین این دو قوه چندان ادامه دار نیست.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا