سیاست

واکنش وزارت خارجه به ادعای مشاور امنیت ملی کاخ سفید

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعای مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره دخالت ایران و روسیه در اعتراضات آمریکا گفت: کافر همه را به کیش خود پندارد

‌به گزارش سرویس سیاسی آرنا ، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعای مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره دخالت ایران و روسیه در اعتراضات آمریکا گفت: کافر همه را به کیش خود پندارد.

اهم اظهارات عباس موسوی در نشست خبری را بخوانید:

آن کشوری که علیه منافع سایر کشورها و در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کند و ابایی از بیان آن ندارد دولت آمریکاست.
اینگونه فرافکنی‌ها از شخصی چون ترامپ بعید نیست و ایشان در اداره کشور و اقتصاد آمریکا شکست خورده است.
او در کنترل بیماری کرونا شکست خورده و همینطور دولتی را به جا گذاشته که به شدت اهل تبعیض نژادی است.
اتفاقاتی که در شهرهای مختلف آمریکا رخ داده نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه کردن صداهای مردم بوده است.
ما هرگونه دخالت در امور داخلی آمریکا را رد می‌کنیم. آنچه الان درباره رنگین‌پوستان صورت می‌گیرد مایه تاسف ما و همه ملت‌های دنیاست.

حادثه مرزی برای اتباع افغان

هیات ایران با مقامات ارشد سیاسی و غیرسیاسی افغانستان دیدار داشت و به توافقاتی دست یافتند و قرار شد اگر مدرک و سوتفاهمی هست بفرستند و ایران بررسی و پاسخ می‌دهد. این اتفاق ضمن اینکه ناگوار بوده در خاک ایران رخ نداده و نیروهای ایرانی دخالتی در این خصوص نداشته است.

اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا

آنچه از دید ایران اتفاق افتاده یک تجارت مشروع و ساده بین‌المللی بوده که حق ایران و ونزوئلاست که از آزادی تجارت برخوردار باشند. آمریکایی‌ها از آنجا که به قلدری عادت کردند این را برنتابیدند و این برای ایران و ونزوئلا اهمیت نداشت. ایران تحت هیچ تحریمی نیست و آنچه آمریکا انجام می‌دهد غیرقانونی و یکجانبه است که دولت‌های دیگر ملزم به رعایت آن نیستند. ما یک تجارت قانونی انجام دادیم و این تجارت نشان داد ایران حق طبیعی خود می‌داند که از منافع خود حتی در دوردست‌ها دفاع کند و این را با قوت ادامه خواهد داد.

عدم تمدید معافیت‌های همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی با ایران

برنامه هسته‌ای ما به طور کامل و با قوت ادامه یافته است و خللی احساس نمی‌کنیم ولی در حال ارزیابی آثار فنی این موضوع هستیم که اگر اثری بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بگذارد طبیعتا با واکنش جدی‌تر ما مواجه خواهد شد. این تحریم‌ها علیه کشورهایی است که این همکاری را با ما داشتند انتظار داریم آن کشورها نسبت به قلدری جدید آمریکا واکنش لازم و مقتضی داشته باشند.

وضعیت سیروس عسگری

موضوع ایشان تمام است و ظرف دو سه روز آینده به کشور بازمی‌گردد. نسبت به تبادل زندانیان ایرانی با آمریکا امیدواریم.

پیگیری شهادت سردار سلیمانی

ستاد ویژه برای پیگیری شهادت سردار سلیمانی که یک کمیته حقوقی دارد که در حال پیگیری این ترور در همکاری نزدیک با دولت عراق هستیم. با نهادهای داخلی از جمله قوه قضاییه در حال همکاری برای پیگیری موضوع هستیم و این موضوع در دستورکار وزارت خارجه تا حصول نتیجه و محاکمه عاملان ادامه می‌یابد.

موضوع هنگ‌کنگ

خوی آمریکایی‌ها دخالت در امور داخلی کشورهاست. آنچه علیه کشورهای مستقلی مثل ایران و چین رخ می‌دهد مداخله آشکار است که ایران همواره مخالف این مداخلات بوده است. ما هنگ کنگ را جزو سرزمین اصلی چین می‌دانیم. این دخالت‌ها را محکوم می‌کنیم؛ ایران به اصل چین واحد پایبند است.

ارسال محموله دارو و تجهیزات پزشکی کره جنوبی به ایران

زحمت کشیدند دو سال مذاکره با کره داشتیم و کره‌‌ای‌ها در این زمینه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و منتظر پاسخ مثبت آمریکایی ها بودند. ۷ میلیارد دلار پول ملت ایران در کره بوده است و هر وقت مطالبه کردیم باید به صورت مقتضی به صورت نقد و کالا به کشور ما عودت داده می‌شد که کره‌ای ها غفلت و تاخیر داشتند و بارها به آنها گوشزد کردیم که آنچه به آن استناد می‌کنید غیرقابل قبول است و چون ایران تحت هیچ تحریم قانونی و بین‌المللی نیست و‌ آنچه آمریکا انجام داد غیرقانونی و یکجانبه است و تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ملاک عمل کره و سایر کشورها باشد.

ما خواستار باز پس گیری همه دارایی‌های خود در کره هستیم این اقدام اگرچه کوچک و گام مثبتی و با تاخیر فراوان است، کره‌ای‌ها باید به این مسئله توجه کنند و روابط دیرینه دو کشور که در مقاطعی زبانزد بوده با دخالت کشورهای ثالث مخدوش نکنند.

خرید تسلیحاتی از روسیه و چین

تضییقاتی که از گذشته ایجاد کرده بودند امیدواریم برداشته شود و ما در چارچوب تجارت آزاد با کشورهایی که تشخیص دهیم این تجارت را برای خرید و فروش خواهیم داشت. فرق نمی‌کند روسیه و چین یا کشورهای همسایه و دوردست باشند براساس هنجارهای بازار عمل می‌کنیم و هیچ محدودیتی نخواهیم داشت.

حادثه در مرز ایران و عراق

ادعایی شده بود که دو تن از هموطنان ما در خاک عراق توسط پهپادهای ترکیه‌ای جان خود را از دست دادند. گزارش‌های غیررسمی در اختیار داریم و بررسی‌ها برای نحوه جان باختن آنها ادامه دارد. باید ابعاد و جزییات مشخص شود که بعد صحبت کنیم. پیگیری‌ها از طریق دولت عراق و اقلیم و ترکیه ادامه دارد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا