سیاستویژه ها

پاسخ روحانی به انتقادات کرونایی؛ همه دولت پای کار است

رییس جمهور با بیان اینکه در موضوع مبارزه با کرونا تمام دولت و مسئولین درگیر هستند و تلاش می‌کنند، گفت: زنجیره شیوع ویروس کرونا را باید قطع کنیم و تردد چه درون استان‌ها و بین استان‌ها به حداقل برسد.

حسن روحانی امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت در مورد جلوگیری از شیوع بیماری کرونا گفت: اینکه ما در برابر این بیماری باید چیکار کنیم و چه اقداماتی انجام بدهیم، تقریباً همه دنیا به یک نسخه واحدی رسیدند.

وی افزود: یکی اینکه این زنجیره شیوع را باید قطع کنیم که از یک نقطه شروع می‌شود، ابتدا یک نفر آلوده می‌شود و بعد هم یک جمع آلوده می‌شود همین طور شیوع پیدا می‌کند. پس یک زنجیره‌ای هست که از یک نقطه شروع می‌شود و حتی بین کشورها عبور می‌کند. اولین مسئله این است که زنجیره را قطع کنیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

برخی فکر می کنند در مبارزه با کرونا یک وزارتخانه درگیر است
*در اینجا می‌خواهم به مردم عزیز بگویم که بعضی‌ها فکر می‌کنند که در مبارزه با کرونا یک وزارتخانه ما به نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگیر است و گاهی گله می‌کنند که کل کشور و همه وزرا و مسئولین باید بیایند.

تمام دولت درگیر مبارزه با کروناست
*می‌خواهم خدمت مردم عزیزمان عرض کنم که در این ستاد و در این همکاری تمام دولت درگیر هستند. اولاً بخشی از دولت تلاش می‌کند برای اینکه زندگی عادی مردم بگذرد. زندگی عادی مردم یعنی چه؟ یعنی برق، آب، گاز، بنزین و مسایل مالی و پولی در گردش باشد و کالای اساسی باشد. تلاش ما این است که زندگی مردم، البته سخت است و با سختی توأم است ولی تبدیل به یک شرایط بحرانی بسیار سخت و غیرقابل تحمل نشود.

*می‌خواهیم شرایطی باشد که مردم البته با مراعات همه اصول و سختی‌های ویژه‌ای که این وضعیت ایجاد کرده، زندگی کنند و همه وزرای ما امروز درگیر هستند.

تبلیغ می کنند رئیس جمهور مسئولیتی ندارد، اینگونه نیست همه فعالند
*خدمت مردم عزیزمان عرض کنم که تمام وزرای اقتصادی و تمام مسئولین درگیر این مسأله هستند. از رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اینکه تأمین مالی کند و پولی اگر جایی لازم است، اختصاص دهد و معاون اقتصادی رئیس جمهور که موظف است جلسات لازم اقتصادی را در این زمینه مرتب برگزار کند، تا وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی همه درگیر هستند برای تأمین ریال، ارز برای اینکه چیزی بخریم و کالاهای مورد نیاز فوری برای زندگی مردم، کالاهای اساسی، آنچه که برای مردم از لحاظ بهداشتی لازم است.

*تمام بخش‌های تحقیقاتی و علمی ما درگیر هستند یعنی معاونت فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، دفاع و تمام بخش‌هایی که توان دارند، در این زمینه و چیزهایی که نیاز است مانند کیت و ماسک و وسیله‌ای که مورد نیاز است، کار کنند و راجع به ریشه‌یابی این ویروس، نحوه مقابله با آن همه فعال هستند.

* یک نفر غیرفعال نیست که در دولت ما اینجوری تبلیغ شده که مثلاً رئیس جمهور مسئولیتی ندارد، وزیر کشور هم مسئولیتی ندارد، فقط بنده خدا وزیر بهداشت، درمان گرفتار شده است و همه بار بر دوش وی است و البته وزیر بهداشت و درمان بار سنگینی بر دوش دارد و مخصوصاً بر دوش همکاران عزیزش، همه پزشکان، پرستاران، بیمارستان‌های مختلف، مراکز درمانی و بهداشتی که آنها یک مسئولیت بسیار سنگینی را امروز بر دوش دارند.

* دیروز برخی استانداران نگرانی‌ها داشتند که مصرف آب بالا رفته است و ممکن است دچار مشکل شویم. از وزیر نیرو سوال کردیم و ایشان هم پاسخ کتبی دادند. مردم نگرانی برای برق و آب در این ایام نداشته باشند و برای انرژی و سوخت نگرانی نداشته باشند.

*تمام وظایفی که به روابط خارجی ما مربوط می‌شود بر دوش وزیر خارجه است. حالا چه برای کمک‌های خارجی و چه همکاری‌های بین‌المللی و سایر امور باشد بر دوش وزارت خارجه است و این وزارتحانه با همه توان در حال انجام است. بخش آموزشی ما گرچه تعطیل است و در آینده زود اعلام ‌می‌کنند از چه زمانی‌ کلاس‌های درس دایر می‌شود. اما در این همین فرصت هم تلاش‌های خوبی کردند.

باید ماسکی هم برای مجریان صداوسیما بگذاریم
* به شایعات این روزها توجه نکنیم. این شایعات گاها در فضای مجازی و گاهی به رسانه‌ها و روزنامه‌ها و حتی به صدا وسیمای ما منتقل می‌شود. من نمی‌دانم! باید به آنها هم فیلتری ماسکی گذاشته شود تا شایعه نرود به آنجا. مجری دلش برای رئیس‌جمهور تنگ می‌شود و می‌گوید دو روز است فلانی را ندیده‌ام. البته این خوب است دلشان برای ما تنگ می‌شود اما همه دارند تلاش می‌کنند. نگذاریم شایعات روح مقاومت مردم را دچار مشکل کند. از کرونا خطرناک‌تر، ترس است. وحشت است .اضطراب است.

*خدمت مردم عزیز و بزرگوار کشورمان سلام عرض می‌کنم و تهیت و درودم را نثار آنها می‌کنم؛ می‌دانم که امسال در روزهای پایان سال مردم با مسایل و مشکلات جدیدی مواجه هستند که این مشکلات در دهه‌های اخیر در تاریخ کشور ما و بسیاری از کشورها، تقریباً بی‌سابقه بوده است.

کرونا را جدی بگیریم
*مسأله ویروس کرونا تقریباً اختصاص به کشور و منطقه‌ای ندارد و اکثر کشورهای جهان به این ویروس مبتلا شده اند و همانطور که مردم عزیز می‌دانند در سبک زندگی مردم، اقتصاد و رفت و آمد، مشاغل مردم و بسیاری از فعالیت‌هایی که به نوعی به مسافرت و تردد مربوط می‌شود، اثر گذاشته و فشارهای فراوانی را به اقتصاد جامعه وارد کرده است . بنابراین این موضوع را باید امروز جدی بگیریم.

*اولین عرض من خدمت مردم عزیز و بزرگوار ایران این است که این مسأله را جدی بگیریم و به سادگی به این ویروس نگاه نکنیم و برای سلامت خود و خانواده‌مان خطرناک در نظر بگیریم؛ گر چه از لحاظ علمی و پزشکی می‌گویند این ویروس خیلی خطرناک‌تر از ویروس‌هایی شبیه آنفلوآنزا نیست، اما به دلیل مسأله واگیری سریع و شیوع، این بیماری جایگاه خاص خود را پیدا کرده و به همین دلیل هم بر همه کشورهای دنیا تأثیرگذاشته است.

زنجیره شیوع کرونا را باید قطع کنیم
*اینکه در برابر این بیماری باید چه کنیم و چه اقداماتی انجام دهیم، تقریباً یک نسخه واحدی است که حدوداً در همه دنیا به آن رسیده اند و بر آن تأکید می‌کنند؛ یکی اینکه این زنجیره را باید قطع کنیم؛ این زنجیره شیوع از یک نقطه، از یک فرد شروع می‌شود؛ وقتی یک فرد در جمعی می‌رود آنها را آلوده می‌کند، آن جمع وقتی در جمع دیگر می‌روند، آنها دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین یک زنجیره‌ای است که از نقطه‌ای شروع می‌شود و ممکن است از کل شهر، یا مناطق شهری ، یا بین شهری و حتی بین کشورها عبور کند. پس اولین مسأله این است که ما این زنجیره را قطع کنیم.

*چگونه زنجیره را قطع کنیم؟ اولین آن مسأله ضدعفونی است؛ ممکن است این زنجیره آمده تا بدن و دست من اصابت کرده و اگر دست‌ها را خوب بشویم و ضدعفونی کنم- حتی با صابون و آب همانطوری که توصیه شده بشویم- این زنجیره اینجا قطع می‌شود و دیگر از دست من به فرد دوم تجاوز نمی کند؛ همه مقرراتی که راجع به لباس و ماسک و همه اینهایی که گفتند، برای اینکه این زنجیره قطع شود تأثیرگذار است.

ترددهای درون و بیرون شهر به حداقل ممکن برسد
*مسأله دوم، عدم جابجایی و تردد است؛ به ذهن بعضی‌ها می‌آید که یعنی وقتی از تهران به یک شهر دیگر رفتیم معنایش تردد است اما اگر از شمال تهران به جنوب تهران از جنوب به شرق و از شرق رفتیم غرب این عیبی ندارد و داخل تهران هستیم؛ وقتی می‌گوییم تردد مضر است و سفر مضر است، سفر درون شهری هم همان اثر را دارد و فرق نمی‌کند؛ یک فردی در یک استانی از این شهر و استان است؛ فکر می‌کنیم داخل استان یک طور است و بیرون استان طوری دیگر است؛ می‌گوییم که این سفر داخل استان است. این آقا از مرکز استان رفته این شهرستان و از شهرستان آمده به مرکز استان؛ این که استان خودش است؛ اینها که همه با هم هستند، تفاوتی نمی‌کند.

*چه اینکه از استانی به استان دیگر سفر کنند، چه اینکه از داخل استان در درون استان بین شهرهای مختلف تردد کنند، چه بین شهر و روستا تردد کنند، چه در یک شهر بزرگ از بخشی به بخش دیگر تردد کنند، توصیه این است، حتی الامکان باید تردد به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند.

*زمانی کاری ضروری است؛ آن وقت همه باید به اصول و پروتکل‌هایی که گفته می‌شود توجه و آنها را مراعات کنیم؛ این اقدام برای شکستن این زنجیره اهمیت بسیار فراوان دارد.

حذف تعطیلات نوروز شدنی نیست
*در آستانه تعطیلات نوروزی هستیم و به طور طبیعی ایام نوروز طبق تقویم رسمی آغاز سال، تعطیلات نوروزی و آغاز بهار است و بعضی‌ها به من پیشنهاد کردند که دولت تعطیل نوروزی را امسال حذف کند و این تعطیلات را در فصل و زمان دیگر که کرونا نیست، ببرد که به اعتقاد من این کار عملی و شدنی نیست.

*مردم در ایام عید اعتقادات و نکاتی دارند و البته باید مراسم را امسال به صورت خوبی مدیریت کنند که در اجتماعات و اماکن متبرک که مردم اعتقاد دارند و به حق هم اعتقاد دارند، نروند.

زیارت هر امامی را از راه دور انجام دهیم
*ما می‌توانیم زیارت هر امامی را از راه دور انجام دهیم و اگر آن خلوص و توجه باشد آن امام بزرگوار هم قبول می‌کند و همان ثواب و اجر را و شاید در این شرایط مخصوصاً قبول و جایگزین شود و کلامی که با امام صحبت می‌کنیم فاصله زمان و مکان تأثیری ندارد چراکه آنها کلام ما را می‌شنوند و به کلام ما جواب می‌دهند. بنابراین همه باید در ایام نوروزی مراعات کنیم.

نوروز را فرصت شیوع بیشتر کرونا نکنیم
*نوروز را برای فرصت شیوع بیشتر نگذاریم. این برای ما یک اصل باشد. نوروز را برای پیروزی در برابر این ویروس قرار دهیم و این پیروزی هم به همین است و اگر هدیه‌ای می‌خواهیم در ایام عید بدهیم و رفت و آمدی انجام دهیم، می‌توان همه این ها را غیابی انجام دهیم و حضوری نباشد و با تلفن و فضای مجازی با هم حرف بزنیم و تبریک بگوییم و اگر یک وقتی همدیگر را می‌بینیم، فاصله‌ها و اصول بهداشتی را مراعات کنیم. بنابراین خیلی مهم است این ایام عید برای شرایطی که می‌خواهیم داشته باشیم.

دلیل مخالفت دولت با قرنطینه کردن شهرها
*{ با اشاره به اینکه برخی می‌گویند راه این شهر یا آن شهر را ببندیم و یا در شهرهای بزرگ بین شمال و جنوب شهر و یا شرق و غرب را ببندیم}: امروز به طور کامل در مورد این موضوع در جلسه هیئت دولت بحث کردیم و به طور کامل همه دوستان اظهارنظر کردند. اتفاق نظر همه این است که برخی از چیزهایی که گفته می‌شود در اجرا مشکلات بیشتری می‌آفریند.

* در همین راستا نکته‌ای به ذهن ما آمده که البته توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا باید اعلام شود، ممکن است برخی از دورازه های شهر در خروجی از لحاظ سلامت چک شوند و اگر مشکلی دارند اجازه ندهند راه را ادامه بدهند؛ پس این کار را در ورودی‌ها انجام نخواهد شد. به عنوان مثال از اول در تهران این کار را انجام بدهیم، نه اینکه شخص هزار کیلومتر برود و در شهرهای مختلف برود بعد در یکی از ورودی‌ها چک بشود؛ این کار باید در خروجی شهرها انجام شود.

* هر روزی که ستاد ملی اعلام کرد از آن روز در خروجی‌هایی که مشخص می‌کنیم، مردمی که می‌خواهند خارج شوند از لحاظ تب سنجی تست می‌شوند ولی در عین حال با همه این حرف‌ها ما تردد را به حداقل برسانیم. هم در داخل شهر و هم بین شهر به حداقل برسانیم. هر چه در خانه بمانیم بهتر است، امن ترین مکان خانه خودمان است.

* باز هم از آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم و دست آنها را می‌بوسیم و از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم که آنهایی که در این راه و کادر درمانی ما اگر صدمه می‌بینند، جان عزیز خودشان را فدا می‌کنند به عنوان شهید خدمت محسوب شوند.

*آنها در خط مقدم هستند و این سر جای خودش محفوظ است ،اما در عین حال امروز نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج و همه، پای کار هستند.

*نیروهای مسلح ما گفتند در هر جا بیمارستان نیاز است، ما 10 هزار تخت آماده داریم. 3500 تخت درمانی برای هر کجا بخواهید آماده داریم و الان استاندارهای ما در تماس هستند و این کار آغاز شده است.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا