سیاستویژه ها

پمپئو بار دیگر بر شروط 12گانه برای ایران تاکید کرد

وزیر خارجه آمریکا بدون ارائه شواهد و مستندات لازم، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که در پس حمله اخیر به پایگاه نظامی آمریکا در عراق بوده است و بار دیگر خواست تهران به شروط دوازده‌گانه عمل کند.

مایک پمپئو شامگاه یکشنبه پس از نشست توجیهی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به همراه مارک اسپر وزیر دفاع و مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش در جمع خبرنگاران این مطلب را مطرح کرد.
وی در همان ابتدای اظهارات خود، حملات اخیر به پایگاه نظامی آمریکا را متوجه جمهوری اسلامی ایران ساخت و افزود: این حملات برای نخستین باری نیست که اتفاق می افتد و جان آمریکایی‌ها را به خطر می اندازد.
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: اقدام امروز ما پاسخی قاطعی بر آنچیزی بود که رئیس جمهوری ترامپ ماه‌ها تکرار کرد که ما در برابر اقدامات جمهوری اسلامی ایران که مردان و زنان آمریکایی را به خطر اندازد، ساکت می نشینیم.
پمپئو اضافه کرد: مفتخریم که همیشه برای اتخاذ اقدامی قاطع متعهد هستیم و از جمهوری اسلامی می خواهیم مطابق با آنچه که در مه 2018 گفتم، عمل کند تا بار دیگر به جامعه ملل ملحق شود.
هواپیماهای آمریکا یکشنبه شب مقر نیروهای تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ الحشد الشعبی در منطقه القائم در غرب استان الانبار را هدف گرفتند.
ارتش آمریکا با تأیید حملات هوایی به خاک عراق، اعلام کرد که نیروهای آنها حملات دقیقی علیه پنج مقر و تأسیسات متعلق به گردان‌های الحشد الشعبی در خاک عراق و سوریه انجام دادند.
بر اساس تازه ترین آمار، کشته های این حمله دستکم به ۱۹ نفر افزایش یافته و شمار زخمی ها نیز ده‌ها نفر برآورد شده است.
لحظاتی پس از این حمله، مردم، مسؤولان، شخصیت‌های سیاسی و دولتی عراق، اقدام آمریکا در نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور را محکوم کردند.
به دنبال این حمله «برهم صالح» رییس جمهوری عراق در تماس تلفنی با کاردار سفارت آمریکا، اقدام واشنگتن علیه مقر الحشد الشعبی را محکوم کرد.
وی گفت که حملات آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در استان الانبار، نقض حاکمیت عراق است.
رییس جمهوری عراق تأکید کرد: آنچه که روی داد، اقدامی غیر قابل قبول و مغایر با توافق‌های دو جانبه است که به عراق آسیب می‌رساند.
“عادل عبدالمهدی” نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق، لحظاتی پس از حمله آمریکا به خاک عراق و نقض حاکمیت این کشور در تماس با وزیر دفاع آمریکا خواستار توضیح این اقدام خلاف موازین بین المللی شد.
عبدالمهدی هر گونه اقدام و حمله یکجانبه به عراق را نقض حاکمیت ملی کشورش دانست که می تواند امنیت عراق و منطقه را تهدید کند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا