سیاستویژه ها

بودجه سال 99 با ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان بسته شد

لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ که براساس گفته رئیس جمهور بودجه ایستادگی و مقاومت در برابر تحریم هاست و خیلی بر نفت تکیه ندارد با منابع کلی ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

امروز هفدهم آذرماه رئیس جمهوری لایحه بودجه سال آینده را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.
جزئیات لایحه نشان می‌دهد که مجموع بودجه سال آینده ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان است که از دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها تشکیل می‌شود.

بودجه عمومی دولت
بودجه عمومی دولت حدود ۵۶۳ هزار میلیارد تومان بسته شده که از دو بخش درآمدهای اختصاصی و منابع عمومی تشکیل می‌شود.

بخش درآمدهای عمومی
منابع عمومی دولت در ۴۸۴ هزار میلیارد تومان تراز شده است. در بخش درآمدهای عمومی درآمدها وجود دارد که ۲۶۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و شامل مالیات و همچنین سایر درآمدها از جمله درآمدهای گمرکی می‌شود.

نفت
منابع پیش‌بینی شده برای نفت در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۹۸ هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی‌های مالی که به انتشار اوراق برمی‌گردد حدود ۱۲۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

درآمدهای اختصاصی دولت
حدود ۷۹ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی دولت است که با مجموع ۴۸۴ هزار میلیارد تومان منابع عمومی کل بودجه عمومی دولت را با رقم ۵۶۳ هزار میلیارد تومان تشکیل می‌دهد.
بر اساس لایحه بودجه 99 کل کشور،سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال آینده 20 درصد تعیین می‌شود.

بودجه شرکت‌های دولتی
بودجه موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها و همچنین بودجه شرکت‌های دولتی ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان است و در مجموع رقم ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومانی بودجه کل کشور را تشکیل می‌دهد.

مصارف عمومی و اختصاصی دولت
اما در بخش مصارف بودجه دو بخش مصارف بودجه عمومی دولت با رقم ۵۶۳ هزار میلیارد تومان و مصارف شرکت‌های دولتی موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها با ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان قراردارد که مصارف کل را به ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان می‌رساند.
در بخش بودجه عمومی، مصارف عمومی دولت با ۴۸۴ هزار میلیارد تومان و مصارف اختصاصی قرار دارد که به ۷۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

معافیت مالیاتی حقوق کارمندان
بخش مصارف عمومی از هزینه‌های جاری که محل پرداخت حقوق و دستمزد است با ۳۶۷ هزار میلیارد تومان، بودجه های عمرانی به ۷۰ هزار میلیارد تومان و تملک دارایی های مالی با ۴۷ هزار میلیارد تومان تشکیل می‌شود در مجموع منابع و مصارف بودجه کل کشور در رقم ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان تراز شده است همچنین سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران در بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه سال 99 کل کشور 360 میلیون ریال تعیین شد.

سقف اولیه افزایش حقوق کارگران برای سال ۹۹ تعیین شد
بررسی جزییات ضوابط مالی ناظر بر تنظیم لایحه بودجه سال 1399 و پیش بینی سال 1400 نشان می‌دهد، افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار پانزده (15) درصد تعیین می‌گردد. در این مصوبه تاکید شده، رقم قطعی افزایش به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید.

نرخ دلار
نرخ دلار برای کالاهای اساسی در سال 99 مشابه سال جاری 4200 تومان است.

وام ازدواج
تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌های در سال ۱۳۹۹، سیصد میلیون ریال معادل ۳۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج ساله و با یک ضامن معتبر و سفته است.

عوارض خروج از کشور
طبق لایحه بودجه سال ۹۹ عوارض خروج از کشور برای سفر اول هر ایرانی در سال ۲۶۴ هزار تومان شد برای سفرهای دوم نیز این مبلغ به میزان ۵۰ درصد و سفر سوم و بیشتر صد درصد افزایش می‌یابد همچنین طبق تبصره 11 لایحه بودجه 99 کشور زائران اربعین از پرداخت عوارض خروج معاف شدند

سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز 20 درصد تعیین شد
بر اساس تبصره 1 ماده واحده لایحه بودجه 1399 کل کشور، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز بیست درصد (20%) تعیین می‌شود.

وزارت کار موظف به حذف یارانه نقدی ۳ دهک درآمدی بالا شد
وزارت تعاون،کار ور فاه اجتماعی موظف شده است با استفاده از کلیه بانک های اطلاعاتی در اختیار و بر اساس معیارها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می گردد نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کند.

روحانی: بودجه ما بودجه ایستادگی و مقاومت در برابر تحریم است
در همین رابطه حسن روحانی، رئیس جمهور که برای تقدیم لایحه بودجه سال 99 به مجلس رفته بود، با بیان اینکه بودجه ما در سال آینده مثل سال جاری، بودجه ایستادگی و مقاومت در برابر تحریم هاست و این بودجه اعلام می کند علیرغم تحریم ها، ما کشور را اداره می کنیم، گفت: بودجه سال ۹۹ خیلی بر نفت تکیه ندارد. درآمدی که برای فروش نفت خام و گاز در نظر گرفته شده با بودجه عمرانی به هم نزدیک است. ۷۰ هزار میلیارد تومان برای سال آینده بودجه عمرانی در نظر گرفته شده است.

مهمترین بخش اظهارات رئیس جمهور به شرح زیر است:
* سال گذشته که بودجه تقدیم مجلس شد، در سخترین شرایط تحریم بود، در محضر شما تعهد دادیم که دولت همه توان خود را به کار خواهد گرفت تا بودجه را محقق کند.
* ۹ ماه از سال ۹۸ گذشته است، بودجه‌های جاری به موقع پرداخت شده و بودجه عمرانی هم ۳۴ هزار میارد تومان پرداخت شده است.
* در آن شرایطی که دشمنان ما فکر می‌کردند که با تحریم ایران، ملت را از ساخت کشور ناتوان و دولت را از اجرای قانون ناتوان کرده اند، تا امروز نا امیده شده اند.
* در طول ۹ ماه گذشته در اقتصاد کلان قدم‌های قابل ملاحضه‌ای بردارد، علی رغم اینکه شرایط بودجه و اقتصاد ما به گونه‌ای بود که تا اسفند سال گذشته شرایط ما از نظر اقتصادی بسیار نا مساعد بود از اسفند سال گذشته اقتصاد ما مسیر درست خود را آغاز کرد و ما در اردیبهشت آثار آن مشاهده کردیم.
* تورم ۵۲ درصد به ۲۷ درصد رسید، رشد اقتصادی که سال گذشته منفی بود، علائم امروز میگوید که اقتصاد منهای نفت ما مثبت باشد.
* آنچه دشمان ما دنبال می کردند که شکستن اقتصاد ما بوده، نا موفق بودند و ملت ایران تواسته در این شرایط سخت کشور را پیش ببرد.
* در سال آینده بودجه ما بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است.
* این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که علی رغم تحریم ما کشور را اداره خواهیم کرد.
* تقریبا بودجه سال ۹۹ با شرایطی که ما پیش بینی کردیم، خیلی به نفت اتکا ندارد.
* تلاش مان این است که سختی معیشت مردم را کاهش دهیم، برای همین برای کلا‌های اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی را در نظر گرفته ایم.
* کالا‌های غیر اساسی هم با ارز نمایی خواهد بود که ما در این بودجه ارز نیمایی را ۸۵۰۰ تومان قرار دادیم.
* تلاش کردیم که حقوق و مستمری مردم که آسیب پذیر‌تر هستند به مقداری که توان دولت است را افزایش دهیم.
* بیش از هزار میلیارد تومان برای کمک به معلولان علاوه بر سال‌های گذشته اختصاص دادیم، در سال آینده ۱۵ درصد حقوق و مستمری افزایش خواهد یافت.
* حقوق ثابت کارمندان را در سال آینده ۱۵درصد افزایش خواهیم داد.
* امسال هم ۲۰درصد افزایش یافت که مجموعا ۳۵ درصد در دو سال، افزایش دادیم.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا