مجله آرنا

پادشاهی که مذهب را قربانی خواسته هایش کرد| او زن خود را به جرم زنای با محارم کشت!

هنری هشتم برخلاف پدرش به حزب و خاندان یورک که بزرگترین اپوزیسیون انگلیس بودند سخت نگرفت. در عین حال، بعد از به تخت نشستن دست راست پدرش یعنی ادموند دودلی را به اتهام خیانت اعدام کرد

بنا به روایتی امروز مصادف است با سالروز چهارمین طلاق هنری هشتم پادشاه انگلیس.

آرنا نیوز :: مجله آرنا | شکی وجود ندارد که اصل این مطلب یعنی طلاق پادشاه وقت انگلستان هیچ اهمیتی برای مخاطب فارسی زبان ندارد. با این حال، بد نیست به همین مناسبت مروری داشته باشیم بر زندگی این پادشاه مشهور و پرحاشیه انگلیسی.

ازدواج بدون رضایت؛ منشا مشکلات بعدی

هنری هشتم به دو علت بسیار در تاریخ انگلیس مشهور است:

1. تغییر مذهب انگلستان و انقطاع کلیسای کشور از پاپ و کلیسای واتیکان

2. طلاق ها و ازدواج های متوالی‌اش.

نباید فراموش کرد که این دو علت از هم جدا نیستند و باید در ارتباط با هم توضیح داده شوند. ماجرای هنری هشتم به زمانی بر می گردد که پدرش هنری هفتم سعی کرد برای اتحاد با اسپانیا که در آن زمان قدرتمندترین کشور اروپایی بود، همسری از خاندان سلطنتی هابسبورگ بگیرد.

وی کاترین دختر پادشاه اسپانیا را به عقد ولیعهدش آرتور درآورد. وقتی کاترین جوان قدم به انگلستان گذاشت، متوجه شد ولیعهد پسری علیل و بیمار است که تمام عمرش را در رختخواب سپری کرده. اما کاترین جرئت اعتراض نداشت و در دربار انگلستان ماند و در میان مردم به کاترین آراگون معروف شد. خیلی زود ولیعهد بیمار درگذشت و کاترین عزم بازگشت به کشور خودش را کرد. پادشاه که حاضر نبود این موقعیت را از دست بدهد، اصرار کرد که کاترین را به عقد خودش دربیاورد. این موضوع اعتراض کلیسا و مردم را برانگیخت زیرا ازدواج پدرشوهر و عروس را نامشروع می‌دانستند ولی پادشاه مدعی شد چون میان کاترین و پسرش هیچ مقاربتی صورت نگرفته، پس ازدواج او با عروسش مشکلی ندارد. اما به هرحال او نتوانست در برابر اعتراضها پایداری کند و تصمیم گرفت کاترین را به عقد پسر دیگرش هنری(هشتم) درآورد که چندین سال کوچکتر از کاترین بود. هنری به اجبار با همسر برادر متوفایش ازدواج کرد درحالی که هیچ علاقه‌ای به او نداشت.

پادشاهی که مذهب را قربانی خواسته هایش کرد

هنری هشتم بعد از به تخت نشستن بنای ناسازگاری با همسرش را گذاشت. کاترین ابتدا توانسته بود یک دختر به نام ماری برای هنری بیاورد اما در سایر تلاش هایش ناموفق بود و هر بار فرزندانش سقط می‌شدند. هنری از این فرصت استفاده کرد و سعی کرد به این بهانه(نیاوردن فرزند پسر) همسرش را طلاق دهد. این شد که از پاپ خواست که درخواست طلاقش را تایید کند. پاپ با این درخواست موافقت نکرد و هنری که ذاتا لجوج بود تصمیم گرفت به کلی ارتباط خود را با پاپ قطع کند.

هنری هشتم برخلاف پدرش به حزب و خاندان یورک که بزرگترین اپوزیسیون انگلیس بودند سخت نگرفت. در عین حال، بعد از به تخت نشستن دست راست پدرش یعنی ادموند دودلی را به اتهام خیانت اعدام کرد. هنری در واقع با قدرت دادن نسبی به اپوزیسیون دو حزب انگلیس را به جان هم انداخت و توانست قدرت بسیار زیادی به دست آورد. این شد که پارلمان را کاملا به دست گرفت. او در یک اقدام متهورانه خود را رهبر عالی کلیسای انگلستان نامید و مذهب کاتولیک و نیز هرگونه ارتباط با کلیسای رم و شخص پاپ را قطع کرد. پارلمان رای او را تایید کرد و اندک مخالفان نیز اعدام شدند.

طلاق از همسر اول؛ اعدام همسر دوم به اتهام زنای با محارم

بعد از مصادره کلیسا و تغییر کیش، هنری با خیال آسوده با حکم خود، همسر اسپانیایی اش را طلاق داد. او بعد از این طلاق، 5 بار دیگر ازدواج کرد که در نوع خود رکوردی به حساب می‌آمد. همسر دومش آن بولین، ندیمه کاترین همسر اولش بود. او قبل از ازدواج با هنری از او باردار بود و برخلاف سنت مسیحی، هنری بعد از بارداری با او ازدواج کرد. آن بولین دختري را که از رابطه ای نامشروع باردار بود به دنیا آورد و نام او را الیزابت گذاشت. با این حال، او نیز در به دنیا آوردن فرزند ذکور مشکل داشت. شاه کم کم از “آن” نیز روی گردان شد. مدتی بعد به آن بولین تهمت زدند که با برادرش رابطه نامشروع دارد. شاه به این بهانه همسرش را دستگیر و به جرم زنای با محارم او را گردن زد. در زمان قدرت گیری آن بولین، برادران و دیگر اعضای ملکه قدرت زیادی در دربار به دست آورده بودند. هنری هشتم با این بهانه، همه آنها را از قدرت کنار زده، برخی را اعدام کرد و برخی دیگر را نیز به تبعید فرستاد.

ازدواج‌ها و طلاق‌های متعدد

هنری هشتم بعد از آن بولین، 4 ازدواج دیگر هم کرد. جین سیمور همسر سوم او بود که برایش یک پسر به اسم ادوارد(ششم) نیز آورد. اما کمی بعد از ازدواج بیمار شد و از دنیا رفت. آن از کلیوز همسر چهارم هنری بود. شاه بعد از 6 ماه این زن را طلاق داده و با ندیمه کم سن او به نام کاترین هاوارد ازدواج کرد. کاترین کم سن و سال و زیبا از اقوام آن بولین و جزو ندیمه های ملکه آن کلیوز بود. هنری هشتم که از آن کلیوز ناامید و جذب زیبایی و جوانی کاترین شده بود بعد از طلاق آن با کاترین ازدواج کرد.ازدواج آن ها کمتر از 2 سال طول کشید. کاترین به جرم خیانت و زنا در برج لندن زندانی و اعدام شد. آخرین همسر هنری هشتم زنی بیوه بود که قبل از هنری دوبار ازدواج کرده و هر دو شوهر او مرده بودند. کاترین به خوبی از عهده همه امور برآمد و تا آخر عمر هنری از وی مراقبت کرد.

نکته جالب در مورد این شش زن این است که همگی در آوردن فرزند مشکل داشتند. بیشتر فرزندان شاه انگلیس ناقص به دنیا آمده یا سقط می‌شدند. شش زن او همچنین قادر نبودند که برای او فرزند پسر بیاورند و به همین دلیل، شاه انگلیس جز یک فرزند ذکور مریض و کم سن و سال به نام ادوارد فرزند پسر دیگری نداشت. در آن زمان بسیاری از کشیشان کاتولیک معتقد بودند که این اتفاق به علت نفرین پاپ بوده و برای همیشه دامن هنری را می‌گیرد. با این حال، هنری هرگز زیر بار این حرف‌ها نرفت و تا آخر عمرش مذهب پروتستان را به جای کاتولیک بر انگلیس حاکم نمود.

اقدامات دیگر هنری هشتم در انگلستان

فارغ از مساله ازدواج های پیاپی، هنری هشتم اقدامات مناسبی هم در زمینه آبادانی و قدرت دادن به انگلیس انجام داده بود. او نیروی دریایی بسیار قدرتمندی به وجود آورد و نیمی از بودجه کشور را خرج کشتی‌های بریتانیا می‌کرد. همین کشتی‌ها بعدا به کمک فرزندش الیزابت آمده و ارتش انگلیس را بر آب‌ها مسلط کردند. فارغ از این، هنری هشتم همواره سعی داشت با پادشاهی اسپانیا در صلح باشد. او همچنین چند جنگ پرهزینه با فرانسه داشت که به خصوص آخرین جنگش هزینه بسیاری روی دستش گذاشته و باعث افزایش تورم و کمبود بودجه کشورش شد.

مرگ هنری و سرانجام فرزندان

هنری هشتم بیماری های مختللفی داشت. وزن او روز به روز بیشتر می‌شد. به علت نوعی بیماری خونی یا سفلیس پاهایش ورم کرد و دیگر قادر نبود بایستد. در واخر عمر بیماری های پوستی نیز به سراغش آمده و او را از پای درآورده بودند. هنری هشتم به دلیل همین بیماری ها سرانجام در سال 1547 و در 55 سالگی از دنیا رفت.

بعد از هنری، ادوارد(فرزند 10 سال هنری و همسر سومش سیمور) به پادشاهی رسید. این پسر بسیار مریض و رنجور بود و به همین دلیل، بیشتر از 6 سال نتوانست حکمرانی کند. بعد از مرگ او، دختر بزرگ هنری هشتم یعنی ماری(دختر کاترین همسر اول شاه) به قدرت رسید. او بر عکس پدرش یک کاتولیک خشک مقدس بود. مذهب کشور را به کاتولیک برگرداند و هزاران پروتستان را به جرم کفر اعدام کرد. به جهت همین اقدامات به او ماری خونین(خون ریز) می‌گفتند.

ماری نیز به علت نوعی سرطان عمر زیادی نکرد و زود از دنیا رفت. بعد از مرگش، الیزابت دختر دیگر هنری هشتم(دختر آن بولین) به جای خواهرش به تخت نشست و به مدتی طولانی بر انگلیس و ایرلند فرمانروایی کرد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




یک دیدگاه

  1. خیلی جالب بود
    کلا کلیسا اون موقع زیاد هارت و پروت میکرد و تو هر کاری دخالت میکرد.
    پادشاه سیاستمداری بود هنری هشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا