اقتصاد

قطعی اینترنت و ضرر۵۰هزارمیلیاردتومانی اقتصاد ایران

محدودیت‌ها و اختلال‌های اینترنتی تا پایان سال ۲۰۲۳، با ضرر اقتصادی ۹۲۰.۳ میلیون دلاری، ایران را به رتبه سومین کشور جهان در این رتبه‌بندی رسانده‌ است.

آرنانیوز:: محدودیت‌ها و اختلال‌های اینترنتی که تا نیمه سال میلادی ۲۰۲۲ با تحمیل ضرر ۵.۷ میلیون دلاری، ایران را به رتبه دهمین کشور متضرر جهان از این نظر رسانده بود، حالا تا پایان سال ۲۰۲۳، با ضرر اقتصادی ۹۲۰.۳ میلیون دلاری، ایران را به رتبه سومین کشور جهان در این رتبه‌بندی رسانده‌ است.

به گزارش سرویس اقتصاد آرنا، به نقل از گزارش‌های آماری وب‌سایت TOP10VPNS، به‌دلیل قطعی‌های اینترنتی اعمال‌شده از سوی دولت‌ها در سال میلادی گذشته، بیش از ۹ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضرر وارد شده است. براساس این گزارش، در سال گذشته میلادی، روسیه با ۴.۰۲ میلیارد دلار، بیشترین ضرر اقتصادی ناشی از قطع و اختلال عمدی را تجربه کرده است و پس از آن کشور اتیوپی با ۱.۵۹ میلیارد دلار و سپس ایران با ۹۲۰.۳ میلیون دلار، در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

گزارش این نهاد نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی، ۱۹۶ خاموشی عمدی اینترنت در ۲۵ کشور جهان اتفاق افتاده و طول مدت اختلال‌های اینترنتی اعمال‌شده از سوی دولت‌ها در این سال به ۷۹ هزار و ۲۳۸ ساعت رسیده است. براین‌اساس در سال۲۰۲۳، اینترنت جهان به‌مدت ۲۵ هزار و ۵۳۵ ساعت خاموش بوده و ۷۴۷ میلیون نفر از مردم جهان در این مدت تحت تأثیر قطعی‌های عمدی اینترنت قرار گرفته‌اند.

در میان شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم ایکس رکورد بیشترین میزان فیلترینگ و محدودیت را دارد. این پلتفرم با ۱۰ هزار و ۶۸۳ ساعت اختلال عمدی، در رتبه اول قرار گرفته که ۱۸ درصد بیشتر از اینستاگرام و ۲۶ درصد بیشتر از تیک‌تاک بوده است.

براساس گزارش این نهاد، در سال گذشته، میزان خسارت واردشده به اقتصاد ایران از طریق فیلترینگ ۷۷۳ میلیون دلار بود که با نرخ دلار در سال گذشته (۳۰ هزار تومان)، ضرری ۲۳ هزار میلیارد تومانی به اقتصاد وارد شد.

آمار منتشرشده از سوی وب‌سایت TOP10VPNS نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۱۴ مورد قطعی اینترنت در ۲۳ کشور جهان اتفاق افتاد که درمجموع ضررهای ناشی از آن‌ها به ۲۴.۶۷میلیارد دلار رسید. مجموع زمان قطع اینترنت در این سال در سراسر جهان ۵۰ هزار و ۶۵ ساعت بود که نسبت به سال ۲۰۲۱، رشد ۴۵ درصدی داشت. در سال۲۰۲۲ هم روسیه بیشترین ضرر ناشی از قطع عمدی اینترنت را به خود اختصاص داده بود که به ۲۱.۵۹ میلیارد دلار رسید. بعد از روسیه هم کشورهای میانمار و قزاقستان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

این بررسی‌ها نشان می‌دهند که در طول نیمه اول سال۲۰۲۳، درمجموع جهان شاهد ۸۱ مورد قطعی عمدی در ۱۴ کشور بود که مجموع ضرر اقتصادی این قطعی‌ها ۱.۷۲ میلیارد دلار بود. همچنین در شش‌ماه ابتدایی سال میلادی گذشته، ۱۷ هزار و ۹۰۱ ساعت قطعی عمدی اینترنت در سراسر جهان اعمال شد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا