اقتصاد

نخستین قطار باری ایران به کشور افغانستان وارد شد

عاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از روند آزمایشی ورود قطار باری و مسافری از ایران به افغانستان خبر داد

به گزارش سرویس اقتصاد آرنا، عباس خطیبی معاون راه آهن‌وشرکت زیر ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با بیان اینکه روز گذشته اولین محموله باری از ایران به سمت افغانستان به صورت آزمایشی با حضور مسئولان راه آهن ایران و افغانستان جابه جا شد، گفت: بازدید نهایی با حضور مسئولان ایرانی و کشور افغانستان صورت گرفت و تمامی مراحل بارگیری به شرکت راه‌آهن واگذار شده است مقدمات و اقدامات و بررسی‌های نهایی برای افتتاح رسمی صورت گرفت.

او ادامه داد: مراحل ارسال بار چک و بررسی‌های نهایی و هماهنگی با مرزبانی‌ها و گمرک در این بازدید‌ها صورت گرفت و ما توانستیم اولین محموله سیمان را از ایران به سمت افغانستان جابه‌جا کنیم.

معاون شرکت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل بیان کرد: تخمین زده شده که در بهره‌برداری از طریق این مسیر بتوانیم ۳ میلیون تن بار را جابه‌جا و ترانزیت کنیم.

او با بیان اینکه هدف گذاری که در این طرح صورت گرفته جابه‌جایی حدود ۳ میلیون تن بار در سال است که انواع محصولات شامل مصالح ساختمانی، فرآورده‌های نفتی، سیمان و مواد غذایی به افغانستان صادر می‌شود، گفت: طبق آمار‌هایی که انجام شده حجم بار صادراتی تا ۶ میلیون تن در سال می‌تواند ارتقاء پیدا کند.

خطیبی با بیان اینکه مسئولان اداره راه آهن افغانستان روز گذشته ابراز علاقه مندی برای جابه‌جایی بار و مسافر بین ایران و افغانستان داشته‌اند گفت: به طور معمول از ایران کالا‌های ساختمانی، سرامیک، سیمان و مواد نفتی و غذایی صادر می‌شوند که تمامی این محصولات می‌توانند از طریق ریل به کشور افغانستان منتقل شوند.

معاون شرکت ساخت با اشاره به جابه‌جایی مسافر از طریق این خط ریلی هم گفت: در سال اول بهره برداری روزانه ۱۰۰ هزار نفر به طور میانگین جابه جا می‌شوند که در افق ۲۰ ساله هم قابلیت جابه جایی ۱ میلیون نفر وجود دارد.

او گفت: در مورد جابه جایی مسافر در جلسه‌ای که روز گذشته با مسئولان راه آهن افغانستان در روزنک داشتیم مسئولان افغانستان هم اعلام آمادگی کردند تا پس از موضوع جا به جایی بار در خصوص جابه جایی مسافر نیز مذاکراتی داشته باشیم.

گفتنی است، اولین اتصال ریلی بین‌المللی، اتصال راه‌آهن به کشور همسایه افغانستان در قالب خط‌آهن خواف – هرات است که اجرای آن به پایان رسیده و آماده افتتاح است، این خط ریلی در قالب چهار قطعه به طول ۲۲۵ کیلومتر طراحی شده است و آنچه در تعهد جمهوری اسلامی ایران بود، احداث ۱۴۰ کیلومتر از این خط‌آهن در ۳ قطعه بوده، که آماده بهره‌برداری است.

کل خط‌ آهن خواف-هرات ۲۲۵ کیلومتر در قالب ۴ قطعه است، که از خو‌اف ایران تا مرز شمع‌تیغ در خاک ایران، به طول ۷۸ کیلومتر تکمیل شده، و ۶۲ کیلومتر از این مسیر ریلی از مرز شمع‌تیغ تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر از محل کمک‌های جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی کشور افغانستان احداث می‌شود، بنابراین، از این مسیر ۲۲۵ کیلومتری، ۱۴۰ کیلومتر که در تعهد جمهوری اسلامی ایران بوده اجرا شده است.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا