اقتصاد

وام اجاره دارد پرداخت می شود؛ اما یواش یواش!

تسهیلات کمک ودیعه مسکن به حدود ۱۳ هزار شعبه بانک مسکن محول شده که در حال پرداخت است اما به دلیل آشنا نبودن کارمندان بانک با سامانه اقدام ملی وزارت راه و شهرسازی روند یادگیری به کندی انجام می شود

به گزارش سرویس اقتصاد آرنا ، تا جایی که بنا به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تا روز گذشته ۹۷ پرونده در بانک تشکیل و تا ساعت ۶ بعد از ظهر، ۹ فقره تسهیلات پرداخت شده است.

پرداخت تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان کمک ودیعه اجاره مسکن بنا بود از روز یکم شهریور ماه در حدود ۱۳ هزار شعبه بانک های سراسر کشور پرداخت شود اما بر اساس گزارش‌های میدانی محقق نشد.

علت را از پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی جویا شدیم که اظهار کرد: با توجه به اینکه کارکنان شعب مختلف ۱۳ هزار بانک سراسر کشور که درگیر پرداخت کمک ودیعه اجاره مسکن هستند به تازگی با سامانه اقدام ملی مسکن آشنا شده اند روند آموزش این افراد در حال انجام است.

وی افزود: امیدواریم فرایند یادگیری و ورود به کارتابل توسط کارکنان بانک ها به سرعت جلو برود و در روزهای آینده شاهد افزایش پرداخت تسهیلات باشیم.

اصلانی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد از افراد به بانک معرفی شده اند به ایسنا گفت: فعلاً ۹۷ پرونده تشکیل شده و تا ساعت ۱۸ روز سوم شهریور ماه شش فقره‌ تسهیلات هم پرداخت شده اما همانطور که گفتم روند پرداخت به سرعت بالا میرود. ثبت نام متقاضیان به پایان رسیده، بارگذاری مدارک متقاضیان هم در حال انجام است، به محض اینکه استعلام متقاضیان بیاید به صورت خودکار به بانک معرفی می شوند.

در روزهای گذشته عبدالناصر همتی مدیر کل بانک مرکزی گفته بود که بانک ها هنوز به سامانه وزارت راه و شهرسازی متصل نشده‌اند. با توجه به صحبت‌های پروانه اصلانی ظاهراً این مشکل برطرف شده است. با این حال به طور سرزده از چند شعبه بانک مسکن چند و چون پرداخت وام اجاره را جویا شدیم که غالب آنها عنوان کردند بخشنامه‌ای در این زمینه به ما ابلاغ نشده است.

روز ۲۵ مرداد ماه محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرده بود: برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشمول شدند که تا روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه ۴۰۰ هزار نفر از این تعداد مدارک خود را در سامانه اقدام ملی به نشانی tem.mrud.ir بارگزاری کردند. از این تعداد تاکنون بر اساس استعلامات صورت گرفته ۸۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند که سریعاً به بانک معرفی می شوند. استعلام سایر متقاضیان در حال انجام است.

تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره به میزان ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان، مدتی قبل در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید. سود این تسهیلات ۱۳ درصد است. نحوه بازپرداخت آن بدین صورت است که در روش اول، گیرندگان وام (مستأجران) می‌توانند تسهیلات را یک‌ساله دریافت کنند و صرفا سود آن را ماهانه بپردازند و در پایان سال، اصل آن را پرداخت کنند. در روش دوم، متقاضیان می‌توانند وام را سه ساله دریافت کنند و در مدت ۳۶ ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند. مستاجران در تهران ماهانه ۵۴۰ هزار تومان، کلانشهرها ۳۲۰ هزار تومان و سایر شهرها ۱۶۰ هزار تومان پرداخت خواهند کرد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا