اقتصادبرگزیده ها

آغاز چانه‌زنی برای دستمزد ۹۹

سال های گذشته ۴روز مانده به پایان سال، چندین جلسه برای تعیین مزد سال بعد کارگران برگزار و تا حدودی اختلافات شرکای اجتماعی کاهش یافته بود. شیوع ویروس کرونا باعث شد که امسال جلسات دستمزد کارگران از امروز آغاز شود.

هرساله حداقل از 3هفته مانده به پایان سال جلسات تعیین دستمزد برای سال بعد با حضور شرکای اجتماعی برگزار می شود. اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا جلسات مزدی برگزار نشد.

جلسه شورای عالی کار به منظور تعیین دستمزد سال 99 کارگران تا کنون تشکیل نشده است. از آنجا که نمایندگان کارگری و کارفرمایی در سنوات گذشته برای تعیین حداقل دستمزد همیشه اختلاف نظرهایی داشتند، تعیین حداقل دستمزد در یک جلسه معمولا به نتیجه نمی رسد و برگزاری حداقل چند جلسه نیاز است.

قرار بود 20 اسفندماه، جلسه شورای عالی کار با دستور کار بررسی تعیین مزد 99 برگزار شود که طبق اظهارات یکی از اعضای شورای عالی کار این جلسه لغو و به امروز 26 اسفند ماه موکول شد.
جلسه امروز با حضور شرکای اجتماعی با دستور کار تعیین مزد 99 از ساعت 18 عصر برگزار خواهد شد.

به گزارش تسنیم،‌ طبق اظهارات نمایندگان کارگران تعیین دستمزد سال 99 با سختی های چشمگیری همراه است. چرا که علاوه بر نبود ثبات اقتصادی در کشور، رکود حاکم بر بازار، تحریم های ظالمانه آمریکا، نبود قدرت خرید، تورم بالای اقتصاد و … باعث شده است که کارفرمایان از شرایط تولید رضایت نداشته و برای افزایش دستمزد چانه زنی سنگین تر می شود.

از سوی دیگر کارگران معتقدند که هزینه سبد معیشت کارگران از سال گذشته تا کنون 1میلیون و 180هزار تومان افزایش یافته است و حداقل دستمزد سال آینده باید به گونه ای تعیین شود که روی مجموع دریافتی کارگران که در سال 98 حداقل 2میلیون و 200 هزار تومان بوده یک میلیون و 180 هزار تومان افزوده شود. در غیر این صورت قدرت خریدجامعه کارگری حفظ نخواهد شد. درصورتی که این چنین شود حداقل مجموع دریافتی کارگران برای سال آینده 3میلیون و 380هزار تومان خواهد بود.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا