اقتصادبرگزیده ها

«کرونا» صادرات نفت عربستان را بهم ریخت

عربستان سعودی در نتیجه افت تقاضای پالایشگاهی در پی شیوع ویروس کرونا، صادرات نفت به چین را در مارس حداقل ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

چین معمولا بین ۱.۸ تا دو میلیون بشکه در روز نفت عربستان سعودی را خریداری می‌کند.

اما شیوع ویروس کرونا تقاضا برای سوخت در چین را به میزان قابل توجهی کاهش داده زیرا مقامات این کشور در تلاش برای مهار اپیدمی ویروس کرونا محدودیتهای سفر وضع کرده‌اند. قرنطینه شهرها، محدودیت سفرهای داخلی و لغو هزاران پرواز از مبدا و به مقصد چین، مصرف بنزین، دیزل و سوخت جت را در بیش از یک ماه گذشته کاهش داده است.

به دلیل تقاضای ضعیف برای سوخت و کندی چرخ فعالیت صنعتی، پالایشگاههای چینی از سینوپک که بزرگترین پالایشگر نفت آسیا است تا پالایشگاههای مستقل در شاندونگ، ظرفیت تولید خود را کاهش داده اند. از سوی دیگر شرکتهای بازرگانی کالا و غولهای نفتی به سختی در تلاش برای یافتن خریدار برای محموله‌های تک نفت خام در خارج از چین هستند.

پالایشگاههای نفت چین نرخ تولید روزانه خود را هفته گذشته به حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دادند که پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۴ بود.

در حالی که پالایشگاهها نرخ تولید سوخت را کاهش داده اند، صادرات سوخت چین در پی افت تقاضای داخلی، افزایش پیدا کرده و به بازارهای آسیایی سرازیر شده است که به نوبه خود شاهد افت تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا هستند.

به گفته جف کوری، مدیر تحقیقات کالای بانک گلدمن ساکس، کندی فعالیت صنعتی چین بدترین شوک به تقاضا برای نفت در یک دهه گذشته بوده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، روزنامه گلوبال تایمز به نقل از یک محقق در شرکت ملی نفت چین (CNPC) نوشت: واردات نفت خام چین در فوریه بر مبنای سالانه ممکن است ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. اما اگر اپیدمی ویروس کرونا مهار شود، واردات نفت این کشور در ماههای آوریل و مه ممکن است بهبود پیدا کند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا