فرهنگ و هنر

فریدون صدیقی درگذشت

فریدون صدیقی، مجسمه‌ساز و مرمت‌گر مهم‌ترین تندیس‌های هنری و فرزند استاد ابولحسن صدیقی (پدر مجسمه سازی معاصر ایران) درگذشت.

به گزارش آرنا ، سید مجتبی موسوی هنرمند مجسمه‌ساز و از شاگردان فریدون صدیقی هنرمند مجسمه ساز و فرزند استاد ابوالحسن صدیقی (پدر مجسمه سازی معاصر ایران) در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: متاسفانه فریدون صدیقی روز گذشته بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

فریدون صدیقی در هنر مجسمه سازی و دکور فعالیت داشت و مرمت برخی از مجسمه‌های مهم پدرش از جمله خیام، امیرکبیر و مجسمه مشهور فردوسی که در میدان فردوسی نصب شده را بر عهده داشت، فریدون صدیقی در سال ۱۳۳۸ خود، مسئولیت نصب تندیس در میدان را از طرف پدر به انجام رسانده بود.

صدیقی ۳۰خرداد ماه ۱۳۱۵ متولد شد و تحصیلات آکادمیک مجسمه‌سازی و مرمت مجسمه را در آکادمی هنر اتریش آموخت و سپس در گارگاه پدرش در رم، به عنوان دستیار او به کار پرداخت.

از آثار مهم فریدون صدیقی می‌توان به نماد میدان انقلاب اشاره کرد که در سال ۶۱ ساخته و نصب شد. ایرج اسکندری هنرمند نقاش و مجسمه ساز این نماد را طراحی کرد و صدیقی، آن را ساخت. در سال ۱۳۵۱ خورشیدی انجمن آثار ملی با فریدون صدیقی قرارداد بست تا تندیس‌های درون آرامگاه فردوسی را در چهار بخش بسازد. وی در کمتر از یک سال تندیس‌ها را در آتلیه‌ی استاد ابوالحسن خان صدیقی در تهران ساخت (زال و سیمرغ، سه بخش هفت‌خوان، رستم و شاه مازندران، رستم و اسفندیار، ضحاک، خسرو انوشیروان) که این تندیس‌ها بر اساس سه بخش بودن شاهنامه است (اسطوره‌ای، پهلوانی، تاریخی) او در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ درگذشت.

برخی از مهمترین آثار ماندگار پدرش (استاد ابولحسن صدیقی) میتوان به تندیس خیام، امیرکبیر ، نادرشاه (در آرامگاه نادرشاه) و مجسمه مشهور فردوسی که در میدان فردوسی نصب شده اشاره کرد.

روحش شاد و یادش گرامی


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا