حوادث
موضوعات داغ

زلزله در افغانستان | فاجعه پکتیکا

بیش از 1200 کشته و 1500 زخمی، حاصل زلزله مرگباری است که ساعت 1:30 دقیقه بامداد چهارشنبه در شرق افغانستان رخ داد.

به گزارش آرنا :: در این زمین‌ لرزه ۶.۱ ریشتری‌ که در پکتیکا روی داد، مناطق پرتراکمی از افغانستان و پاکستان لرزید و مقامات افغانستان اعلام کرده‌اند احتمال افزایش تلفات ناشی از این زمین‌لرزه وجود دارد.

مرکز لرزه‌نگاری مدیترانه اروپا (EMSC) نیز در توییتی اعلام کرد لرزه‌های حاصل از این زمین‌ لرزه را حدود ۱۱۹ میلیون نفر در پاکستان، افغانستان و هند احساس کرده‌اند.

محمدامین حذیفه، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در پکتیکا در پیامی گفته است: «تعداد قربانیان در حال افزایش است، مردم پشت‌ سر هم در حال حفر قبر هستند.»

خالد زدران، سخنگوی وزارت داخله طالبان که به محل رویداد رفته، با انتشار عکسی گفته است «آمار کشته‌ شدگان از حدس و گمان بالاتر است».

او همچنین نوشته «نیروهای وزارت دفاع طالبان شمار زیادی از زخمیان را انتقال داده‌اند، ولی نیاز به چادر وجود دارد، شمار زیادی از افراد هنوز زیر آوار مانده‌اند.»

ویرانه‌ ها و کشته‌ های حاصل از این زمین‌ لرزه بیش از آن چیزی است که تصور می‌شد و لحظه به لحظه نیز به آمار کشته‌ ها و مصدومان این زلزله افزوده می‌شود.

بسیاری از خانه‌ های مسکونی ویران شده و اجساد نیز در میان پتوها قرار داده شده است، تصاویر رسیده از مردم مناطق زلزله‌ زده و چهره‌ های بهت‌ زده آنان در میان خرابه‌ ها، نشان می‌دهد اوضاع خوب نیست و به کمک‌ های فوری نیاز دارند.

به گفته منابع محلی، خسارات ناشی از این زلزله ویرانگر در مناطق دور افتاده و فقیرنشین شدیدتر بوده و خانه‌ های‌ گلی مردم ویران شده و در برخی مناطق نیز خانه‌ های مردم در حاشیه کو‌ه‌ها بر اثر ریزش کوه تخریب شده است.

خرابی‌ های ناشی از این زلزله به حدی است که مقامات محلی گفته‌اند اگر دولت مرکزی کمک‌ های اضطراری را به مناطق زلزله‌ زده اعزام نکند، احتمال افزایش تلفات وجود دارد، این در حالی است که یکی از مقامات وزارت کشور افغانستان اعلام کرده بالگردهای امداد برای کمک به مصدومان و رساندن مواد غذایی و دارویی به مناطق حادثه‌ دیده اعزام شده‌اند.

عبدالغنی برادر، رئیس کمیسیون رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان نیز در جلسه‌ ای فوری به ادارات مربوطه دستور داده است نهادهای مرتبط هرچه زودتر با استفاده از تمام امکانات به کمک آسیب‌ دیدگان بشتابند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز با ابراز مراتب تأسف و اندوه دولت و مردم ایران به ملت افغانستان، از آمادگی کشور ایران برای هر گونه کمک به زلزله‌ زدگان خبر‌داد.

به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل طی یک دهه گذشته بیش از ۷۰۰۰ نفر در رویدادهای زلزله در این کشور جان باخته‌اند.

سفارت ایران در کابل ضمن ابراز همدردی نسبت به زلزله مرگبار در ولایت‌ های پکتیکا و خوست در توییتی نوشته است که این سفارت «اقدامات کمکی لازم» به این رویداد را انجام داده است، سفارت ایران گفته ارسال دو هواپیمای حاوی کمک‌ های اولیه از جمله این اقدامات است.

روزهای پرالتهاب در کیش و چارک

همزمان با افغانستان، مردم بندر چارک و کیش استان هرمزگان هم بیش از یک هفته است که شب و روز با زلزله و پس‌ لرزه‌ و وحشت ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

ما با هر کسی در کیش در مورد زلزله صحبت می‌کنیم، همه از وقوع سونامی به‌ شدت نگران و مضطرب هستند، چون لرزش‌ ها خیلی نزدیک به سطح زمین بوده و کیش نیز یک جزیره مرجانی است‌، شب گذشته حوالی ساعت ۱ یا ۱ و ۳۰ دقیقه نیمه‌ شب دو بار زلزله آمد.

در بندر چارک هم اوضاع همین است، یک زن خانه‌ دار درباره وقوع زلزله در این بندر گفت: «دقیقا ۱۰روز است که با زلزله درگیر هستیم، شدت‌ زلزله‌ها به‌ حدی است که لوسترها را تکان می‌دهد و لوازم خانگی از روی کابینت‌ های آشپزخانه سقوط می‌کند، من مغازه‌ دار هستم اما به خاطر این روزهای پر از استرس، در خانه و نزد همسر و فرزندانم می‌مانم، مردم هم بیشتر در پارک و معابر عمومی می‌خوابند، دیوار بسیاری از خانه‌ ها ترک برداشته، شکاف دیوار خانه مادرم به‌ حدی بزرگ است که پس از طلوع آفتاب، نور آن به‌راحتی از شکاف وارد خانه‌ می‌شود.»


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا