حوادث

اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص پرونده نوزاد دوماهه + گفته‌های پدر و مادر آدین

آدین نوزاد دو ماهه آبدانانی که گواهی فوت او 9 آذر صادر شده بود در غسالخانه آبدانان با هوشیاری مسئول غسالخانه زنده تشخیص داده شد

به گزارش سرویس حوادث آرنا، آدین، نوزاد دوماهه ای که گواهی فوت او 9 آذر در بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام صادر شده بود، در غسالخانه آبدانان با هوشیاری مسئول غسالخانه زنده تشخیص داده شد و در نهایت پس از انتقال به بیمارستان رسول اکرم (ص) آبدانان و اعزام به بیمارستان ابوذر اهواز، تلاش های تیم پزشکی برای زنده نگه داشتن او بی نتیجه ماند و درگذشت.

آرنا پیشنهاد میکند مطلب”درگذشت نوزاد دو ماهه آبدانانی” را نیز بخوانید

دکتر «محمد کریمیان»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در نامه‌ای، در پاسخ به سوالات و ابهاماتی که در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شده و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته آورده است : «اینجانب دکتر محمد کریمیان به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام بر خود واجب دیدم که با شما مردم دردمند در خصوص فوت شیرخوار هم استانی مان همدردی کرده و مراتب تاسف خود را از این اتفاق ابراز نمایم.

ما خدمتگذاران سلامت در تمام دوران ها بوده و هستیم و اکنون در روزهای همه گیری کرونا بیشتر از قبل در کانون دید جامعه ایم،تعارض دوگانه نان و جان بیشتر از همیشه محسوس بود اما دغدغه جان شیرین نتوانست مارا از خدمت رسانی عقب براند.

این روزها به رغم خوشرویی و فداکاری، مدافعان سلامت به شدت نقد و قضاوت شدند اما همچنان ایستاده و هوشیار از سلامتی تان دفاع خواهیم کرد.

مردم عزیزی که به خاطر برخی محدودیتها آن هم برای حفظ سلامتی خود خسته شده و گاها شاهد اعتراض آنها هم هستیم اما کادر درمان نزدیک به یک سال است بدون کوچکترین استراحتی خود را طبق وظیفه و سوگندی که خورده اند وقف سلامتی مردم کرده اند.

ما هیچ گاه خود را طلبکار نمیدانیم اما ای کاش شما از زخم های پنهان ما خبر داشتید و می دانستید بیشتر از شما و پیشتر از شما بر این درد گریسته ایم.

در مورد فوت شیرخوار دلبندمان تمام مراحل قانونی را با دقت و حساسیت صدچندان پیگیری کرده و از هیچ خطایی چشم پوشی نخواهم کرد.

نحوه صدور گواهی فوت و صحت یا قصور در این امر از نظر علمی و پزشکی همچنان و با جدیت تمام در دست بررسی است و مسئولان بیمارستان و پزشک صادر کننده گواهی فوت تا روشن شدن کامل موضوع موظف به پاسخگوهی خواهند بود.

در خصوص نامه‌ی منتسب به پرستار مسئول یکی از بخشهای بیمارستان امام خمینی(ره) که در فضای مجازی انتشار یافته؛ لازم به عرض است که صرفاً یک گزارش عملکرد در بخش مبدا بوده و به هیچ عنوان نشان دهنده قصور در روند درمان نوزاد شیرخوار نیست.

در مورد انتشار آن در فضای مجازی قضاوتی نمی‌کنم زیرا ممکن است به نوعی فرافکنی و پاک کردن صورت مسئله فرض شود ولی این مطلب را خدمت مردم شریف استان عرض می‌کنم که ما برای خدمت به خلق قسم خورده‌ایم و به خاطر شرافت و انسانیت فردی هم که شده، تلاش می‌کنیم در راه خدمت به مردم کوتاهی نکنیم.

بنابراین ممکن است که انتشار این نامه، مخاطبان و مردم را که آشنایی کافی با تجهیزات بیمارستانی و نحوه و زمان کاربرد آنان و اصطلاحات درمانی عمومی ندارند، را به این مسئله سوق دهد که مسئولان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در شعار خدمتگزار مردم هستند و این می‌تواند آسیب‌زا باشد.

در حالیکه همکاران ما در صف مقدم مبارزه با بیماری کرونا قرار دارند و تقدیم سه شهید والامقام مدافع سلامت استان بیانگر ایثار و ازخودگذشتگی مجموعه برای خدمت به مردم است، اینگونه اقدامات خدای‌ناکرده ممکن است که روی انگیزه همکاران در خدمت به مردم و بیماران تاثیری هرچند ناچیز و حداقلی داشته باشد و ما امیدواریم که این تاثیر منفی را شاهد نباشیم.

در خاتمه عرایضم بار دیگر مراتب همدردی خود را با خانواده طفل درگذشته ابراز داشته و برایشان از خداوند متعال صبر جمیل خواستارم.»

اما ماجرای نامه‌ی منتسب به پرستار مسئول یکی از بخشهای بیمارستان امام خمینی(ره) که رئیس دانشگاه علوم پزشکی به آن اشاره کرده است، چیست؟

در نامه‌ای که در فضای مجازی منتشر شده است سرپرستار بخش اطفال از نبود فلومتر اکسیژن بر بالین این بیمار خبر می‌دهد و از آن به عنوان سهل‌انگاری پزشکی تعبیر می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرد که ۱۵ آذر برای بررسی مرگ آدین، شیرخوار آبدانانی ، کمیسیون فوق تخصصی بیمارستان امام خمینی(ره) ایلام با حضور فوق تخصصی قلب کودکان، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، فوق تخصص نوزادان و متخصص قلب(مدیر گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی) انجام شده و طبق اظهار نظرات این افراد، کلیه اقدامات درمانی مبتنی بر اساس دستورالعمل‌های علمی و دقیق انجام شده و CPR شیرخوار کاملا علمی و دقیق بوده و فوت آن نیز بر اساس شواهد و مستندات پرونده کاملاً صحیح بوده است.

با این وجود پرونده درمانی این شیرخوار جهت بررسی‌های بیشتر و وجود هرگونه قصور و کوتاهی احتمالی در مراحل درمان در اختیار مراجع قانونی از جمله سازمان پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی استان قرار گرفته است و در صورت تایید هرگونه قصور و کوتاهی توسط پزشکی قانونی و یا نظام پزشکی برابر مقررات برخورد خواهد شد.

نامه‌ی پدر و مادر آدین که در فضای مجازی منتشر شد

پس از این پدر و مادر آدین هم در پیامی، ضمن قدردانی از رسانه‌ها، تاکید کردند: چرا باید در بیمارستان مرکز استان، فلومتر اکسیژن کنار تخت دیده نشود.

متن کامل این پیام به این شرح است:

«آدین کوچک ما، ماموریتی بزرگ داشت. یک روز دیگر ماند و خبرساز شد تا به دنیا بفهماند، اگر کودکی آبدانانی باشی و دچار تشنج بشوی، بیمارستان شهر، بخش مراقبتهای ویژه اطفال ندارد، ۱۷۵ کیلومتر باید راه طی کنی تا به بیمارستان مرکز استان برسی. آنجا نیز ممکن است در بیمارستان مرکز استان، فلومتر اکسیژن کنار تختت غیب شود و به کما بروی و گواهی فوتت صادر و زنده زنده، روانه سردخانه شوی و…

آدین با رفتنش مارا داغدار کرد، اما شدت آلام بزرگ را نمی توان کاست مگر با همدلی انسانهای بزرگ. اعتبار انسانها به همدردیشان با هم در غمها و مصیبتهاست.

همدلی شما به ما یاد داد، دست و پای غم و غصه را جمع کنیم و ایمان داشته باشیم رفتن آدین، زیباترین آغاز است . باور داریم شمع پر فروغ شما رنگ غم را از چهره و دلمان خواهد زدود. ما دریافتیم اگر در کنار هم باشیم اندوه پایدار نیست.

به رسم ادب و احترام از یکایک مردم عزیز ، دوستان و آشنایان، بستگان که با حضور صمیمانه و دلسوزانه شان در فضای مجازی با حمایتها و نظرات و نوشته هایشان، تماس های تلفنی و حتی حضوری موجب تشفی آلام و تسلی خاطرمان در درک و حس این غم متفاوت شدند صمیمانه سپاسگزاری می کنیم .

از کانالهای محلی و استانی صدای آبدانان ، آبدانان در گذر زمان، آبدانان خبر، دهلران سیتی ، سیمره خبر، ایلام رسانه، اخبار ناب ایلام و دیگر کانالها به خاطر همراهی و همدلی لحظه به لحظه شان نهایت امتنان را داریم.

از جوان با غیرت و فداکار شهرمان جناب آقای مرتضی بیگی، پرسنل زحمتکش بیمارستان های رسول اکرم ص آبدانان به خاطر کمکهایشان، علی رغم نبود تجهیزات لازم ، پرسنل تلاشگر بیمارستان ابوذر اهواز و از فرزند مردمی ، انساندوست و دلسوز این دیار، جناب دکتر اسدالله چراغی تشکر و قدردانی می نماییم و برایتان آرزو داریم تنتان هیچگاه نیازمند ناز طبیبان نباشد. امیدواریم خداوند فرصت حضور در شادیهایتان را از ما دریغ نکند.

زندگی کوتاه است و عمر زود می گذرد اما آنچه از ما بر پیکر تاریخ می ماند، یاد است. یاد بگیریم برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهاتمان ، حقیقت را سلاخی نکنیم، باشد که نقش یادمان بر پیکر تاریخ، زیباتر بماند.»


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا