سیاست

آیا جسد متعلق به قاضی منصوری بود؟

با گذشت چند روز از قتل یا خودکشی قاضی منصوری از متهمان پرونده اکبر طبری، معاون اجرایی سابق قوه قضائیه، انگار نوع پرت شدن یا پرتاب او از ساختمان یا راه‌پله یک هتل مساله است

متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

‌به گزارش سرویس سیاسی آرنا ،  با گذشت چند روز از قتل یا خودکشی قاضی منصوری از متهمان پرونده اکبر طبری، معاون اجرایی سابق قوه قضائیه، انگار نوع پرت شدن یا پرتاب او از ساختمان یا راه‌پله یک هتل مساله است.

نخستین تصویری که از چهره قاضی منصوری بعد از مرگ پخش شد تصویری فتوشاپی بود. صحت این عکس هیچ‌گاه تایید نشد. بعد از آن تنها چیزی که به عنوان تصاویر تاییدشده مرگ قاضی منصوری در رسانه‌ها پخش می‌شد، عکسی از حمل کیسه جنازه توسط دو نفر بود. اما اکنون انتشار عکس‌های جدیدی از قاضی منصوری در زمان حیاتش در رومانی، فرضیه‌هایی را ایجاد می‌کند. عکس‌های او با لبخند و چهره‌ای بشاش منتشر شد.

پیش از این اظهارات کسانی مثل قاضی بابایی که ریاست جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و متهمان دیگر این پرونده از جمله قاضی منصوری را دارد نیز بسیار بحث‌برانگیز شد، اینکه گفت: «مرگ قاضی منصوری برای دادگاه محرز نشده است» و این سخن به پیچیدگی‌های داستان منصوری اضافه کرد. ابعاد حادثه مرگ وی مشکوک است.

فردی که در مظان اتهام و در قوه ‌قضائیه بوده، در خارج از کشور جان خود را از دست داده است و هیچ‌کس نمی‌داند که واقعا آن روز در هتل محل اقامت او چه گذشته است؟ و اینکه هیچ عکسی از چهره قاضی منصوری بعد از مرگ منتشر نشده است. موضوع تا حدی جدی است که وکیل مدافع او نیز از این ماجرا ابراز شگفتی می‌کند. امیرحسین نجف‌پورثانی، در گفت‌وگو با ایلنا، اظهار کرد: «عکسی از جسد قاضی منصوری وجود دارد که نشان می‌دهد جسد در آن محفظه وجود دارد». هرچند اینکه دقیقا این جسد متعلق به کیست نیز مشخص نیست. وی به اظهارات دادستان کل کشور اشاره کرد و گفت: «اینکه تاکنون عکسی از صورت و چهره ایشان منتشر نشده است، برای ما هم جای سوال دارد؛ دادستان کل کشور اعلام کردند که برای آنها نیز دارای ابهام است». وکیل مدافع قاضی منصوری اضافه کرد: «در مجموع این تردید در همه جامعه وجود دارد و باید منتظر اعلام نتایج از سوی رومانی بود.»

ورود ایران به موضوع منصوری

با توجه به موجی از ابهامات در پرونده قاضی منصوری از اینکه او به قتل رسیده یا خودکشی کرده تا اینکه حتی امروز فرضیه زنده بودن وی را نیز جسته و گریخته مطرح می‌کنند، این سوال پیش می‌آید که آیا ایران مشخصا می‌تواند در این ماجرا وارد شود و خود، ابعاد ماجرای قتل منصوری را بررسی کند؟ یوسف مولایی، استاد حقوق‌بین‌الملل در این‌باره به «آرمان ملی» می‌گوید: «واقعیت این است در حال حاضر اگر رومانی نخواهد، اساسا ایران اجازه ورود به این موضوع را ندارد.

اما طبق کنوانسیون‌های وین ناظر به حقوق دیپلماتیک حقوق کنسولی، ایران می‌تواند از رومانی درخواست کند تا این کشور با تهران همکاری داشته باشد و اطلاعات را دریافت کند یا درخواست شود ایران بر انجام تحقیقات و روند دادرسی آنجا نظارت کند». وی اضافه می‌کند: «درنهایت اگر به این درخواست‌ها توجه نشد، بر اساس دو کنوانسیون موجود در این ارتباط این اختیار قانونی را داریم تا به دیوان ‌بین‌المللی دادگستری رفته و اعلام کنیم که رومانی تعهدات خودش را در چارچوب کنوانسیون‌ها نقض کرده است و از دیوان بخواهیم که برای ارائه مدارک و اسناد و خسارت وارده رومانی به ایران، حکم صادر کند.

اما اینها در تئوری قابل اجراست». مولایی درباره اینکه نحوه نظارت ایران بر این پرونده چگونه می‌تواند باشد؟ پاسخ می‌دهد: «این موضوع را عرف بین‌الملل تعیین می‌کند و بیشتر می‌توان آن را نوعی در جریان قرار گفتن و در حاشیه نرفتن ایران دانست.

البته مباحث تکنیکال و فنی نیز در مدل نظارت‌ها وجود دارد». وی در پاسخ به این سوال که اگر تا چند روز دیگر این پرونده مبهم باقی ماند بهتر نیست ایران شکایت کند، تصریح کرد: «شکایت به دیوان بین‌المللی به این سادگی‌ها نیست و وقت‌گیر است از طرفی ایران باید از هر جهت مطمئن باشد که از مسیر‌های دیپلماتیک به نتیجه نمی‌رسد و موانعی در این راه وجود دارد و سپس وارد مسیر شکایت شود، کشورها معمولا به این زودی به چنین سمت‌وسویی نمی‌روند به‌ویژه در ارتباط با مسائلی مثل قتل‌های اینگونه. قطعا کشورها تداوم روابط دیپلماتیک خود را ترجیح می‌دهند و از این رو گاهی چندان این مسائل را جدی نمی‌دانند که بخواهند به روابط دو کشور لطمه بزنند.»

ادامه داستان؛ شبیه خاوری

با این اوصاف می‌توان گفت که این احتمال وجود دارد تا ابهامات پرونده مرگ منصوری به دلیل کوتاهی دست ایران از رومانی همیشگی بماند؛ موضوعی که البته تازگی ندارد و فقط هم در رومانی رخ نداده است، در بسیاری از کشورهای مختلف قتل‌هایی از شهروندان ایرانی صورت گرفته که سرنوشت آنها در ابهام باقی مانده است. بی‌آنکه کار به دیوان کشیده شود یا ثمره خاصی داشته باشد.

اما در مورد سرنوشت قاضی منصوری اکنون علاوه بر ابهامات در مرگ او، این امکان وجود دارد با تداوم وضعیت کنونی، حتی شائبه زنده بودن وی، درست مثل داستان‌های جذاب تاریخی- سیاسی قوت بخشیده شود. مطمئنا این موضوع کار را برای بسیاری سخت‌تر خواهد کرد. فراموش نکنیم چندین بار خبر مرگ خاوری در کانادا نیز در رسانه‌ها منتشر شد و کسی صحت آن تایید نکرد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا