بین الملل

آمریکا: به‌دنبال جنگ و درگیری با ایران یا هر طرف دیگری در منطقه نیستیم

آرنا نیوز:: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما به دنبال جنگ و درگیری با ایران یا هر طرف دیگری در منطقه نیستیم. جنگ در راستای منافع ایالات متحده آمریکا نیست اما اقدام لازم را برای دفاع از منافع خود انجام خواهیم داد.

به گزارش سرویس بین الملل آرنا به نقل از ایرنا، متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در جمع خبرنگاران در واشنگتن سخن می گفت، خبرنگاری از او پرسید که فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرده است که هرگونه حمله به ایران با پاسخ قاطع مواجه خواهد شد. آیا فکر می کنید این اظهارات منجر به بازنگری در پاسخ به کشته شدن سه سرباز خواهد شد؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: نمی خواهم در این مورد اظهارنظر کنم. ما از مواضع همه کشورها و نهادهای منطقه آگاهی داریم. رئیس جمهور آمریکا و تیم امنیتی او تمام این مسائل را در تصمیم گیری درنظر می گیرند. اما ما به صراحت گفته ایم کسانی را که مسئول حمله به نیروهای آمریکایی هستند، پاسخگو خواهیم کرد.
در پی حمله پهپادی شبانه به یک پایگاه کوچک آمریکایی در اردن، هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ سه سرباز ارتش آمریکا کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر مجروح شده اند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره ادعاها مبنی بر ارسال پیامهای مستقیم و غیرمستقیم به ایران گفت: توضیحی در مورد پیام های مستقیم و غیرمستقیم به ایران ندارم اما ایران به خوبی می داند که ما به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم. ما می خواهیم حملات به نیروها و منافع ما متوقف شود. ما کسانی که مسوول این حملات هستند را در زمان و مکان مورد انتخاب خود پاسخگو خواهیم کرد.
میلر تاکید کرد: ما اعلام کرده ایم که به دنبال جنگ و درگیری با ایران یا هر طرف دیگری در منطقه نیستیم. جنگ در راستای منافع آمریکا نیست اما اقدام لازم برای دفاع از منافع خود را انجام خواهیم داد.
خبرنگاری در این نشست مدعی شد که از گروه های وابسته به خود در عراق و سوریه خواسته شده است حملات به مواضع آمریکا را متوقف کنند و پرسید آیا این امر بر سطح پاسخ آمریکا تاثیر خواهد گذاشت؟ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت: ما این گروهها را بر اساس عملکردشان قضاوت می کنیم نه اظهاراتشان و همانطور که اعلام کرده ایم این گروه ها را به خاطر اقداماتشان پاسخگو خواهیم کرد.
جان کربی، سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در هوایپمای ایر فورس وان ریاست جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفت که ایالات متحده می تواند پاسخی «مرحله ای» به حمله پهپادی که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی در اردن شد، داشته باشد که این پاسخ می تواند شامل چندین اقدام باشد نه یک اقدام واحد.
این سخنگوی دولت بایدن تصریح کرد:« ما به هدف قرار دادن سربازان آمریکایی به شیوه ای مناسب و احتمالاً در قالب اقدامات متعدد پاسخ خواهیم داد.»
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشست خبری مشترکی با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تهدید کرد که واشنگتن در زمان و مکان مناسب، به حملات علیه نیروهای پاسخ می دهد. او افزود که پاسخ به حمله به سربازان آمریکایی ممکن است در چند سطح و مرحله ای باشد و برای مدتی ادامه یابد.
وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما قاطعانه به هر تجاوزی پاسخ خواهیم داد و کسانی را که به نیروهای ما حمله می‌کنند، پاسخگو خواهیم کرد. این کار را در زمان و مکان مناسبی که انتخاب می‌کنیم، انجام خواهیم داد.»
وی شرایط کنونی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) را خطرناک‌ توصیف کرد و افزود: «می‌توانم استدلال کنم حداقل از سال ۱۹۷۳ تاکنون وضعیتی به خطرناکی امروز که در سراسر منطقه با آن مواجه هستیم نداشته‌ایم و حتی احتمالا از قبل از آن.»
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیزروز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم گرفته است چگونه به حمله پهپادی علیه نیروهای آمریکایی در اردن پاسخ دهد، گفت: “بله”. اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.
بایدن در عین حال گفت: «فکر نمی‌کنم ما به جنگ گسترده‌تری در خاورمیانه نیاز داشته باشیم. این چیزی نیست که من به دنبالش هستم.»
پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) و در پی دور جدید جنگ اسرائیل و فلسطین، هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته اند. گروههای مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا