بین الملل

احتکار واکسن کرونا در کشور‌های پیشرفته خودخواهی سیاستمداران غربی را آشکار می‌کند

احتکار واکسن کرونا، خودخواهی سیاستمداران غربی را آشکار می‌کند و به همبستگی جهانی علیه این ویروس آسیب می‌زند

به گزارش سرویس بین الملل آرنا،  در بسیاری از کشور‌ها برنامه واکسیناسیون انبوه به تایید رسیده است و در تولید و عرضه واکسن کرونا پیشرفت مثبتی حاصل شده است. با این وجود موضوع نگران‌کننده این است که عدالت در توزیع واکسن از سوی سیاستمداران برخی از کشور‌های غربی فراموش شده است. خرید و احتکار واکسن از سوی برخی از کشور‌های پیشرفته، خودخواهی برخی سیاستمداران غربی را آشکار می‌کند و به همبستگی جهانی علیه ویروس همه‌گیر کرونا آسیب جدی می‌زند.

مطلبی که اخیرا و به تازگی از سوی ان‌بی‌سی منتشر شده اعلام کرد که آمریکا، کانادا، انگلیس و اتحادیه اروپا به اندازه کافی واکسن کرونا برای تزریق به شهروندان خود را از قبل سفارش داده‌اند. این سبب می‌شود که این واکسن از سوی کشور‌های ثروتمند احتکار شود. مجموعه‌ای از داده‌ها واقعیت‌هایی دشوار را درباره وجود شکاف در جهان بین کشور‌های فقیر و غنی از نظر دسترسی به واکسن نشان می‌دهد.

بر اساس گزارشی که اوایل ماه جاری منتشر شد، اگرچه کشور‌های با درآمد بالا تنها ۱۴ درصد از جمعیت جهان را در اختیار دارند، بیش از نیمی از واکسن‌های کرونا در جهان را خریداری کرده‌اند.

وینی بیانیما، مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز، از این واقعیت انتقاد کرد که همه واکسن‌های تولیدی کرونا از سوی کشور‌های پردرآمد خریداری شده است. به عنوان مثال، ذخایر واکسن کانادا پنج برابر کل جمعیت این کشور است. از سوی دیگر، از هر ۱۰ نفر یک نفر در ۶۷ کشور با درآمد کم و متوسط از جمله کنیا، میانمار و نیجریه ممکن است فقط در پایان سال آینده واکسینه شود.

جان نکنگاسونگ، مدیر مراکز بهداشتی آفریقا برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، گفت که توزیع واکسن کرونا از عدالت برخوردار نیست، زیرا آفریقا در بسیاری از موارد عرضه دارو از سوی کشور‌های توسعه‌یافته نادیده گرفته شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: در این زمان که شیوع همه‌گیری کرونا در سرتاسر جهان در حال گسترش است با اقدامات برخی کشور‌های پیشرفته برای جمع‌آوری و احتکار واکسن‌ها، همبستگی جهانی به شدت تضعیف می‌شود. این نه تنها مغایر با تعهدات بین‌المللی حقوق بشر است که کشور‌های توسعه یافته ملزم به پذیرش آن هستند است بلکه خودخواهی ریشه‌دار برخی از سیاستمداران غربی را نشان می‌دهد.

تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، در ماه سپتامبر اظهار داشت که سریعترین راه برای پایان دادن به بیماری همه‌گیر کرونا تسریع بهبود اقتصاد جهانی، اطمینان از واکسیناسیون برخی از افراد در همه کشور‌ها است و نه همه افراد در برخی از کشور‌ها است.

در حال حاضر، تأمین کنندگان واکسن جهانی در تلاشند تا با تقاضای زیاد همگام شوند. فقط با اولویت‌بندی پوشش واکسن برای گروه‌های پرخطر و آسیب‌پذیر در همه کشور‌ها، همه‌گیری به طور موثر مهار می‌شود. با این حال، برخی از کشور‌های پیشرفته خلاف این عمل را انجام می‌دهند، که بسیار نابرابری عرضه واکسن را افزایش می‌دهد و سلامت جهانی را تهدید می‌کند.

در انتهای این مطلب آمده است: همانطور که مبارزه با گرم شدن کره زمین نمی‌تواند در سایه تلاش تنها یک کشور موثر باشد، مبارزه جهانی علیه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ نیز نیاز به همکاری همه کشور‌ها دارد و به ویژه کشور‌های پیشرفته باید بینشی فرامرزی دارد. رئیس سازمان جهانی بهداشت در هشدار خود به جامعه بین المللی گفت این ویروس مرز نمی‌شناسد و نباید خودخواهی درباره واکسن مانع از مبارزه جهانی با بیماری همه‌گیر شود.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا